بازار؛ گروه خودرو: سایپا، با وجود زیان انباشته‌ای که سال‌هاست سایه بر ترازنامه‌اش انداخته، همچنان خریداران پرشماری را به خود جلب کرده است. اما چه چیزی این شرکت را، با همه فرازونشیب‌هایش، تا این حد خواستنی کرده است؟ پاسخ این سوال در دارایی‌های عظیم است که خیلی از آنها رسانه‌ای نشده اما قطعا خواستگاران سایپا که این روزها اهلیت آنها در مرحله سنجش است، می‌دانند که چه شرکتی را می‌خواهند خریداری کنند و به صندلی هیات مدیره برسند. همچنین شبکه گسترده صنعتی در زنجیره تامین، خدمات پس از فروش و … می‌تواند برای آنها یک مزیت باشد؛ چرا که از این طریق می‌توانند برای مجموعه‌های خود هم افزایی داشته باشند. به عنوان مثال اگر سهام سایپا به کرمان موتور و کنسرسیوم قطعه‌سازان برسد، بدون شک آنها می‌توانند از طرفیت‌های موجود به نفع خود بهره‌برداری کنند؛ البته سیاست‌گذار باید به این امر توجه کند که خطای در این حوزه صورت نگیرد.

بدین جهت سایپا را نمی‌توان تنها یک کارخانه خودروسازی دانست؛ این شرکت، یک امپراتوری صنعتی است که مجموعه‌ای از دارایی‌های ارزشمند را در خود جای داده است. زمین‌های وسیع در نقاط کلیدی مانند تهران، ساوه و کاشان، که هنوز به‌طور کامل ارزش‌گذاری نشده‌اند، گنجی هستند که هر سرمایه‌گذاری را وسوسه می‌کنند. این املاک، به‌ویژه در کلان‌شهرها، فرصتی بی‌نظیر برای توسعه تجاری یا صنعتی‌اند. افزون بر این، سایپا سهام‌دار یا مالک شرکت‌هایی متعدد چون پارس‌خودرو، زامیاد، سایپا دیزل و…. است که هر یک جریان درآمدی جداگانه‌ای دارند.

شنیده‌ها حاکی از آن است که بلوک ۴۲ درصدی سهام این شرکت بین ۶۰ تا ۸۰ هزار میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده، اما برخی کارشناسان معتقدند این رقم، همه ظرفیت‌های سایپا را در بر نمی‌گیرد. در شرایط تحریم، بسیاری از تجهیزات خطوط تولید سایپا غیرقابل جایگزینی‌اند. این موضوع، مفهوم «ارزش جایگزینی» را، که از سال ۱۳۹۹ در ارزش‌گذاری‌ها برجسته شده، به مزیتی استراتژیک تبدیل کرده است. این تجهیزات، هرچند قدیمی، برای خریداران ارزشی بی‌بدیل دارند، چرا که بازسازی یا جایگزینی آن‌ها هزینه‌ای هنگفت و زمانی طولانی می‌طلبد.

سایپا، با بیش از پنج دهه سابقه، بخشی از هویت صنعتی کشور است. این برند، با وجود نقدهایی که به تنوع یا کیفیت محصولاتش وارد می‌شود، جایگاهی ویژه در ذهن مردم دارد. ارزش نامشهود برند، شهرت تجاری و نفوذ در بازار، اغلب در ارزش‌گذاری‌های رسمی نادیده گرفته می‌شود، اما برای سایپا، این دارایی‌ها بی‌قیمت‌اند. پیشنهادهایی مانند ۲ میلیارد دلار (حدود ۱۶۰ همت) از سوی چهره‌هایی جنجالی، نشان‌دهنده نگاهی عمیق‌تر به این پتانسیل‌هاست.

سایپا، با همه چالش‌هایش، یکی از استراتژیک‌ترین دارایی‌های کشورمان است لذا واگذاری ۴۲ درصد سهام سایپا، اگر با مدیریت هوشمند و سرمایه‌گذاری هدفمند همراه شود، می‌تواند این برند ملی را از یک خودروساز به جایگاه شایسته‌اش بازگرداند.

source

توسط chaarcharkh.ir