بررسی بازارهای داخلی، مونتاژی و وارداتی در یک ماه اخیر حکایت از روند افزایشی قابلتوجه قیمتها دارد. در این بین، بازار خودروهای داخلی به طور میانگین رشد ۱۰.۳درصدی، بازار خودروهای مونتاژی رشد ۷.۷درصدی و بازار خودروهای خارجی رشد ۱۳درصدی از تاریخ اول مهرماه تا روز گذشته را نشان میدهند. به نظر میرسد افزایش نرخ ارز، بلاتکلیفی در تعرفه خودروهای وارداتی و افزایش قیمت از سوی خودروسازان مونتاژی و دو خودروساز بزرگ کشور در ایجاد تحولات تازه در بازار خودروی ایران ایفای نقش کردهاند.
در حالی بررسی بازار خودروهای داخلی و مونتاژی در بازه زمانی شانزدهم مهرماه تا ۲۳مهرماه نشان از افت محدود قیمتها دارد که حالا در پی تصمیم خودروسازان و مونتاژکاران مبنی بر افزایش بهای محصولات خود، ورق در این دو بازار برگشته است. بعد از اتمام مهلت سازمان حمایت برای اعلام قیمتهای جدید، ایرانخودرو در ۲۷مهرماه فهرست جدیدی از قیمت محصولات خود رونمایی کرد. بررسی بهای این محصولات نشان از رشد بهای انواع محصولات به طور میانگین بیش از ۶ درصد داشت.
بدین ترتیب تنش میان خودروساز و سیاستگذار که از ابتدای امسال آغاز شد، با این تصمیم جدید وارد مرحله جدیدی شد. البته ایران خودرو اعلام کرد که افزایش قیمت محصولات خود را بر اساس اصلاحیه جدید دستورالعمل شورای رقابت انجام داده است. بعد از ایرانخودرو نوبت به شرکت سایپا رسید که روز سهشنبه از تصمیم خود برای افزایش قیمت خبر داد. فعلا قیمتهای جدید این خودروساز درگیر فرآیند اخذ و ابلاغ از سوی مراجع ذیربط است و آنطور که این شرکت اعلام کرده، بهزودی اعلام خواهد شد.
خودروسازان مونتاژکار هم در روزهای اخیر خبر از افزایش بهای محصولات خود دادهاند. در همین ارتباط، کرمانموتور قیمت جدید سه محصول خود ویژه مهرماه را با افزایش اعلام کرد. افزایش قیمت محصولات مدیران خودرو نیز از دیگر تحولات بازار مونتاژیها بود که با واکنش سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان همراه شد.
بازار خودروهای وارداتی نیز با رشد قیمت قابلتوجهی همراه بوده که به نظر میرسد افزایش نرخ ارز، بلاتکلیفی در تعرفه خودروها و سیاست وارداتی دولت در این وضعیت دخیل بوده است.
در بازار خودروهای داخلی که با رشد به طور میانگین ۱۰.۳درصدی قیمت هشت محصول در بازه زمانی بررسیشده مواجه شده است، رکورد افزایش قیمت به نام خودروی «کوییک دندهای» خورده است. این خودرو که در اول مهرماه به بهای ۵۵۰میلیون تومان دادوستد شد، قیمت روز گذشته آن به ۶۳۰میلیون تومان رسید؛ بنابراین این خودرو در یکماهه اخیر با افزایش قیمت ۸۰میلیونی معادل ۱۴.۵درصدی مواجه شده است.
بررسی بهای هشت محصول مونتاژی نیز نشان از رشد ۷.۷ درصدی این بازار دارد. در این بین، رکورددار رشد قیمت خودروی «جک J ۴» است که بهای آن با افزایش ۱۵۵میلیون تومانی معادل ۱۳.۷ درصد مواجه شده است. قیمت این خودرو که در ابتدای مهرماه یکمیلیارد و ۱۲۵میلیون تومان بود، روز گذشته به یکمیلیارد و ۲۸۰میلیون تومان رسید.
قیمت هشت محصول در بازار خودروهای وارداتی را نیز زیر ذرهبین برده است. این بازار رشد قابلتوجه ۱۳درصدی در بازه زمانی یکماهه را تجربه کرده است. در میان خودروهای بررسیشده، خودروی «فولکس ID ۴» با بیشترین افزایش قیمت مواجه شده است. بهای این خودرو در نخستین روز مهرماه سهمیلیارد و ۵۰۰میلیون تومان بود، این در حالیاست که قیمت آن روز گذشته به چهارمیلیارد و ۸۰۰میلیون تومان رسید.
دومین خودرویی که در این بازار افزایش قیمت قابلتوجهی را تجربه کرد، «فیات ۵۰۰» بود. قیمت این خودرو که در اول مهرماه سهمیلیارد و ۵۰۰میلیون تومان بود، روز گذشته همزمان با آخرین روز فصل پاییز، به چهارمیلیارد تومان رسید؛ این یعنی بهای این خودرو با رشد ۵۰۰میلیون تومانی معادل ۱۴.۲درصد مواجه شده است. البته در میان خودروهای مونتاژی، یک خودرو یعنی «هیوندای کرتا» ثبات قیمتی را نشان میدهد.
source