به گزارش صنعت ماشین،

 پس از آغاز محدود سرویس روبوتاکسی تسلا در شهر آستینِ تگزاس از ماه گذشته، این شرکت قصد دارد نسخه‌ای محدودتر از این خدمت را در سان‌فرانسیسکو راه‌اندازی کند. تسلا در نظر دارد با ارسال دعوت‌نامه‌هایی برای مالکان خودرو‌های خود، از آنها برای آزمایش این سرویس دعوت کند.

با این حال، فعالیت در ایالت کالیفرنیا به‌دلیل مقررات سخت‌گیرانه مربوط به خودرو‌های خودران، با موانعی همراه‌است. در این ایالت، دو نهاد نظارتی -اداره وسایل نقلیه موتوری کالیفرنیا (DMV) و کمیسیون خدمات عمومی کالیفرنیا (CPUC) – بر نحوه آزمایش، بهره‌برداری و ارائه خدمات با خودرو‌های خودران نظارت دارند. به گزارش «ایسنا» در حال حاضر، تسلا تنها مجوز آزمایش خودرو‌های خودران را در حضور یک اپراتور انسانی پشت فرمان در اختیار دارد و فاقد مجوز‌های لازم برای تست یا بهره‌برداری از خودرو‌های کاملاً خودران است. طبق اعلام DMV، تا تاریخ چهارشنبه گذشته، تسلا هیچ درخواستی برای دریافت این مجوز‌ها نیز ثبت نکرده‌است.

در مقابل، شرکت‌هایی نظیر مرسدس‌بنز، نورو و ویمو، هم‌اکنون مجوز ارائه خدمات با خودرو‌های کاملاً خودران را در کالیفرنیا دریافت کرده‌اند. علاوه بر این، تسلا تاکنون از کمیسیون خدمات عمومی کالیفرنیا نیز مجوز لازم برای ارائه خدمات حمل‌ونقل مسافران با خودرو‌های خودران را دریافت نکرده‌است. تری پراسپر، سخنگوی این کمیسیون، در گفت‌و‌گو با وب‌سایت «تک‌کرانچ» تأیید کرد که تسلا صرفاً مجوز ارائه خدمات چارتر با خودرو‌های معمولی و با راننده انسانی را دارد نه با خودرو‌های خودران.

این به‌آن معناست که حتی اگر سفر‌های روبوتاکسی تسلا رایگان باشند و یک اپراتور ایمنی در خودرو حضور داشته باشد، فعال‌سازی سیستم رانندگی خودکار در آنها بدون مجوز‌های رسمی، نقض مقررات ایالتی به‌شمار می‌رود.

هم‌زمان با این تلاش‌های تسلا برای گسترش فعالیت در کالیفرنیا، اداره وسایل نقلیه موتوری این ایالت نیز درگیر شکایتی چندساله علیه این شرکت بر سر ادعا‌های مطرح‌شده درباره توانایی‌های سامانه رانندگی خودکار خودرو‌های تسلا است و تلاش‌هایی برای توقف فروش خودرو‌های این شرکت در جریان دارد. تسلا همچنین با چند پرونده حقوقی مرتبط با حوادث مرگبار ناشی از استفاده از سیستم دستیار راننده «اتوپایلوت» در دادگاه‌ها مواجه‌است.

گزارش تک‌کرانچ همچنین نشان می‌دهد که تسلا هنوز موفق به اثبات قابلیت‌های لازم برای بهره‌برداری عمومی از نرم‌افزار «رانندگی کاملاً خودران» خود در قالب یک شبکه روبوتاکسی نشده‌است. سرویسی که اخیراً از تاریخ ۲۲ ژوئن در آستین راه‌اندازی شده، تنها از طریق دعوت‌نامه در دسترس قرار دارد و صرفاً نواحی مرکزی و اصلی شهر را پوشش می‌دهد. در خودرو‌های این سرویس، یک اپراتور ایمنی در صندلی جلو حضور دارد که در مواقع ضروری قادر به مداخله در عملکرد خودرو است. این مدل، تفاوت زیادی با چشم‌اندازی دارد که ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، سال‌ها وعده داده بود، یعنی سامانه‌ای خودران که بتواند بدون مداخله انسانی از لس‌آنجلس تا نیویورک سفر کند؛ سفری که هرگز تحقق نیافت.

ماسک هفته گذشته اعلام کرد که تسلا در حال برنامه‌ریزی برای گسترش این سرویس به ایالت‌های فلوریدا و آریزونا نیز هست.

source

توسط chaarcharkh.ir