در حالیکه بسیاری از مشتریان خودروهای داخلی و چینی از کمبود قطعات یدکی و معطلیهای طولانی در تعمیرگاهها گلایه دارند، رئیس کمیته لوازم یدکی انجمن قطعهسازان ، درباره مشکلات عمیقتری در پشت صحنه این بحران سخن گفته و از ناهماهنگی بانکی در تخصیص ارز و کمکاری شرکتهای واردکننده در تامین قطعه گلایه کرد.
به گزارش تجارت نیوز، طی ماههای اخیر، کمبود قطعات یدکی به یکی از مشکلات مشتریان و دارندگان خودروهای داخلی و مونتاژی در کشور تبدیل شده است. بسیاری از صاحبان این خودروها در مراجعه به نمایندگیها برای تعمیر یا تعویض قطعات مورد نیاز با پاسخهایی چون “قطعه موجود نیست” یا “باید خودرو به نمایندگی مرکزی انتقال داده شود” مواجه میشوند؛ این در حالیست که برخی نمایندگیهای مرکزی نیز اعلام میکنند قطعات مورد نیاز را در اختیار ندارند؛ همین مسئله سبب شده بسیاری از خودروها برای مدت طولانی در تعمیرگاهها زمینگیر شوند و مشتریان سردرگم بمانند.
قطعات ساخت داخل نیز گرفتار کمبود مواداولیه وارداتی
در این رابطه، بابک کریمخان-رئیس کمیته لوازم یدکی انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان کشور- در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به دستهبندی قطعات یدکی و تفاوت آنها در خودروهای داخلی، مونتاژی (CKD) و وارداتی (CBU)، اظهار کرد: نمیتوان یک نسخه کلی برای همه خودروها پیچید. وضعیت قطعات یدکی بسته به تیپ خودروها، اعم از تولید داخل، مونتاژی (CKD) یا وارداتی کامل (CBU)، کاملاً متفاوت است. حتی در محصولات داخلی نیز بسیاری از قطعات به ظاهر تولید ملی، اجزایی وارداتی دارند. بنابراین وقتی واردات قطعه واسطهای یا مواد اولیه آن با تاخیر یا مشکل مواجه شود، کل قطعه نهایی در زنجیره تولید قفل میشود. هرگونه اختلال در واردات این اجزا، زنجیره تولید را مختل کرده و سبب ایجاد کمبود در بازار میشود.
به گفته وی، امروز بخشی از کسری قطعاتی که نمایندگیها به مشتریان اعلام میکنند، مربوط به همین قطعات نیمهداخلی است که اجزای مهم آن وارداتی بوده و بهدلیل مشکلات تخصیص ارز، تولید آن متوقف مانده است.
این عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعهسازی کشور، با بیان اینکه ریشه بخشی از این بحران به تاخیر در فرآیند ثبت سفارش و تخصیص ارز بازمیگردد، گفت: برخی ثبت سفارشهای مربوط به سال گذشته هنوز پس از پنج ماه باز نشدهاند. در چنین شرایطی چطور میتوان برنامهریزی کرد؟ وقتی تأمین قطعه واسطهای مختل شود، کل مونتاژ یا تولید متوقف میشود. این بلاتکلیفی برنامهریزی تولید را با مشکل مواجه کرده و نمیتوان قطعه نهایی را به موقع تحویل داد. بنابراین آنچه امروز در بازار میبینیم، نتیجه اختلال در مراحل قبلتر است.
واردکنندگان خودرو، مسئول تامین قطعات هستند
کریمخان در رابطه با تامین قطعات خودروهای مونتاژی و وارداتی نیز تاکید کرد: برای خودروهایی که بهصورت CBU وارد شدهاند، تامین قطعه مسئولیت واردکننده است؛ چراکه ساخت داخل ندارند. متأسفانه برخی شرکتها به جای واردات قطعه، تمام منابع ارزی خود را صرف واردات خودرو کردهاند. شرکتی که خودرو وارد میکند، باید حتما بخشی از ارز دریافتیاش را برای واردات قطعه اختصاص دهد؛ اما متأسفانه عمده سرمایهگذاری آنها بر فروش خودرو متمرکز شده و قطعهای وارد نمیکنند.
رئیس کمیته لوازم یدکی انجمن همگن قطعهسازان کشور در پایان تصریح کرد: به اعتقاد بنده باید نظارت بیشتری بر عملکرد این شرکتها صورت گیرد؛ اگر واردکنندهای با مجوز دولت خودرو وارد میکند، باید متعهد به تامین قطعات نیز باشد. نهادهای نظارتی و سازمانهای بازرسی باید بررسی کنند چرا قطعهای که تعهد داده شده، تامین نشده است و اگر واردکننده به تعهد خود در قبال خدمات پس از فروش عمل نمیکند، باید مشمول محدودیت شود.
منبع: ایسنا
source