به گزارش خبرگزاری آنا، صنعت حمل و نقل ریلی کشور با ثبت رکوردهای تاریخی در حوزههای مختلف، گامی بلند در جهت توسعه و ارتقاء زیرساختها و خدمات برداشته است. این گزارش به تفکیک دستاوردهای کلیدی در بخشهای حمل بینالمللی و ترانزیت، سرمایهگذاری، فنی و زیربنایی، مسافری، ناوگان، بینالملل و توسعه مدیریت و منابع میپردازد.
۱. حوزه حمل بینالمللی و ترانزیت
حمل بینالمللی ریلی با ۵.۴ میلیون تن، ۴۴ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.
ترانزیت با ۲.۴ میلیون تن و صادرات با ۲.۶ میلیون تن از مرزهای ریلی، شاهد رشد ۲۷ درصدی بودهاند.
آغاز به کار بندر خشک ریلی تهران (آپرین) به عنوان بزرگترین پایانه کانتینری درونسرزمینی کشور با سرمایهگذاری ۲۰ میلیون دلار و استقرار گمرک در این مرکز، گامی مهم در تسهیل حمل و نقل است.
۶۳ درصد افزایش در سیر روزانه قطارهای باری برنامهای و رسیدن به ۸۸ رام در شبکه ریلی کشور.
۱۶ درصد افزایش تناژ بارگیری و ۲.۲ میلیون تن حمل کالاهای اساسی از بنادر کشور در یک سال گذشته، با افزایش ۲.۶ برابری (از ۵۰ به ۱۱۶ واگن) در زمان جنگ ۱۲ روزه با رژیم صهیونیستی.
اتصال بندر کاسپین به شبکه ریلی و حمل حدود ۱۵۶ هزار تن محموله صادراتی و ترانزیتی.
۸۰ دقیقه کاهش زمان سیر قطارهای تهران-مشهد با اصلاح و بهسازی زیرساختها.
حمل ۲۵ درصد بار بنادر از طریق ریل و افزایش سهم حمل ریلی در راستای تحقق تکالیف برنامه هفتم.
شروع بهرهبرداری از کریدور افغانستان (سنگان – شمتیغ – روزنک) با حمل ۵۰ هزار تن بار ریلی در ماه.
۲. حوزه سرمایهگذاری
دریافت حواله صرفهجویی گاز به ارزش ۶۵۸ میلیارد تومان و واریز آن به حساب سرمایهگذاران.
پذیرش و حمایت از ۱۱۳ پروژه صرفهجویی سوخت به ارزش ۲۳۶۵۰ میلیارد تومان.
تنفیذ قرارداد پروژه راهآهن کرمان-سیرجان به مبلغ ۱۰۰۰ میلیارد تومان به عنوان اولین پروژه سرمایهگذاری بخش خصوصی در احداث خطوط ریلی.
۶۴ هزار میلیارد تومان سرمایهگذاری بخش خصوصی در راهآهن با امضای دو تفاهمنامه برای خرید و بازسازی ۱۲۵۰ واگن باری، ۳۰۰ دستگاه واگن مسافری خودکش و ۵۰ دستگاه لکوموتیو.
امضای دو تفاهمنامه سرمایهگذاری برای خرید و بازسازی ۲۶۷ واگن مسافری به ارزش ۸۸۲۰ میلیارد تومان.
احداث خط صنعتی به طول ۸۳ کیلومتر و ارزش ۷ هزار میلیارد تومان با هدف افزایش سهم حمل و نقل ریلی.
احداث خطوط راهآهن صنعتی و تجاری به طول ۲۳ کیلومتر و ارزش ۱۶۰۰ میلیارد تومان با شرکتهای سنگ آهن مرکزی و مجتمع معدنی و صنعت آهن و فولاد بافق.
۳. حوزه فنی و زیربنایی
اتصال ۷ مرکز عمده بار صنعتی و تجاری به شبکه ریلی به طول ۳۰ کیلومتر و ارزش ۱۵۰۰ میلیارد تومان.
بهسازی و بازسازی ۱۵۷ کیلومتر از خطوط ریلی و تعویض ۷۴ دستگاه انواع سوزن.
احداث ۲۰ کیلومتر خط جدید و واریانت و رفع ۲۲۶۹ نقطه تقلیل سرعت.
بهرهبرداری از کمربندی ۲۹ کیلومتر سالار-شادمهر و رفع گلوگاههای ترانزیت شرق کشور به ارزش ۲۶۰۰ میلیارد تومان.
افتتاح و بهرهبرداری از پروژههای ارتباطات و علائم الکتریکی به ارزش ۵۶۵ میلیارد تومان.
تکمیل بازسازی سوزنهای مسیر تهران-مشهد برای افزایش سرعت و ایمنی.
پیشرفت در احداث این مسیر حیاتی.
اتمام مینروبی به طول ۱۲ کیلومتر و احداث فاز اول ایستگاه راهآهن شلمچه.
پیشرفت فیزیکی ۲۵ درصدی احداث پل روگذر بازشو رود اروند.
۴. حوزه مسافری
جابجایی ۳۰ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر مسافر (شامل ۲۰.۸ میلیون نفر بین شهری و ۹.۶ میلیون نفر حومهای).
راهاندازی مجدد قطار تهران-وان و برنامهریزی برای قطارهای مشهد-هرات و مشهد-مرو.
راهاندازی مجدد قطار پرسرعت با سرعت ۱۶۰ کیلومتر و کاهش زمان سیر به ۸ ساعت.
افزایش تعداد سیر قطارهای برونشهری در مسیرهای متعدد.
راهاندازی قطارهای گردشگری یک روزه و چهار روزه در مسیرهای جذاب.
یک ساعت کاهش مدت زمان سیر قطارهای بین شهری تهران-مشهد.
۱۹ درصد افزایش نفر-صندلی ایجادی در ایام پیک اربعین و پیشبینی قطارهای فوقالعاده.
دو برابر شدن تعداد قطارهای مسافری ۵ ستاره.
بهسازی، بازسازی، توسعه و تجهیز ساختمانها و تجهیزات ایستگاهها به ارزش ۳۷۰ میلیارد تومان.
۵. حوزه ناوگان
ورود ۶۳۶ دستگاه ناوگان جدید به شبکه ریلی به ارزش تقریبی ۶۸۰۰ میلیارد تومان (شامل ۵۲۶ واگن باری نو، ۲۵ لکوموتیو نو، ۴ لکوموتیو بازسازی شده، ۲۰ واگن مسافری نو و ۶۱ واگن مسافری بازسازی شده).
۱۳ درصد افزایش میانگین روزانه آماده به کاری لکوموتیوها (از ۴۸۹ به ۵۵۵ دستگاه).
حفظ ۹۵ درصدی آمادگی به کار ریلباسها برای خدمترسانی به مسافران حومهای و محلی.
پیگیری و اخذ مصوبه هیات وزیران برای تأمین ۳۰۰ دستگاه واگن مسافری از محل منابع تهاتر نفت.
۶. حوزه بینالملل
امضای توافقنامه ۶ جانبه با کشورهای چین، قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان و ترکیه برای افزایش حمل و نقل بینالمللی در کریدور شرق-غرب و شمال-جنوب.
توافق جهت اجازه سیر واگنهای باری ایران در کشورهای CIS از جمله تاجیکستان و ازبکستان.
راهاندازی مجدد حمل ترانزیت کانتینری ازبکستان به مقصد هند از مسیر سرخس به بندرعباس.
حرکت اولین محموله صادراتی افغانستان از مسیر کریدور ریلی افغانستان-ایران-اروپا.
راهاندازی قطار اکو از ترکیه به مقصد ترکمنستان از مسیر ایران.
۷. حوزه توسعه مدیریت و منابع
ساخت و بکارگیری واقعیت مجازی جهت آموزش مامورین تعمیرکار و آزمایش ترمز قطار.
همکاری با سازمان مدیریت بحران کشور.
اجرای دورههای کارگاه آموزشی برای تمام مشاغل.
ارائه خدمات درمانی و کمکهای اولیه به پرسنل.
برگزاری برنامههای تفریحی و ورزشی برای کارکنان و خانوادهها.
پاسخگویی به امور رفاهی، بیمه و سلامت کارکنان.
source