به گزارش صنعت ماشین،

 شرکت مشاوره مدیریت بین‌المللی AlixPartners در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد که تا پایان دهه جاری میلادی، منطقه خاورمیانه و آفریقا بیشترین سهم از خودرو‌های تولیدی چین را خواهند داشت. این خودرو‌ها ممکن است خارج از خود چین و در کشور‌هایی مثل روسیه و بلاروس تولید شده باشند.

این پیش بینی‌ها با داده‌های شرکت اطلاعات و رسانه CARMA که در ماه نوامبر منتشر شد همخوانی دارد. این آمار و ارقام نشان می‌دهند که خریداران خودرو در کشور‌هایی مثل عربستان سعودی و امارات متحده عربی، سطح اعتماد بالای ۷۰ درصدی به خودرو‌های چینی دارند که بیشتر از ۲ برابر سطح اعتماد مردم ایالات متحده به برند‌های چینی است.

شریک و مدیر عامل AlixPartners اعلام کرد که خودروسازان چینی به سرعت در حال جلب توجه در خاورمیانه هستند و این منطقه را به موتور رشد مهم خود برای صادرات جهانی تبدیل کرده‌اند. همچنین توان فنی بالای خودرو‌های چینی و قیمت گذاری رقابتی ۲ عامل اصلی جذب خریداران در خاورمیانه هستند. او در ادامه سخنان خود به این موضوع اشاره کرد که خریداران به قیمت رقابتی و تکنولوژی بالای خودرو‌های چینی توجه زیادی دارند. خودروساران چینی به تدریج جایگاه برند‌های قدیمی را تهدید می‌کنند و پیش‌بینی می‌شود که این روند با حرکت تدریجی به سمت خودرو‌های برقی به سرعت بیشتری انجام شود.

کشور‌هایی مثل عربستان سعودی قبلا اهداف مشخصی برای گسترش استفاده از خودرو‌های برقی تعیین کرده‌اند. برای مثال، ریاض طبق چشم‌انداز ۲۰۳۰ قرار است تا پایان این دهه ۳۰ درصد از ناوگان خودرو‌های خود را به مدل‌های برقی تبدیل کند.

بر اساس گزارش AlixPartners در سال ۲۰۲۴ خاورمیانه و روسیه جمعا ۳۵ درصد از صادرات خودرو‌های چین را به خود اختصاص دادند و به مهم‌ترین بازار صادرات خودرو این کشور تبدیل شدند. همچنین در سال ۲۰۲۴ برای اولین بار صادرات خودروسازان چینی به خاورمیانه و روسیه از صادرات آنها به کشور‌های آمریکای شمالی و اروپا بیشتر شده است.

رشد صادرات و تثبیت جایگاه بین‌المللی صنعت خودرو چین با مشکل تعرفه‌های دولت ترامپ مواجه شده است.

طبق آمار منتشر شده در این گزارش، صادرات جهانی خودرو‌های چینی در سال ۲۰۲۴ با رشد سالانه ۲۳ درصد به ۶.۴ میلیون دستگاه رسید، اما طبق تحلیل‌های انجام گرفته روی این داده ها، پیش‌بینی می‌شود این رشد در سال ۲۰۲۵ با توجه به اثرات تعرفه‌های ترامپ به حدود ۴۰ درصد کاهش پیدا خواهد کرد.

همچنین پیش‌بینی شده که برند‌های چینی تا سال ۲۰۳۰ حدود ۳۰ درصد از بازار جهانی خودرو را به خود اختصاص دهند، عددی که در سال ۲۰۲۴ معادل ۲۱ درصد بوده و رشد آن بیشتر به دلیل پیشرفت در بازار‌های نوظهور مثل خاورمیانه و روسیه خواهد بود.

به گفته شرکت AlixPartners تعرفه‌هایی که توسط آمریکا و سایر کشور‌ها اعمال شده‌اند، تاثیر کمی بر صنعت خودروسازی چین خواهند داشت.

هرچند تعرفه‌های جدید از طرف آمریکا و کشور‌های دیگر هزینه صادرات خودرو و قطعات چین را حدود ۲۴ درصد یا معادل ۴۶ میلیارد دلار افزایش می‌دهند، اما این رقم فقط حدود ۳.۸ درصد از کل ارزش تولید صنعت خودرو چین را شامل می‌شود.

از طرفی رشد صنعت خودروسازی چین با تقاضای داخلی هم تقویت خواهد شد، تقاضایی که انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۵ با افزایش ۴ درصدی به ۲۶.۸ میلیون دستگاه برسد.

source

توسط chaarcharkh.ir