طبق گزارش رسانه های چینی، فابیان اشمولتز، رئیس سابق بخش طراحی بدنه در دپارتمان طراحی لامبورگینی به خودروسازی شیائومی پیوسته است و قرار است ریاست بخش طراحی بدنه Xiaomi Auto Europe را عهدهدار شود.
فابیان اشمولتز در زمان حضور در لامبورگینی، پروسه طراحی تمراریو را ریاست کرده، پیشتر نیز در دپارتمان طراحی پورشه، عضو تیم طراحان ۷۱۸ باکستر و همچنین، مفهومی های ویژن GT و میشن E بوده، خودرو هایی که بعدها مسیر رسیدن پورشه به تایکان را هموار کردند.
خبر پیوستن اشمولتز به شیائومی در روزهایی رسانه ای میشود که دو محصول این خودروساز نوپای چینی، یعنی SU7 و YU7، با وجود استقبال بسیار خوب و دور از انتظار در بازار، همواره به واسطه طراحی الهام شده خود از تولیدات پورشه و فراری، مورد انتقاد کارشناسان بودهاند. حتی SU7 را به واسطه الگوبرداری از طراحی پورشه تایکان، Mi-sche (شیائومی-پورشه) و YU7 را به واسطه الگوبرداری از فراری پوروسانگه، Fe-rami (فراری-شیائومی) مینامند!
لی تیانیوان، مدیر کل طراحی صنعتی در خودروسازی شیائومی و نایب رئیس کمیته طراحی گروه، پیش از این در این مباحث طراحی، توضیحاتی در مورد رویکرد شیائومی در طراحی خودرو ارائه کرده بود. لی با تاکید بر این که تیم طراحی خودروسازی شیائومی «ارزش احساسی» را در اولویت قرار میدهد، اظهار داشت: اگرچه پارامترهای عملکردی را میتوان معیار قرار داد، اما ارزش احساسی غیرقابل جایگزین است.
او فلسفه طراحی بخش خودروسازی شیائومی را «خلق طرحهایی علمی، مطابق با قوانین طبیعی و شهودی» بیان کرد. لی تیانیوان همچنین بر مزیت منحصر به فرد طراحان خودرو چینی در عصر خودروهای مبتنی بر انرژی نو و تجدیدپذیر (NEV)، تأکید و خاطرنشان کرد: اگرچه بخش خودروسازی سنتی چین ممکن است فاقد عمق تاریخی باشد، اما گذار به شکل های جدید انرژی، فرصتی برای پیشی گرفتن از رقبا فراهم میکند و طراحان را از محدودیتهای گذشته، رها میسازد.
مدیر کل طراحی صنعتی در خودروسازی شیائومی معتقد است که طراحی خوب، نه تنها باید نیازهای عملی کاربر را برآورده کند، بلکه باید طنین و لذت عاطفی را نیز برانگیزد. او اظهار داشت که خودروسازی شیائومی، با دقت، تجربه عاطفی کاربر را در فرآیند طراحی خود در نظر میگیرد و هدف آن، انتقال ارزشها و شخصیت برند است.
در پایان بد نیست اشاره به این هم داشته باشیم که اضافه شدن طراح سابق لامبورگینی و پورشه به تیم طراحان خودروسازی شیائومی، قویاً نشان میدهد که XIAOMI با جدیت در حال آمادهسازی برای گسترش فعالیت های خود به بازارهای بینالمللی است و احتمالاً اروپا، تمرکز اصلی فعالیت های آینده این خودروساز نوپای چینی در بازارهای بینالمللی خواهد بود.
source