به گزارش صنعت ماشین،

 سیاست‌های دوقطبی «ایلان ماسک»، مدیرعامل تسلا، خریداران خودرو را در بازار‌های اصلی، از این شرکت دور کرده است. پس از اینکه ماسک از فعالیت هایش در کاخ سفید، کناره گیری کرد و این اقدام وی در نهایت به دشمنی علنی با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا منجر شد، مشتریان هنوز به نمایشگاه‌های خودرو بازنگشته‌اند. مشکلات «تسلا» فراتر از واکنش منفی مصرف کنندگان در چند ماه گذشته است. در حالی که این خودروساز، فیس لیفت «مدل وای» (Model Y) را -که محبوب‌ترین مدل این شرکت است- عرضه کرده، اما هنوز، فاقد یک خودروی جدید و مقرون به صرفه‌تر است. این موضوع، تسلا را در برابر رقبا به ویژه رقبای چینی، آسیب پذیر کرده است.

ارزش بازار یک تریلیون دلاری تسلا نشان می‌دهد که سرمایه گذاران همچنان به این شرکت امیدوار هستند. ارزشی که آنها برای این شرکت خودروسازی قائل هستند، به جای خودرو‌های برقی که انسان آن را کنترل می‌کند، به‌طور فزاینده‌ای ریشه در چشم انداز ماسک از آینده‌ای پر از وسایل نقلیه خودران و روبات‌های انسان نما دارد. میزان تحویل خودرو‌های «تسلا» در سه ماهه اول سال میلادی جاری، به پایین‌ترین حد در سه سال میلادی گذشته رسید. این کاهش، تحت تاثیر توقف کارخانه‌های مونتاژ این خودروساز برای تولید «مدل وای» تا حدودی به دلیل فرآیند طراحی مجدد این شاسی بلند بود.

تسلا برای افزایش فروش در سه ماهه دوم سال میلادی جاری، «مدل وای» ارتقا یافته را در دستور کار دارد. در عوض، کل تحویل‌ها نسبت به سال میلادی گذشته، ۱۳ درصد کاهش یافت و ادعای ماسک را در اواسط ماه مه مبنی بر اینکه فروش از قبل تغییر کرده است، تضعیف کرد.

طبق اعلام ماسک، اروپا، ضعیف‌ترین بازار اصلی شرکت «تسلا» است. طبق آمار انجمن تولیدکنندگان خودرو اروپا، تعداد خودرو‌های جدید ریجستر شده تسلا در سراسر این منطقه، حتی با وجود گسترش بازار در پنج ماه اول سال میلادی جاری، ۳۷ درصد کاهش یافته است. در مقابل، فروش خودرو‌های تمام برقی در سراسر اروپا، ۲۸ درصد افزایش یافته است.

مشکلات شرکت تسلا، راه را برای رقیبش «بی وای دی»، باز کرده است. این خودروساز چینی برای نخستین بار در آوریل، خودرو‌های تمام برقی بیشتری نسبت به تسلا در اروپا فروخت که یکی از تحلیلگران آن را لحظه‌ای سرنوشت ساز خواند. برخی پیش بینی می‌کنند که بی وای دی، در سال میلادی جاری از تسلا در سطح جهانی پیشی خواهد گرفت و این در حالی است که خودرو‌های بی وای دی، حتی در بازار داخلی تسلا، یعنی آمریکا نیز موجود نیستند.

شرکت مشاوره «کاکس اتوموتیو» پیش بینی می‌کند که فروش خودرو‌های تسلا در آمریکا طی نیمه اول سال میلادی جاری، ۱۵ درصد کاهش یابد. تسلا هنوز هم پرفروش‌ترین برند خودرو‌های برقی در آمریکاست، اما سهم این شرکت از فروش خودرو‌های برقی، از بیش از ۷۵ درصد در سال ۲۰۲۲، به کمتر از ۵۰ درصد در سال ۲۰۲۴ کاهش یافته است.

source

توسط chaarcharkh.ir