به گزارش صنعت ماشین،

 مکث موتور به عنوان زیر مجموعه گروه ماموت، حدود یکسال است که کراس‌اوور‌های لوکس و آفرودی خود را با برند لوکانو به بازار معرفی کرده است. بر این اساس به منظور تکمیل سبد محصولات خود و برآورد نیاز مشتریان لوکس‌پسند، 8 و 9 خردادماه سال جاری در یک مراسم رسمی در اختیار اصحاب رسانه و خبرنگار‌های خودروی قرار داد تا خودروی تازه وارد یعنی لوکانو L8 (LUCANO L8) مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد. این مراسم در مجتمع بین‌المللی ایرانیا آیلند برگزار شد که در ادامه خبرنگار صنعت ماشین این کراس‌اوور لوکس را مورد بررسی قرار داد و تجربه رانندگی خود را ارائه می‌دهد که در ادامه آن را می‌خوانیم.

LUCANO L8 با عملکرد بی‌نظیر در پیست آیلند تست شد +تصاویر

مروری کوتاه بر لوکانو L8

گروه خودروسازی چری در اتوشانگهای سال 2023 میلادی بود که از محصول جدیدش که برپایه و اساس کراس‌اوور شاسی بلند میان سایز بود را با نام تیگو 9 رونمایی کرد. این خودرو در بازار جهانی با نام‌های مانند چری فالوین T10، جیکو J8 و در بازار کشورمان با نام لوکانو L8 معرفی می‌شود. از آنجا که سال گذشته بود که گروه ماموت از برند جدیدشان با نام لوکانو رونمایی کردند و قرار است که کراس‌اوور‌های لوکس با قابلیت‌های نسبتا آفرودی را با این برند به دست مشتریان برساند، به منظور تکمیل سبد محصولات خود لوکانو L8 را افزوده است.

LUCANO L8 با عملکرد بی‌نظیر در پیست آیلند تست شد +تصاویر

نگاهی به طراحی بدنه لوکانو L8

لوکانو L8 که شاسی بلند کراس‌اوور میان سایز به حساب می‌آید، بر پایه و اساس پلتفرم T1X چری توسعه یافته است. این خودرو دارای طول 4820 میلی‌متر، فاصله محوری 2820 میلی‌متر، عرض 1930 میلی‌متر و قامت 1699 میلی‌متر است؛ بنابراین با یک کراس‌اوور نسبتا بزرگ و عضلانی همراه هستیم. با نگاهی به نمای جانبی لوکانو L8 خط تیز روی بدنه که به صورت افقی طراحی شده با خطوط منحنی نسبتا برجسته روی گل‌گیر‌های جلو و عقب بدنه عضلانی و فوق تنومند را با رینگ‌های 20 اینچی به نمایش می‌گذارد. هرچند که دماغه نسبتا کشیده و پشت بلند با ستون C بسیار جذاب وقار این بلندقامت را دوچندان می‌کند. در نمای جلو خوشبختانه دیگر خبری از چراغ دوبل که بسیاری از افراد آن را جذاب نمی‌دانند، نبوده و چراغ‌های کشیده با گرافیک بسیار جذاب و کاسه چراغ مات با LED نواری، جلوپنجره هشت ضلعی با خطوط عمودی کروم و ورودی‌های هوا درون سپر چهره کاملا تهاجمی و البته بسیار جوان پسندی را به لوکانو L8 بخشیده است. در نمای عقب برخلاف سایر کراس‌اوور‌های چینی که طراحی نچندان جذاب و مشابه یکدیگر دارند، طراحان چری برای لوکانو L8 سنگ تمام گذاشته‌اند. به این معنا که در اوج ظرافت چراغ‌های عقب طراحی شده تا با گرافیک LED و حالت پیوسته با دو اگزوز نمایشی در طرفین سپر؛ زیبا و جذابیت این بلندقامت را به اوج خود برساند. هرچند ناگفته نماند که دو اگزوز واقعی زیر سپر طراحی شده است. علاوه بر این موارد نباید از طراحی آینه‌های جانبی روی در و دستگیره‌های پنهان i شکل آیرودینامیکی نسل جدید صرف نظر کرد، زیرا این نوع طراحی سبب ایجاد سبک مدرن و پیشرفته در بدنه خودرو می‌شود. کیفیت رنگ بدنه نیز نسبت به سایر چینی‌های حاضر در بازار کشورمان در سطح بالایی قرار دارد که این مهم یکی از نکات موثر در بدنه لوکانو L8 است.

LUCANO L8 با عملکرد بی‌نظیر در پیست آیلند تست شد +تصاویر

فضای داخلی لوکانو L8 لوکس و پیشرفته

با ورود به کابین لوکانو L8 با سبک طراحی کاملا جدید چری مواجه می‌شویم. به طوری که حس قرارگیری در یکی از محصولات مرسدس‌بنز را به خوبی القا می‌کند. یک نمایشگر منحنی یکپارچه بزرگ که شامل یک مولتی مدیا 12.3 اینچی لمسی افقی با گرافیک بسیار عالی و یک صفحه پشت آمپر 12.3 اینچی با وضوح و کیفیت بسیار بالا است تا فضای داخلی را بسیار مدرن جلوه دهد. کلیت طراحی داشبورد بسیار مینیمال بوده که با قرارگیری دریچه‌های سه‌تایی مستطیل شکل کرومی و طراحی همین فرمت دریچه‌های کولر برای طرفین داشبورد و کنسول مرکزی برای سرنشینان عقب، جذابیت طراحی داخلی را دوچندان کرده است. کسنول میانی با زاویه نسبتا خاصی قرار گرفته که در زیر آن بخشی طراحی شده به منظور شناور سازی کنسول میانی تا با طراحی موس کریستالی و دکمه چرخشی به لوکس بودن فضای داخلی بیافزاید. طراحی غربیلک فرمان دی کات با دو پدال شیفتر در پشت آن و همچنین هداپ دیسپلی نسل جدید همگی سبب شده تا حس رانندگی هیجان‌انگیزی را ایجاد کند. ناگفته نماند که طراحی سقف پانوراما، طراحی ستون‌های A زاویه‌دار و نورپردازی LED داخلی همگی به ایجاد فضای بسیار لوکس و دلنشین کمک بسزایی کرده‌اند. مضاف بر این موارد از چرم باکیفیت ناپا و دکوراتیو کروم نیز بهره گرفته شده تا با سقف جیر نشان از یک خودرو لوکس باشد. اگرچه در خودرو‌های چینی دیگر خبری از سقف جیر نبود، اما در لوکانو L8 از سقف جیر بهره گرفته شده تا جذابیت فضای داخلی را بیشتر کند. به لطف فاصله محوری 2820 میلی‌متری و طول 4820 میلی‌متری و طراحی صندلی‌های کاملا ارگونومی فضای جادار و بسیار راحتی را به سرنشینان هدیه می‌دهد.

LUCANO L8 با عملکرد بی‌نظیر در پیست آیلند تست شد +تصاویر

سطح آپشن‌های ایمنی و رفاهی لوکانو L8

پیش از اینکه به لیست بلند بالای آپشن‌های رفاهی و ایمنی لوکانو L8 اشاره داشته باشیم، باید گفت که سیستم مولتی مدیا این بلندقامت لوکس دارای سیستم عامل اسنپدراگون 8155 است که عملکرد فوق‌العاده سریع در زمان اجرای برنامه‌های آن دارد. از مهم‌ترین آپشن‌های رفاهی و ایمنی این خودرو می‌توان به 10 ایربگ (دارای یک ایربگ نسل جدید میانی برای سرنشینان جلو جهت ارتقای ایمنی سرنشینان)، کروز کنترل تطبیقی، سیستم خودران سطح دو و نیم یا کمکی پیشرفته رانندگی ADAS، سیستم فوق هوشمند پیشگیری از برخورد در جلو و عقب، سامانه هشدار انحراف از مسیر، سیستم کمکی حرکت بین خطوط، سیستم هشدار نقاط کور، سیستم کنترل دینامیکی خودرو، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، سیستم توزیع نیروی ترمز الکترونیکی یکنواخت میان چرخ‌ها، سیستم کنترل کشش، سامانه جلوگیری از هرزگردی، سیستم کمکی حرکت در سربالایی، سیستم کنترل حرکت در سرپایینی، سیستم کنترل فواصل، دوربین 540 درجه‌ای، سیستم هوشمند پارک خودکار، نوربالای اتوماتیک، سیستم ورود بدون کلید (کی‌لس)، استارت دکمه‌ای، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دومنطقه‌ای دارای کانال‌های مجزا برای سرنشینان عقب روی کنسول مرکزی و ستون‌ها، 7 حالت مختلف برای رانندگی، تنظیم فرمان در چهار حالت به صورت برقی، آینه الکتروکرومیک، دوربین دید عقب، 14 بلندگو به همراه یک ساب‌ووفر از برند سونی، ماساژور صندلی راننده و سرنشین جلو، گرمکن صندلی‌های جلو و عقب، گرمکن غربیلک فرمان و صندلی راننده و سرنشین جلو دارای تنظیم برقی و حافظه دار به همراه تنظیم راحتی زیر پایی اشاره کرد.

LUCANO L8 با عملکرد بی‌نظیر در پیست آیلند تست شد +تصاویر

مشخصات قوای محرکه لوکانو L8

لوکانو L8 از نظر مشخصات فنی بسیار مشابه چری تیگو 8 پرومکس است. زیرا آنچه که زیر این چهره جسور و تهاجمی قرار گرفته، یک موتور چهارسیلندر دولیتری مزین به تکنولوژی توربوشارژ و پاشش سوخت مستقیم است. این موتور با نام Acteco SQRD4T20 شناخته می‌شود. به لطف نصب سیستم توربوشارژ و سیستم پاشش سوخت مستقیم داخل سیلندر‌ها می‌تواند حداکثر قدرت 245 اسب‌بخار و حداکثر 385 نیوتن‌متر گشتاور را تولید کند. این قدرت و گشتاور به کمک گیربکس 7 سرعته اتوماتیک دوکلاچه به هر چهاچرخ منتقل می‌شود؛ بنابراین با یک کراس اوور چهارچرخ محرک مواجه هستیم که عملکرد بی‌نظیری دارد. اگرچه بسیاری از خودور‌های با پیشرانه توربوشارژ به دلیل نامرغوب بودن سوخت با مشکل خرابی موتور دست و پنجه نرم می‌کنند، اما لوکانو L8 به دلیل توان پایین‌تر و گشتاور نسبتا بالا این نگرانی را برای مالک خود برطرف کرده است.

تجربه رانندگی با لوکانو L8 چگونه بود؟

با قرارگیری در پشت فرمان لوکانو L8 اولین پارامتر که بسیار به چشم می‌آید، کیفیت ساخت بسیار بالای داشبورد و قطعات داخلی است. به این معنا که در زمان بسته شدن در‌ها دیگر صدا یا نویز اضافی به کابین ورود نمی‌کند و آسایش سرنشینان را دوچندان می‌کند. همچنین تنظیم راحتی زیر پایی راننده و فرمان چهار حالته به همراه ماساژور صندلی بسیار خودنمایی می‌کند. علاوه بر این موارد چرم ناپا و استفاده از پلاستیک نرم همگی سبب شده تا به کیفیت این خودرو افزوده شود. از نظر راحتی سرنشینان نیز باید گفت که صندلی‌های ردیف دوم قابلیت تنظیم شدن داشته که این مهم سبب راحتی بالاتر برای سرنشینان می‌شود. از نظر بخش فنی موتور و گیربکس هماهنگی عالی دارند که در زمان انتخاب حالت اسپرت در دور موتور 5800 دور در دقیقه توان 245 اسب‌بخاری به خوبی خود را نشان می‌دهد تا تعویض دنده‌ها نیز به لطف ساختار دوکلاچه گیربکس در کسری از ثاینه صورت گرفته و شتاب هیجان‌انگیزی را در اختیار شما بگذارد. همچنین در انتخاب حالت اسپرت اگر پدال گاز را روی دور موتور 4500 قرار دهیم گشتاور 385 نیوتن‌متری را تجربه می‌کنید که فوق‌العاده است. تعویض دنده‌های نرم، فاقد کوبش و ضربه و تسریع در پروسه تعویض دنده‌ها همگی مرهون سیستم جدید و به‌روز هیدرولیکی و الکترونیکی گیربکس است.

بر این اساس در زمان انتخاب حالت اسپرت و فشردن پدال گاز تنها 9 ثانیه زمان نیاز است که از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر برساعت دست یابید. از آنجا که تست رانندگی لوکانو L8 در دو شرایط جاده‌ای و آفرودی بوده؛ در شرایط جاده‌ای چهار حالت رانندگی اکو، نرمال، اسپرت و برفی توسط نگارند مطلب تست شد و عملکرد فوق‌العاده‌ای از خود به نمایش گذاشت. در سه حالت دیگر Mud، Sand و آفرود که برای تست در پیست آفرودی آیلند بود؛ نگارنده این مطلب بسیار به وجد آمد. زیرا در زمان استفاده حالت آفرود، موتور با گیربکس به خوبی هماهنگ شده تا در دور موتور‌های پایین گشتاور مورد نیاز برای عبور از مسیر‌های ناهموار را داده و به لطف سیستم کنترل پایداری الکترونیکی مانع هرزگردی شده و به خوبی از مسیر‌های ناهموار عبور می‌کند. همچنین یکی دیگر از عملکرد‌های بی‌نظیر ایمنی لوکانو L8 در زمان شتاب‌گیری در پیست فرمول یک آیلند، عملکرد پیش کشنده کمربند بود که راننده را در جای خود نگه می‌دارد. در مقابل سیستم ترمز هر چهارچرخ دیسکی در کاهش سرعت عملکرد بسیار خوبی داشته که لوکانو L8 را در لیست یکی از بهترین‌های کشور در این بخش قرار می‌دهد. همچنین طراحی سیستم تعلیق مک‌فرسون در محور جلو و سیستم مولتی لینک با رینگ‌های 20 اینچی و تایر‌های 50/245 سواری بسیار باکیفیت و نرمی را در اختیار سرنشینان می‌گذارد. علاوه بر این مهم به لطف توزیع وزن نسبتا مناسب میان دو محور جلو و عقب، هندلینگ و فرمان‌پذیری خوبی دارد که در زمان شتاب گرفتن در سرعت 65 کیلومتر برساعت به هنگام گردش سر پیچ‌ها عملکرد بی‌نظیری از خود به نمایش گذاشت.

نقاط قوت و نقاط ضعف لوکانو L8

از آنجا که لوکانو L8 کراس‌اوور 5 نفره لوکسی شناخته می‌شود، اما به لطف مشخصات فنی مناسب و سیستم تعلیق کارآمد می‌توان تجربه آفرود سبک از آن داشت. همچنین باتوجه به ساختار سیستم‌های ایمنی جدید رانندگی سطح بالای را به شما ارائه می‌دهد تا با موتور دولیتری توربوشارژ و سیستم چهارچرخ محرک نهایت لذت رانندگی را تجربه کنید. اما به دلیل دارا بودن از سیستم‌های ایمنی جدید کمی هزینه نگهداری برای مالک را افزایش می‌دهد. در مقابل به دلیل تازه بودن خودرو در بازار از قطعات یدکی نسبتا ضعیفی برخوردار است.

جمع‌بندی

اگر افرادی که خواهان داشتن یک خودرو شاسی بلند لوکس با کیفیت قطعات بسیار بالا، سواری دلچسب، توان موتور بسیار خوب، ساختار دو دیفرانسیل بودن و حفظ پرستیژ را دارند، لوکانو L8 گزینه‌ای مناسبی خواهد بود. اما باید دید که تعداد عرضه آن به بازار در چه شرایطی قرار می‌گیرد و می‌تواند با قیمت مناسب به دست خریداران برسد؟

source

توسط chaarcharkh.ir