یافته‌های جدید نشان می‌دهد برخلاف تصور رایج، چت‌بات‌های هوش مصنوعی به زبان غیر رسمی و خودمانی پاسخ‌های بهتری ارائه می‌دهند. آموزش این سامانه‌ها با سبک‌های متنوع گفت‌و‌گو، کلید بهبود فهم آنها از منظور کاربران است.

 به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، وبگاه تِک‌اِکسپلور در گزارشی آورده است:

چت‌بات (ربات گفت‌و‌گو) یک فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی و پردازش زبان طبیعی است که امکان برقراری ارتباط متنی یا صوتی با کاربران را فراهم می‌کند. این سامانه‌ها با تحلیل الگو‌های زبانی و یادگیری از تعاملات گذشته، روزبه‌روز در درک منظور کاربران و ارائه پاسخ‌های دقیق‌تر بهبود می‌یابند. از کاربرد‌های گسترده چت‌بات‌ها می‌توان به پشتیبانی ۲۴ ساعته، خدمات بانکی، تجارت الکترونیک و دستیار‌های شخصی اشاره کرد.

چت‌بات‌های هوش مصنوعی که هر روز برای کار‌های مختلف با آنها گفت‌و‌گو می‌کنیم، پیوسته در حال یادگیری از نحوه صحبت‌کردن ما هستند. یافته‌های جدید نشان می‌دهد هرچه زبان ما در برخورد با چت‌بات‌ها غیر رسمی‌تر و خودمانی‌تر باشد، پاسخ‌های دقیق‌تری دریافت خواهیم کرد.

سازگاری طبیعی گفتار با مخاطب

به طور کلی، افراد به طور طبیعی سبک مکالمه خود را با شخصی که با او صحبت می‌کنند، تطبیق می‌دهند؛ برای مثال، در بانک و هنگام صحبت با مسئول وام، ممکن است از زبان رسمی‌تر و جملات کامل‌تری استفاده کنیم. اما در محیطی آرام مانند کافه در کنار دوستان، از اختصارات و عبارات خودمانی‌تر بهره می‌بریم.

مطالعه رفتار کاربران

فولئی ژانگ (Fulei Zhang) و ژو یو (Zhou Yu)، از پژوهشگران آمازون، در پی آن بودند که بدانند آیا این تغییر در نحوه مکالمه هنگام صحبت با چت‌بات‌ها نیز رخ می‌دهد و اگر چنین است، چگونه بر عملکرد چت‌بات تأثیر می‌گذارد. آنها هزاران پیام ارسالی کاربران به هوش مصنوعی و انسان‌ها را مقایسه کردند.

نتایج نشان داد مردم در گفت‌و‌گو با انسان‌ها در مقایسه با گفت‌و‌گو با چت‌بات‌ها:

  • ۱۴.۵ درصد مؤدب‌تر و رسمی‌تر بودند؛
  • ۵.۳ درصد دستور زبان را صحیح‌تر به کار می‌بردند.

آموزش با زبان متنوع، کلید موفقیت

پژوهشگران یک مدل هوش مصنوعی را با ۱۳ هزار گفت‌وگوی واقعی بین انسان‌ها آموزش دادند. سپس با ایجاد نسخه‌های رسمی و غیررسمی از پیام‌ها، درک هوش مصنوعی از منظور کاربران را آزمایش کردند. نتایج به‌دست‌آمده شگفت‌انگیز بود:

  • چت‌بات‌های آموزش‌دیده با زبان متنوع، ۲.۹ درصد، بهتر منظور کاربران را درک می‌کنند؛
  • تبدیل پیام‌های غیر رسمی به رسمی در لحظه، باعث کاهش ۲ درصدی درک هوش مصنوعی می‌شود.

توصیه پژوهشگران

بر اساس مقاله منتشرشده این پژوهشگران در پایگاه علمی آرکایو/ arXiv، بهترین راه برای هوشمندتر کردن چت‌بات‌ها، آموزش آنها با انواع سبک‌های ارتباطی است: آموزش چت‌بات‌ها با سبک‌های گفتاری متنوع، بسیار اثربخش‌تر از مجبور کردن آنها به تبدیل سخنان کاربر به جملات قابل فهم در لحظه پاسخ‌گویی است.

این یافته‌ها می‌تواند کلید بهبود کیفیت پاسخ‌های هوش مصنوعی در محیط‌های واقعی باشد و نشان می‌دهد برای دریافت بهترین پاسخ از چت‌بات‌ها، بهتر است همان‌گونه که با دوستانمان صحبت می‌کنیم، با آنها نیز گفت‌و‌گو کنیم.

source

توسط chaarcharkh.ir