اگر فکر می‌کنید انقلاب خودروهای برقی در آمریکا یا اروپا در جریان است، آمار جهانی داستانی کاملاً متفاوت را روایت می‌کند. مرکز ثقل این صنعت با سرعتی باورنکردنی به چین منتقل شده است؛ کشوری که به تنهایی بیش از تمام دنیا خودروی برقی می‌فروشد و آینده حمل‌ونقل جهانی را شکل می‌دهد.

به گزارش تجارت نیوز، در حالی‌که جهان به سمت حمل‌ونقل پاک‌تر و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای حرکت می‌کند، خودروهای برقی به نماد اصلی این تغییر تبدیل شده‌اند. در آمریکا، فروش خودروهای برقی در سال ۲۰۲۴ به رکورد ۱.۵۶ میلیون دستگاه رسید و حتی در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۵، رشد فروش ۱۱.۴ درصدی ثبت شد. این آمار نشان‌دهنده تغییر ذائقه مصرف‌کننده به سمت خودروهای پاک‌تر است. اما کافی است نگاهی به آن‌سوی اقیانوس آرام بیندازیم تا متوجه شویم که این اعداد، در مقایسه با غول خودروهای برقی جهان، چین، چندان خیره‌کننده نیستند.

یک بازار، دو سوم کل فروش جهانی

در حالی که کل تولید جهانی خودروهای برقی در سال ۲۰۲۴ حدود ۱۷ میلیون دستگاه بود، سهم چین از این بازار خیره‌کننده است:

  • چین در سال ۲۰۲۴ بیش از ۱۱ میلیون خودروی برقی فروخت.
  • این رقم بیش از ۷ برابر فروش آمریکا است.
  • سهم چین از بازار جهانی خودروهای برقی به حدود ۶۵٪ فروش و ۷۰٪ تولید رسیده است.

به زبان ساده، از هر ۳ خودروی برقی فروخته‌شده در دنیا، ۲ عدد در چین ثبت شده است.

سرعت سرسام‌آور رشد چین در سال ۲۰۲۵

چین نه‌تنها پیشتاز باقی مانده، بلکه فاصله‌اش را با سایر کشورها بیشتر کرده است. برای نمونه:

  • در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۵، چین ۲.۵ میلیون خودروی برقی فروخت؛ معادل بیش از ۸۷۰,۰۰۰ دستگاه در ماه.
  • در همین بازه، آمریکا تنها ۳۰۰,۰۰۰ دستگاه فروخته است.
  • اروپا، دومین بازار بزرگ دنیا، فقط توانسته ۹۰۰,۰۰۰ خودرو در کل فصل بفروشد.

یعنی آنچه آمریکا برای دستیابی به آن هفت ماه زمان نیاز دارد، چین در یک ماه انجام می‌دهد!

راز موفقیت چین در خودروهای برقی چیست؟

پیشرفت چین در حوزه خودروهای برقی حاصل برنامه‌ریزی هدفمند، زیرساخت گسترده، و دخالت استراتژیک دولت است. چند دلیل اصلی برای موفقیت خیره‌کننده چین:

  1. خودروسازان پرشتاب و متمرکز

برندهایی مانند BYD، NIO و XPeng نه‌تنها از غول‌های غربی پیشی گرفتند، بلکه مدل‌های جدید را با فاصله‌های بسیار کوتاه‌تر معرفی کردند. نتیجه؟ تنوع، دسترسی سریع و قیمت مناسب برای خریداران.

  1. حمایت‌های دولتی گسترده

دولت چین با سیاست‌هایی مثل برنامه تعویض خودروهای فرسوده، شرایط خرید خودروهای برقی را جذاب‌تر کرد. در این برنامه، بیش از ۶.۵ میلیون نفر خودروهای قدیمی خود را کنار گذاشتند و ۶۰٪ آن‌ها مستقیماً به سمت خرید خودروهای برقی رفتند.

  1. تسلط بر زنجیره تأمین باتری

۸۰٪ باتری خودروهای برقی جهان در چین تولید می‌شود. این موضوع باعث شده هزینه تولید پایین بیاید، زمان عرضه کاهش یابد و وابستگی به واردات به حداقل برسد.

ساخت چین، استفاده جهانی

در سال ۲۰۲۴، ۱۲.۴ میلیون دستگاه خودروی برقی در چین تولید شد؛ یعنی حدود ۷۰٪ کل تولید جهانی. این رقم در سال ۲۰۲۳ حدود ۵۸٪ بود و تنها در یک سال، ۱۲ درصد افزایش یافت.

بخش بزرگی از این تولیدات راهی بازارهای جهانی شده‌اند. حتی برندهایی مانند تسلا و بی‌ام‌و نیز برای تأمین باتری و قطعات به تولیدکنندگان چینی وابسته‌اند.

به بیان دیگر، اگر امروز یک خودروی برقی در خیابان‌های پاریس، نیویورک یا استانبول می‌بینید، احتمال اینکه یا کاملاً ساخت چین باشد یا قطعات اصلی آن از چین آمده باشد، بسیار زیاد است.

تنش تجاری با آمریکا؛ مانعی برای سلطه جهانی؟

همین تسلط چشمگیر باعث نگرانی در ایالات متحده شده است. دولت بایدن از سپتامبر ۲۰۲۴ تعرفه‌های ۱۰۰ درصدی برای خودروهای وارداتی از چین وضع کرده است.

با بازگشت سیاست‌های سختگیرانه دولت ترامپ و تهدید به تعرفه‌های متقابل و سنگین‌تر، مسیر واردات خودروهای چینی به آمریکا عملاً با مانع جدی روبه‌رو شده است.

اما حتی با وجود این موانع، بازار داخلی چین آن‌قدر بزرگ است که شرکت‌های تولیدکننده همچنان با سرعت رشد می‌کنند.

آینده در چین ساخته می‌شود

به گزارش slashgear، در حالی که بسیاری از کشورها هنوز در حال “برنامه‌ریزی برای آینده” خودروهای برقی هستند، چین در حال ساختن آینده است.

از نظر زیرساخت، تولید، فناوری و بازار، چین اکنون قطب بلامنازع خودروهای برقی جهان است. اگرچه موانعی مانند تنش‌های ژئوپلیتیکی یا تعرفه‌های تجاری ممکن است مانع از گسترش صادرات شوند، اما بازار داخلی عظیم، قدرت فناوری و تسلط بر زنجیره تأمین تضمین می‌کنند که چین همچنان در صدر بماند.

جهان در حال برقی شدن است — و چین، فرمان را در دست دارد.

source

توسط chaarcharkh.ir