به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، به نقل از پدال، تصور کنید که در پارکینگ فرودگاه نشستهاید و منتظر دوست یا عزیزی هستید، درحالیکه از هدر رفتن سوخت خودرویتان کلافه شدهاید. شاید شما رانندهای تازهکار باشید یا شاید تاکنون به یادگیری درباره حالت ACC علاقهای نشان نداده باشید، اما اگر با آن آشنا میشدید، از برخی سؤالات عجیب و هزینههای اضافی سوخت در امان میماندید.
حالت ACC مخفف “Accessory Mode” (حالت جانبی) است و در اکثر خودروهای مدرن یافت میشود. این قابلیت به رانندگان اجازه میدهد تا از برخی خدمات جانبی خودرو با استفاده از قدرت باتری، بدون روشن کردن کامل موتور، بهره ببرند. برای کسانی که رانندگی در دوران پیش از استارت دکمهای را به یاد دارند، حالت ACC مشابه چرخاندن کلید یکبار به جای دو بار یا فشار دادن آن به سمت چپ به جای راست است.
در اکثر خودروهای مدرن مجهز به استارت دکمهای، حالت ACC با فشار دادن دکمه استارت بدون قرار دادن پا روی پدال ترمز فعال میشود. ممکن است این کار را بهطور اتفاقی انجام داده باشید و تعجب کرده باشید که چرا برخی تجهیزات و دکمههای روی داشبورد روشن شدهاند. حالت ACC چیزی نیست که هنگام روشن بودن موتور خودرو از آن استفاده شود، اما میتواند در مواقعی که در خودرو با انتظار طولانی مواجه هستید و نمیخواهید خسته شوید، مفید باشد.
حالت ACC به شما دسترسی به تمامی تجهیزات خودرو را نمیدهد. دامنه عملکرد آن محدود است و متأسفانه معمولاً شامل تهویه مطبوع یا سیستم گرمایشی نمیشود، هرچند معمولاً امکان روشن کردن دمنده برای گردش هوا را فراهم میکند. این حالت معمولاً دسترسی به پنجرههای برقی، سیستم صوتی، برفپاککنها و سایر اجزای جانبی را ممکن میسازد.
باز نگه داشتن پنجرهها و پخش موسیقی میتواند انتظار طولانی را دلپذیرتر کند و حتی ممکن است بتوانید در حین انتظار تلفن خود را شارژ کنید یا ناوبری را تنظیم کنید. این روش از نظر زیستمحیطی سودمندتر است و فشار کمتری به جیب شما نسبت به روشن نگه داشتن موتور وارد میکند، اما نقطهضعف اصلی آن در استفاده طولانیمدت از حالت ACC است که میتواند باتری را تخلیه کند.
این اتفاق فوراً رخ نمیدهد و معمولاً استفاده از تجهیزات جانبی از طریق حالت ACC برای چند ساعت بیخطر است. سخت بتوان تصور کرد که موقعیتی وجود داشته باشد که بخواهید یا نیاز داشته باشید بیش از این مدت از حالت ACC استفاده کنید، اما باید آگاه باشید که در صورت استفاده طولانی، ممکن است باتری به حدی تخلیه شود که خودرو استارت نخورد.
- حالت ACC در خودروهای برقی و سایر وسایل نقلیه کمتر رایج است
بیشتر خودروهای بنزینی امروزی دارای حالت ACC هستند، اما شاید در حال فکر کردن به خرید یک خودروی برقی یا حتی موتورسیکلت باشید. به نظر نمیرسد استانداردی برای حالت جانبی در خودروهای برقی وجود داشته باشد؛ برخی از آنها این قابلیت را دارند و برخی خیر. در روی کاغذ، خودروی برقی به حالت ACC نیازی ندارد زیرا همهچیز از قبل با قدرت باتری کار میکند. با این حال، برخی مدلها مانند کیا EV۶ همچنان این ابزار را ارائه میدهند.
بسیاری از موتورسیکلتها از جمله برخی مدلهای هارلی دیویدسون نیز دارای حالت ACC هستند. این ویژگی در موتورسیکلتهای هارلی دیویدسون اغلب نادیده گرفته میشود، اما میتواند به همان اندازه مفید باشد. این حالت به موتورسواران اجازه میدهد تا تجهیزات را با خاموش نگه داشتن چراغ جلو روشن نگه دارند تا از مصرف باتری جلوگیری شود. حالت موردبحث در هارلی همچنین امکان نمایش اطلاعات سوخت را فراهم میکند. چه پشت فرمان یک خودرو نشسته یا یک موتورسوار باشید، روشن نگه داشتن موتور میتواند باک سوخت را تخلیه کند و هزینهای بیش از چند ده هزار تومان را به شما تحمیل کند. بار بعدی که برای سوار کردن کسی در صف انتظار هستید، حالت ACC ممکن است این انتظار را کمی تحملپذیرتر کند.
۵۸۳۲۲
source