بازار؛ گروه خودرو: در حالی که استقبال از خودروهای برقی هر روز گسترده‌ تر می‌ شود، پیشنهادی جنجالی با پیشنهاد استاندارد جدید برای خودروهای برقی با «کد ملی برق» در آمریکا به نام NEC ۲۰۲۶ احتمالا مانع نصب شارژرهای خانگی خودروهای برقی توسط افراد عادی را غیر قانونی کند. این تغییر که با هدف افزایش ایمنی مطرح شده، از نگاه منتقدان نه تنها اثر معکوس خواهد داشت بلکه می‌ تواند راه را برای اقدامات نا ایمن و زیر زمینی هموار کند. کمپانی‌ هایی چون ریویان، تسلا و جمعی از فعالان صنعت خودروهای برقی به شدت با آن مخالفت کردند.

تدوین استانداردهای جدید برای ایستگاه شارژ

اگر پیشنهاد فعلی برای ویرایش سال ۲۰۲۶ «کد ملی برق» ایالات متحده به تصویب برسد، میلیون‌ ها آمریکایی دیگر اجازه نخواهند داشت که شارژر خودروهای برقی (EV Charger) را در خانه خود نصب کنند. تنها امید باقی‌ مانده برای جلوگیری از این محدودیت، رأی‌ گیری اعضای انجمن ملی حفاظت در برابر آتش‌ سوزی (NFPA) در روز جمعه ۲۰ ژوئن ۲۰۲۵ است؛ جایی که شرکت ریویان تلاش می‌ کند با حمایت سایر فعالان، این بند را از قانون حذف کند. بر اساس متن پیشنهادی، تنها «افراد واجد شرایط» می‌ توانند تجهیزات شارژر دائمی خودروهای برقی را نصب کنند. اما تعریف «واجد شرایط» آن‌ قدر مبهم است که به‌راحتی می‌ تواند توسط ایالت‌ ها به عنوان الزام استفاده از برق‌ کاران دارای مجوز تفسیر شود. منتقدان این تغییر هشدار می‌ دهند که این قانون جدید نه تنها مانع نصب‌ های خانگی نخواهد شد، بلکه باعث می‌ شود کاربران از گرفتن مجوز رسمی ساخت‌ و ساز خودداری کنند و در نتیجه، نصب‌ هایی بدون نظارت ایمنی انجام شود.

حفره قانونی و خطرات آن

در نامه‌ ای که توسط ریویان و شرکت‌ هایی مانند Emporia و انجمن شارژ خودروهای برقی آمریکا امضا شده، آمده است: «هدف اصلی باید این باشد که صاحبان خانه‌ ها مجوز ساختمانی دریافت کرده و کارشان مورد بازرسی قرار گیرد. اما ماده جدید ۶۲۵.۴ مانعی در این مسیر ایجاد می‌ کند و صاحب‌ خانه را به پنهان‌ کاری وادار می‌ سازد.»

به‌عنوان مثال، افراد می‌ توانند یک پریز قدرتمند NEMA ۱۴-۵۰ برای شارژر نصب کرده و به بازرسی بگویند که قرار است برای جوشکاری یا استفاده از اجاق گاز استفاده شود؛ پس از تأیید نهایی، آن را به شارژر EV متصل کنند. چنین رویکردی، علاوه بر دور زدن قانون، ایمنی شارژرها را به خطر می‌ اندازد.

مخالفت با قطع‌ کننده‌ های حساس

تغییر پیشنهادی دیگری نیز وجود دارد که می‌ تواند به تجربه بد کاربران خودروهای برقی ختم شود؛ الزام نصب قطع‌ کننده جریان نشتی با آستانه حساس پنج میلی‌ آمپر برای تمام مدارهای شارژ است. با توجه به اینکه شارژرهای EV در حال حاضر به سیستم‌ های قطع خودکار مجهز هستند، این حساسیت بالا می‌ تواند باعث قطع مکرر جریان برق در اثر کوچک‌ ترین رطوبت یا نوسانات معمولی شود. در ایستگاه‌ های عمومی نیز بازنشانی این سیستم‌ ها ممکن است تنها با دسترسی به تابلو برق قفل‌شده ممکن باشد. شرکت‌ هایی مانند تسلا، ریویان، ChargePoint، EVgo و اتحادیه نوآوری خودرویی آمریکا نیز با این تغییر مخالفت کردند و خواستار حذف آن از کد نهایی شدند.

تغییرات پیشنهادی در NEC ۲۰۲۶ اگرچه با هدف افزایش ایمنی صورت گرفتند، اما به گفته کارشناسان، می‌ توانند نتیجه‌ای معکوس داشته باشند؛ از دلسرد کردن کاربران برای نصب ایمن و قانونی گرفته تا افزایش ریسک آتش‌ سوزی به دلیل استفاده از پریزهای غیراستاندارد است. تصمیم نهایی در دست اعضای NFPA است که روز جمعه رأی‌گیری خواهند کرد. نتیجه این رأی، می‌ تواند مسیر آینده نصب و استفاده از شارژرهای خودروهای برقی را به کلی تغییر دهد.

در کشور دستگاه های شارژ خانگی چه کردند؟ ‌

باتوجه به سرعت کم توسعه خودروهای برقی در کشور و فعالیت شرکت ها در عرضه شارژرهای خانگی با خودروهای برقی یا فروش محصول دارند، این موضوع با توجه فقدان برخی از زیرساخت ها در منازل مانند چاه ارث، استفاده غیر هدفمند از دستگاه های شارژر خودرو برقی می‌ تواند سبب عدم توسعه این نوع شارژ شود. در دنیا توصیه می شود که از ایستگاه های شارژ عمومی به‌ جای دستگاه های شارژ خانگی جهت شارژ باتری خودروهای برقی استفاده شود.

source

توسط chaarcharkh.ir