به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، به نقل از پدال،  چانگان در بازار ایران به خوبی رشد کرده و حالا خوش‌نام شده است. سایپا در سال‌های اخیر، CS۳۵ پلاس و CS۵۵ را عرضه کرد که اتفاقا مورد توجه قرار گرفت. از سویی دیگر، حدود چهار سال است که چانگان یونی‌تی توسط سایپا در رویدادهای مختلف خودرویی نمایش داده می‌شود؛ اما خبری از عرضه‌ی این کراس‌اور در بازار نیست.

حالا منابع غیر رسمی از احتمال عرضه‌ی چانگان Uni-T توسط واردکننده دیگری خبر می‌دهند.  

گروه خودروسازی چانگان در سال ۱۹۶۲ تأسیس شد. این مجموعه طی همکاری‌ مشترک با فورد، پژو – سیتروئن، مزدا و سوزوکی مدل‌های متنوع خارجی را در چین مونتاژ کرد و حالا یکی از مهم‌ترین خودروسازان این کشور محسوب می‌شود. چانگان یکی از چهار خودروساز بزرگ چین است و سالانه حدود ۲/۳ میلیون دستگاه تولید دارد.

خودروی جذاب چانگان به ایران می‌آید، اما بدون سایپا! /عکس

اولین چانگان یونی‌تی، سال ۲۰۲۰ در چین معرفی شد و طی سال ۲۰۲۱ بیش از ۸۰ هزار دستگاه فروش داشت. در کلاس جهانی از نظر ابعاد و توان فنی، چانگان Uni-T با کیا اسپورتیج و هیوندای توسان مقایسه می‌شود؛ هرچند که امکانات بیشتر و قیمت پایین‌تر دارد. دیگر نکته جالب اینکه، چانگان Uni-T در سال ۲۰۲۴ تنها ۱۷ هزار دستگاه فروش داشته و تقاضا برای خودروهایی مثل چری تیگو ۷ یا بی‌وای‌دی سانگ پلاس، بیشتر بوده است.

طراحی بیرونی چانگان یونی تی

شکی نیست که مخاطب با اولین دیدار، تحت تاثیر Uni-T قرار می‌گیرد. این محصول به عنوان یک خودروی چینی، طراحی کاملا مستقل از برندهای مشهور ارایه می‌کند و الگوبرداری خاصی از دیگران ندارد. از سویی دیگر، حس اسپرت و جوان‌پسند یونی‌تی، از تمام زوایا مشخص است.

خودروی جذاب چانگان به ایران می‌آید، اما بدون سایپا! /عکس

جلوپنجرهٔ بزرگ با برش‌های ذوزنقه‌ای، جلوه‌ای منحصربه‌فرد ایجاد کرده و چراغ‌های اصلی داخل این ساختار جای گرفته‌اند. دی‌لایت‌های LED با فرم تیک‌مانند در گوشه‌های دماغه، چهره‌ای تیز و اسپرت ایجاد می‌کنند. ترکیب این عناصر باعث می‌شود نمای جلو حالتی هجومی و تکنولوژیک داشته باشد که برای یک کراس‌اوور کامپکت، بسیار جذاب است.

خودروی جذاب چانگان به ایران می‌آید، اما بدون سایپا! /عکس

در نمای جانبی، خط سقف با شیبی ملایم به سمت ستون C امتداد یافته و ظاهری کوپه‌مانند به خودرو می‌دهد. پنجره‌های باریک به همراه دستگیره‌های مخفی درها، علاوه بر زیبایی، به بهبود آیرودینامیک کمک می‌کنند. استفاده از رینگ‌های ۱۹ یا ۲۰ اینچی در این بخش، حس اسپرت و قدرت را تقویت کرده و در کنار حجم‌دهی مناسب گلگیرها، یونی‌تی را از نمای جانبی پویا و جوان‌پسند نشان می‌دهد.

خودروی جذاب چانگان به ایران می‌آید، اما بدون سایپا! /عکس

بخش عقب بیشترین جذابیت بصری را دارد. چراغ‌های باریک با طراحی مدرن، سر اگزوزهای ذوزنقه‌ای در دو طرف و دیفیوزر بزرگ، ترکیبی اسپرت و قدرتمند ساخته‌اند. اسپویلر V شکل دوتکه و شناور که در امتداد خط سقف طراحی شده، نقطه عطف نمای عقب است و جلوه‌ای کاملاً دینامیک به خودرو بخشیده است. علاوه بر این، استفاده از تریم‌های رنگی در بدنه، جذابیت و تنوع ظاهری بیشتری به یونی‌تی می‌بخشد.

خودروی جذاب چانگان به ایران می‌آید، اما بدون سایپا! /عکس

ابعاد چانگان یونی تی شامل ۴۵۱۵ میلی‌متر طول، ۱۸۷۰ میلی‌متر عرض و ۱۵۶۵ میلی‌متر ارتفاع با فاصله محوری ۲۷۱۰ میلی‌متر است. این مدل، نسبت به هیوندای توسان و کیا اسپورتیج و حتی رقبای چینی موجود در ایران، بزرگ‌تر به نظر می‌رسد.

خودرو

طول (میلی‌متر)

عرض (میلی‌متر)

ارتفاع (میلی‌متر)

فاصله محوری (میلی‌متر)

چانگان یونی-تی

۴۵۱۵

۱۸۷۰

۱۵۶۵

۲۷۱۰

چری تیگو ۷ پرو

۴۵۱۳

۱۸۶۲

۱۶۹۶

۲۶۷۰

چانگان CS۵۵

۴۵۰۰

۱۸۵۵

۱۶۹۰

۲۶۵۰

کرمان موتور X۵

۴۵۰۵

۱۸۵۰

۱۶۹۸

۲۶۶۰

کیا اسپورتیج ۲۰۱۷

۴۴۸۰

۱۸۵۵

۱۶۵۵

۲۶۷۰

هیوندای توسان ۲۰۱۷

۴۴۷۵

۱۸۵۰

۱۶۵۵

۲۶۷۰

طراحی داخلی چانگان یونی تی

فضای داخلی یونی‌تی کاملاً مدرن و امروزی است. استفاده از فرمان D شکل، صندلی‌های چرمی و تودری نرم، در کنار حذف دسته‌دنده و جایگزینی آن با کلید گردان، حس لوکس و آینده‌نگر را منتقل می‌کند. طراحی T شکل کنسول میانی به صورت نامتقارن و استفاده بهینه از کلیدهای کم‌تعداد باعث شده فضای داخلی ساده اما پیشرفته به نظر برسد.

خودروی جذاب چانگان به ایران می‌آید، اما بدون سایپا! /عکس

در مرکز داشبورد دو نمایشگر ۱۰٫۲۵ اینچی به صورت پیوسته نصب شده‌اند که هم نقش سیستم اطلاعات-سرگرمی و هم صفحه آمپر دیجیتال را ایفا می‌کنند. زاویه ۸٫۱ درجه‌ای نمایشگر به سمت راننده، دسترسی و کاربری را راحت‌تر کرده است. امکاناتی مثل ناوبری ماهواره‌ای، کنترل تلفن همراه از روی فرمان، انتخاب حالت رانندگی و پنل دیجیتالی پشت فرمان، فضای تکنولوژیک و کاربرپسندی را ایجاد کرده‌اند.

خودروی جذاب چانگان به ایران می‌آید، اما بدون سایپا! /عکس

به لطف فاصلی محوری ۲/۷ متری، فضای بسیار خوب جلوی زانو برای چهار سرنشین بلند قد در UniT فراهم است. مسافران صندلی عقب، فاصله کافی برای بالا سر تا سقف ندارند که البته هنگام رانندگی عادی و بدون دست‌انداز، مشکل‌ساز نیست. صندوق عقب ۳۵۰ لیتری یونی‌تی هم، برای خانواده‌ها و سفرهای طولانی، نکته‌ی منفی محسوب می‌شود و از این نظر، مشابه کراس‌اورهای کوچک‌تر مثل X۵۵ مدیران خودرو است.

پیشرانه و تجهیزات فنی چانگان یونی تی

در چین، دو مدل با موتورهای ۱/۵ لیتر توربو و ۲ لیتر توربو وجود دارند. هنوز مشخص نیست کدام نسخه وارد ایران می‌شود اما ظاهرا، نمونه‌ی ارزان‌تر ارائه خواهد شد و سایپا یونی‌تی قوی‌تر را با قیمت بالاتر عرضه خواهد کرد. نکته‌ی مهم در کراس‌اور چانگان، استفاده از گیربکس هشت سرعته اتوماتیک با فناوری آیسین ژاپن است. یونی‌تی سه حالت رانندگی (معمولی، اکو و اسپرت) ارائه می‌دهد. سیستم تعلیق در جلو از نوع مک‌فرسون و در عقب چنداتصالی است.

خودروی جذاب چانگان به ایران می‌آید، اما بدون سایپا! /عکس

نسخه‌ی ۱٫۵ لیتری توربوشارژ که توسط چانگان توسعه یافته، ۱۷۷ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. انتقال نیرو در این مدل از طریق گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک دوکلاچه به چرخ‌های جلو انجام می‌شود و خودرو را به حداکثر سرعت ۲۰۵ کیلومتر بر ساعت می‌رساند. سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۰ ثانیه و میانگین مصرف سوخت ۸ لیتر در صد کیلومتر، دیگر مشخصات یونی تی ۱/۵ لیتر توربو هستند.

خودروی جذاب چانگان به ایران می‌آید، اما بدون سایپا! /عکس

پیشرانه‌ی ۲ لیتری UniT توان تولید ۲۳۳ اسب بخار و ۳۹۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد که برای یک کراس‌اور با وزن ۱۵۷۰ کیلوگرم، فراتر از انتظار است. مدل ۲ لیتری برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر برساعت از حالت سکون، حدود ۷ ثانیه زمان می‌برد و میانگین مصرف سوخت ۱۰ لیتر در صد کیلومتر دارد.

امکانات رفاهی

  • صندلی‌های چرمی با تنظیم برقی (راننده و سرنشین)
  • گرمکن و تهویه صندلی‌های جلو
  • فرمان D شکل با روکش چرمی و تنظیم چندحالته
  • ورود و استارت بدون کلید (Keyless + Start/Stop)
  • سانروف پانورامیک برقی
  • سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دو منطقه‌ای
  • شیشه‌ها و آینه‌های جانبی برقی + آینه‌های تاشو برقی
  • سیستم روشنایی محیطی داخل کابین (Ambient Light)
  • صندوق عقب برقی با قابلیت باز شدن هوشمند

تجهیزات ایمنی

  • ۶ ایربگ (جلو، جانبی و پرده‌ای)
  • ترمز ضد قفل (ABS) و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)
  • سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)
  • سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی (HAC)
  • سیستم کنترل سرعت در سرازیری (HDC)
  • ترمز دستی برقی با قابلیت Auto Hold
  • سیستم پایش فشار باد تایرها (TPMS)
  • دوربین دید ۳۶۰ درجه + سنسورهای جلو و عقب
  • رادار نقطه کور (BSM)
  • سیستم هشدار خروج از خط و کمک به حفظ مسیر (LDW/LKA)
  • کروز کنترل تطبیقی (ACC)

فناوری‌ها و سیستم‌های هوشمند

  • دو نمایشگر ۱۰٫۲۵ اینچی یکپارچه (پنل پشت فرمان + مولتی‌مدیا)
  • سیستم ناوبری ماهواره‌ای (GPS Navigation)
  • پشتیبانی از Android Auto و Apple CarPlay
  • فرمان با کلیدهای کنترلی چندمنظوره
  • انتخاب حالت رانندگی (Normal, Eco, Sport)
  • دستیار صوتی هوشمند (Voice Assistant)
  • سیستم تشخیص چهره راننده (Face ID)
  • شارژر بی‌سیم گوشی موبایل
  • سیستم هوشمند تعامل انسان و ماشین (AI-based HMI)
  • قابلیت رانندگی نیمه‌خودران سطح ۳ (L۳ Autonomous Driving – در نسخه‌های خاص)

پیش بینی قیمت چانگان یونی تی در ایران

نسخه‌های مختلف چانگان Uni-T در بازار جهانی، ۱۷ تا ۲۲ هزار دلار قیمت دارند. بر این اساس، می‌توان احتمال داد مدل ۱/۵ لیتر توربو برای خریدار ایرانی ۲/۵ تا ۲/۷ میلیارد تومان قیمت داشته باشد و نسخه‌ی ۲ لیتر توربو نیز، ۳ تا ۳/۳ میلیارد تومان فروخته شود.

۳۲۲

source

توسط chaarcharkh.ir