
در شرایطی که صنعت نوشیدنی کشور با چالشهایی چون بحرانهای منطقهای و محدودیتهای لجستیکی مواجه بوده، این بخش توانسته با ۱۳ درصد رشد صادرات در سال گذشته و تداوم روند افزایشی در ۳ ماه نخست امسال، جایگاه خود را در بازارهای داخلی و خارجی تثبیت کند. معاون صنایع عمومی وزارت صمت از ادامه حمایتها برای تقویت این صنعت خبر داد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا، ابراهیم شیخ معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت در مراسم افتتاح دوازدهمین نمایشگاه بین المللی نوشیدنی ها، چای و قهوه و صنایع وابسته، با اشاره به شرایط خاص برگزاری این رویداد گفت: با توجه به شرایطی که پشت سر گذاشتیم، برگزاری این نمایشگاه را بسیار موفق و ارزشمند ارزیابی میکنم. تا این لحظه که چند ساعتی از آغاز نمایشگاه گذشته، با صنعتگران خوب کشور و بازدیدکنندگان پرشوری مواجه شدم که با انگیزه و نشاط در حال بازدید و تبادل نظر هستند.
شیخ افزود: نمایشگاه بسیار منظم، با دکوراسیون مناسب و گفتوگوهای تجاری اثربخش برگزار شده و مطمئنم در ساعات آینده نیز شاهد افزایش استقبال و پویایی بیشتر خواهیم بود.
او با یادآوری نقش حیاتی صنعت نوشیدنی در دوران جنگ تحمیلی گفت: در آن دوره، این صنعت رشد قابلتوجهی در تولید داشت و ما با کمبودی در قفسهها، بهویژه در حوزه آب معدنی، مواجه نبودیم. کارگران، مدیران و کارخانهداران جهادگونه تلاش کردند و حتی بسیاری از آنها به خانههای خود بازنگشتند تا تولید را متوقف نکنند.
معاون صنایع عمومی وزارت صمت همچنین از انجمن نوشیدنی و انجمن آب معدنی کشور تشکر کرد و افزود: ما در وزارت صمت، در این مدت تمام تلاشمان را برای تأمین نیازهای صنعت انجام دادیم. از هماهنگی برای تهیه مواد اولیهای مانند پت، تا اختصاص لاینهای ویژه حملونقل و جایگاههای مخصوص سوخت، همگی در راستای حمایت از تولیدکنندگان نوشیدنی انجام شد.
او با اشاره به عملکرد این صنعت در سال گذشته گفت: در سال گذشته، صنعت نوشیدنی کشور ۶ درصد افزایش تولید و ۱۳ درصد رشد صادرات را تجربه کرد. در سهماهه نخست امسال نیز روند رشد ادامه داشته که نشان از پویایی و ظرفیت بالای این بخش دارد.
وی در پاسخ به سؤالی درباره آمادگی برای مواجهه با بحرانهای مشابه آینده، گفت: ما ذخایر استراتژیک آب معدنی و سایر نوشیدنیها را برآورد و برنامهریزی کردهایم. همچنین مواد اولیه بستهبندی نظیر پت و افزودنیهای لازم نیز در برنامه تأمین قرار گرفتهاند تا در شرایط بحرانی مشکلی ایجاد نشود.
شیخ در پایان تأکید کرد: اگرچه شرایط جنگی ممکن است بر برخی نوشیدنیهای غیرضروری اثر بگذارد، اما در مجموع آمارها نشان میدهد تولید در همه حوزههای صنعت نوشیدنی، بهویژه آب معدنی، با رشد مواجه بوده و این صنعت کاملاً فعال و پویاست.
source