به گزارش صنعت ماشین،

 گروه خودروسازی آرتابان یکی از جدیدترین شرکت‌های خودروساز در کشورمان بوده که طی یک‌سال اخیر توانسته، محصولاتی در زمینه سواری و تجاری به تولید برساند. مدیرعامل این شرکت خودروساز شب گذشته طی یک مراسم در جمع اصحاب رسانه برنامه سه ساله و استراتژی‌های این شرکت را مطرح و محصولات جدید تجاری و سواری آن را که به زودی در بازار حضور خواهند یافت را معرفی کرد. در این مراسم مدیران ارشد گروه خودروسازی آرتابان حضور داشتند.

پیش از ارائه توضیحات آقای مهندس دیدار (مدیرعامل گروه خودروسازی آرتابان) ایشان درباره سابقه کار و فعالیت خود در صنعت خودرو و ابتدای مسیر گروه خودروسازی آرتابان توضیحاتی دادند؛ که در ادامه می‌خوانیم:

«ما از شهریور ماه سال گذشته به صورت رسمی کار گروه خودروسازی آرتابان را شروع کردیم. بنده پیش‌تر در شرکت فرداموتورز فعالیت داشتم که حدود ۱۰ سال در گروه خودروی این شرکت حضور داشتم. گروه خودروسازی آرتابان کاملا مستقل از گروه طبیعت ماکان است. از شهریور ماه سال گذشته نیز اتفاقات بسیار خوبی برای ما افتاد، بنده سابقه کاری با چینی‌ها مانند سایک، گروه خودروسازی چانگان و دانگ‌فنگ را نیز دارم. به نظر بنده ورود اولین محصول از زنجیره تامین تا تحویل به مشتری؛ از منظر تجربه خودم و چینی‌ها، حداقل دو سال زمان نیاز دارد. اما ما این پروسه را در ۶ ماه خلاصه کردیم. شهریور ماه سال گذشته کارخانه‌ای را که هاون تولید می‌کرد را خریدیم. اما استارت رسمی ما از آبان‌ماه ۱۴۰۳ بود. جالب است بدانید که تولید محصولات تجاری ما از بهمن ماه ۱۴۰۳ آغاز شد.»

خط تولید ۱۰۰ هزار دستگاهی خودرو سواری

ایشان درباره خطوط تولید این شرکت خودروساز و حداکثر تیراژ تولید نیز توضیحاتی دادند

«در شش ماهی که گذشته، در این مدت زمان؛ دو خط تجاری و سواری آماده کردیم که ظرفیت بخش سواری‌مان حدود ۱۰۰ هزار دستگاه است. ناگفته نماند که در این مدت زمان نسبتا کوتاه، طی این شش ماه یک خط تولید ۱۰۰ هزار دستگاهی ایجاد کردیم و در مقابل نیز یک خط تولید برای تجاری ایجاد کردیم که از بهمن ماه ۱۴۰۳ استارت آن زده شد. در حال حاضر نیز حدود ۱۲۰ دستگاه برای تحویل آماده داریم؛ این تعداد را به شرکت‌های مانند خوشبخت، دیلی مارکت و گروه‌های پخش بزرگ ارائه دادیم. باتوجه به این مهم که گروه خودروسازی آرتابان ارتباط خوبی دارد، فروش در این بخش در حال انجام است.»

برنامه آرتابان در زمینه خودرو سواری

آقای دیدار در بخش برنامه تولید سواری نیز اینچنین گفتند «در حال حاضر خط تولید سواری را آزمایش می‌کنیم که تست سرد و گرم از آن می‌گیریم، بنده زمانی که به شش ماه گذشته نگاه می‌کنم، برای خودم نیز غیرقابل باور است که به چنین جایگاهی دست یافته‌ایم. از آنجایی که تصورم این است که برای سه سال جلوتر برنامه‌ریزی داشته باشم، گروه خودروسازی آرتابان از شهریور ماه سال گذشته آغاز به کار کرده که در سه بخش بسیار قوی شروع به کار کردیم. ما یک نوزاد شش ماه هستیم؛ اما یک شخصیت بزرگ داریم که کار ۲۵ ساله را در شش ماه انجام دادیم. خلاصه گروه خودروسازی آرتابان، در سه بخش ورود کردیم که اولین بخش آرتابان موتورز که دارای دو بخش بوده که یکی تولید و دیگری واردات است. در بخش تولید که دو محصول‌مان را نهایی کردیم و در حال معرفی محصول هستیم. یکی از این دو محصول با نام آرتان شناخته می‌شود. در نهایت آرتان را انتخاب کردیم که از این به بعد در بازار سواری‌های ایران حضور خواهد داشت. یکی دیگر از محصولات‌‎مان با نام توکا شناخته می‌شود که یک شاسی بلند ۵ نفره و ۷ نفره آپشنال است. توکا در دو نسخه پلاس و توکا معمولی عرضه خواهد شد که نسخه پلاس آن آپشنال است. آپشن‌های مانند ماساژور و مموری صندلی به این خودرو افزوده شده که به بازار خواهد آمد. این حوزه سواری برای سال جاری است. اما یک بخش دیگر در آرتابان موتورز وجود دارد و آن هم بخش وارداتی یا CBU است. ما موفق به اخذ نمایندگی هوندا شدیم و شناسه گارانتی دریافت کردیم و در حال سفارش‌گذاری و واردات هوندا را انجام می‌دهیم. طبق برنامه خودمان حدود ۲۰ میلیون دلار سفارش‌گذاری برای هوندا خواهیم داشت. در این عرصه خودرو دیگر GAC یا گک است که حدود ۶۰۰ دستگاه تاکنون وارد کردیم که برنامه داریم به هزار یا ۲ هزار دستگاه برسانیم. در زمینه واردات نیز فعال هستیم، اما قسمت اصلی آرتابان موتورز یا AMG بیش‌تر بر تولید تمرکز دارد. به همین دلیل است که اتفاق خوبی افتاده و دو محصول نام برده شده در طی ۶ ماه همه کاری آن را انجام دادیم. استارت تولید این دو محصول از مهر یا آبان ماه زده خواهد شد و به بازار عرضه خواهد شد.»

برنامه آرتابان موتورز برای خودرو‌های جدید

آقای دیدار در زمینه خودرو‌های انرژی نوین اینچنین توضیح داد «در حوزه سواری چشم‌انداز سه سال آینده‌مان این است که وارد عرصه خودرو‌های پلاگین-هیبرید یا PHEV شویم. زیرا در این نوع خودرو‌ها به فرض مثال می‌توانید ۴۰ لیتر بنزین بزنید و یا یکبار شارژ کامل مسافتی از تهران مشهد را به راحتی پیمایش کند و مجدد به راحتی بازگردید. زیرا تکنولوژی شرکت دانگ‌فنگ را مشاهده کردم که با یکبار بنزین و شارژ کامل می‌تواند مسافتی برابر ۲۷۰۰ کیلومتر را بپیماید. چشم‌انداز پیش‌روی‌مان وارد شدن به حوزه خودرو‌های پلاگین-هیبرید یا PHEV و هیبرید است. نیم نگاهی هم به خودرو‌های تمام الکتریکی یا EV داریم، اما شما بهتر می‌دانید که زیرساخت‌های لازم برای آن وجود ندارد؛ در چشم اندازه سه ساله خودمان خودرو‌های تمام الکتریکی EV را کم‌رنگ کردیم.»

آرتابان دیزل

از آنجا که بازار خودرو‌های تجاری نیز در ایران بسیار مهم به حساب می‌آید، آرتابان دیزل در این زمینه فعالیت خواهد داشت. بر این اساس مدیرعامل گروه خودروسازی آرتابان گفت «در خودرو‌های تجاری نیز ما با تجربه‌ای که از قبل داشتیم، با تحقیقات بسیار بر بخش نیاز مشتریان، پیش از به وجود آمدن گروه خودروسازی آرتابان، روی آن متمرکز شدیم. در حال حاضر دو محصول تجاری داریم که تولید شده و تحویل آن به مشتریان را نیز انجام دادیم. برای سال جاری نیز برنامه داریم که تعداد خوبی را تولید و تحویل مشتریان دهیم. محصول جدید تجاری‌مان موتور ایسوزو بوده که قدرت آن به ۱۷۰ اسب‌بخار رسیده و کابین به‌روز با تریم جدید و آپشن‌های به‌روز خواهد بود. راحتی راننده را نیز بسیار برای آن در نظر گرفتیم که از صندلی هیدرولیکی بهره گرفتیم. در این محصول سعی شده بیشتر روی مصرف سوخت تمرکز شود که به نظرم نسبت به ایسوزو‌های قبلی تغییرات محسوسی داشته است. این مدل را با ۶ و ۸ تن ارائه خواهیم داد، برنامه سال جاری‌مان این است که نیسان جایگاه خوبی در بازار به وجود آورده و از آنجا که راحتی راننده در آن لحاظ نشده و ضریب مصرف سوخت بسیار بالایی دارد؛ ما یک محصول جدید در این کلاس در نظر گرفتیم که به‌زودی تولید آن نیز آغاز خواهد شد، با همین موقعیت قیمتی نیسان، به نظرم در بازار ایران به جایگاه خوبی دست خواهد یافت. یکی از اهداف اساسی‌مان این است که این محصول را قبل سال وارد بازار کنیم که در کلاس ۳.۵ تن می‌تواند جایگاه نیسان را در بازار ایران بگیرد. در زمینه تجاری چشم‌اندازه سه ساله‌مان این است که به برقی‌ها ۶ و ۸ تن ورود کنیم و کامیونتی که برای سال آینده در نظر گرفتیم، این است که با یکبار شارژ ۳۵۰ کیلومتر پیمایش داشته باشد. پیش بینی ما این است که اگر شب‌ها شارژ شود و ۶ صبح بار بزند و داخل شهر برود، ۳۵۰ کیلومتر برای آن کافی خواهد بود. یکی از چشم‌اندازهایمان یا اهداف‌مان طی سه سال آینده این است که سریع‌تر وارد بازار هیبرید و برقی در حوزه ۶ و ۸ تن شویم. پیش‌تر بازار تجاری‌ها را بسیار گسترد‌ه‌تر می‌دیدیم، اما در حال حاضر نگاه‌مان این است که در طی سه سال آینده از ۳.۵ تن تا ۸ یا ۹ تن شویم. این هدف‌مان برای سه سال آینده است و بیشتر روی تناژ متمرکز شویم یعنی در کلاس ۶ تن، دو تا سه مدل داشته باشیم به عنوان مثال تمام الکتریکی EV، هیبرید و دیزلی باشد.»

آرتابان ماشین و تحول در این زمینه

از آنجا که ماشین آلات سنگین کشورمان نیز فرسوده و مستهلک هستند، آرتابان ماشین در این زمینه ورود کرده و با ماشین آلات جدید قصد تحولات عظیم در این بخش دارد. آقای دیدار در این بخش اینچنین اضافه کرد «در حوزه ماشین‌آلات سنگین نیز که با نام آرتابان ماشین شناخته می‌شود، با دو برند مکاتباتی داشتیم که برنامه سه ساله‌مان این است که وارد کلاس لودر ۷ تن و بیل ۲۱ تن بشویم و در برنامه ما این است که در این برنامه سه ساله‌مان لیفتراک نیز تعریف شود.»

خدمات پس از فروش مهم‌ترین بخش آرتابان موتورز

این روز‌ها خدمات پس از فروش جزو یکی از مهم‌ترین پارامتر‌های موثر در صنعت خودرو به شمار می‌آید؛ بنابراین آقای دیدار در زمینه خدمات پس از فروش این شرکت گفت «دو استراتژی تعریف کردیم، یکی استاندارد‌های بین‌المللی برای حفظ کیفیت محصولات‌مان رعایت کنیم، اگر به یاد داشته باشید، تهران در فصل زمستان به حدی آلودگی هوا برای آن به وجود می‌آید که هشدار می‌دهند؛ بنابراین یکی از استراتژی‌های که در محصولاتمان به دنبال آن هستیم این است که استاندارد‌های بین‌المللی را در DOE (محیط زیست) و هم در استاندارد‌های کیفی که در همولوگیشن‌ها وجود دارد. استراتژی نخست ما این است که رعایت استاندارد‌های کیفی است. استراتژی دوم ما این است که نمی‌خواهیم هزینه‌های سنگین در حوزه مارکتینگ انجام دهیم، بیشتر به دنبال استراتژی دوم هستیم که پررنگ‌تر کنیم. استراتژی دوم ما خدمات پس از فروش است. شاید در جریان این مهم نباشید، ما حدود ۶۰۰ دستگاه GAC یا گک آوردیم که حدود ۴۰۰ هزار دلار قطعات یدکی آوردیم که یک MOS خوبی ایجاد کردیم که با حداقل موجودی تقاضا مشتریان را به خوبی پوشش دهیم. هوم سرویس (سرویس در خانه) انجام دادیم. استراتژی دوم‌مان خدمات پس از فروش متمایز است. دو شرکت برای این مهم تشکیل دادیم، یکی شرکت خدمات پس از فروش آرتابان با نام آسکو و دیگری شرکت آرتابان یدک است که می‌خواهیم قطعات مورد نیاز با نام آرتابان یدک به بازار عرضه کنیم.»

source

توسط chaarcharkh.ir