کراس‌اوور اس‌یووی کامپکت سگمنت C کیاموتورز همان اسپورتیج است. این خودرو پس از انتشار تصاویر جاسوسی و رندرهای دیجیتالی اسپورتیج جدید، هشتم ژوئن سال ۲۰۲۱ میلادی به‌صورت رسمی معرفی شد. نسل پنجم اسپورتیج موسوم به NQ۵ با استایلی متفاوت و ساختارشکن ظاهر شد.

زبان جدید طراحی کیاموتورز از بدو ورود کریم حبیب (طراح ارشد اسبق کمپانی ب‌ام‌و) به‌تیم طراحی این خودروساز کره‌ای به‌کلی متحول شد. اسپورتیج نیز شاهکاری از کریم حبیب است.

نسل پنجم اسپورتیج نسبت به‌نسل چهارم رشد ابعادی اندکی را تجربه کرده است. فاصله محوری این خودرو ۱۰ میلی‌متر، طول آن ۳۵ میلی‌متر، عرض این خودرو ۱۰ میلی‌متر و ارتفاع آن ۴۵ میلی‌متر درمقایسه با مدل قبلی افزایش یافته است.

با نگاهی به پروفیل خودرو، خطوط تیز روی بدنه و سطوح تخت خودنمایی می‌کند و کاراکتر اسپرتی به این کراس‌اوور اس‌یووی کامپکت بخشیده است.

پوزه خودرو نیز نسبت به نسل‌های قبلی به‌صورت کامل با تغییراتی مواجه شده است. به‌عبارتی چراغ‌های LED بزرگ V شکل که در آن چراغ اصلی خودرو جا گرفته با جلوپنجره کاملا عریض جدید کیاموتورز چهره‌ای کاملا تهاجمی و مرموز دارد.

در نمای عقب نیز با چراغ‌های LED به‌فرم C که حالت پیوسته دارد، مواجهیم و حجم‌پردازی صریح بخش عقب نمای زیبا از یک کراس‌اوور اس‌یووی کامپکت را به‌نمایش می‌گذارد.

نکته قابل توجه این‌که ستون C با زاویه کمتر طراحی شده تا حجم گل‌گیرهای عقب به‌خوبی به‌چشم آید. استفاده از رینگ‌های ۱۸ و ۱۹ اینچی و رنگ مشکی پیانویی سقف چاشنی اسپرت بودن این خودرو را دوچندان می‌کند.

داشبورد اسپورتیج جدید مینیمال و البته مدرن است. قرارگیری صفحه‌نمایش ۱۰.۲۵ اینچی برای نمایشگر میانی با قابلیت اتصال به اندروید اتو و اپل‌کارپلی و نمایشگر ۱۲.۳ اینچی برای کلاستر (مجموعه پشت آمپر) فضای کاملا مدرنی را فراهم آورده است. از سوی دیگر دسته‌دنده روتاری و غربیلک‌فرمان GT و دریچه‌های T شکل سیستم تهویه‌مطبوع رانندگی را هیجان‌انگیز می‌کند.

از سوی دیگر استفاده از چرم مصنوعی باکیفیت و قطعات دکوراتیو برای تزئین فضای داخلی استفاده شده است. همچنین استفاده از سقف پانوراما فضای داخلی را دلنشین می‌کند.

در نسخه‌های سفارش اروپا که در این مطلب مورد بررسی ما است، برای فضای داخلی نمایشگر میانی ۱۰.۲۵ اینچی قابل سفارش است. در نسخه سفارش اروپا سه پیشرانه برای اسپورتیج در نظر گرفته شده است.

در نسخه GT-Line یک موتور ۴ سیلندر خطی ۱.۶ لیتری توربوشارژ با پاشش سوخت مستقیم T-GDI حداکثر ۱۸۰ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند. در نسخه دیگر که پلاگین-هیبرید است، این موتور با ساختار موتور الکتریکی توانایی تولید ۲۳۰ اسب‌بخار قدرت را دارد. اما در نسخه دیزلی یک موتور ۱.۶ لیتری با قدرت ۱۳۶ اسب‌بخار نیز عرضه می‌شود.

همچنین این موتورها با دو سیستم انتقال قدرت ۶ سرعته دستی هوشمند و ۷ سرعته دوکلاچه اتوماتیک هماهنگ می‌شوند. جالب است بدانید که گیربکس ۶ سرعته دستی هوشمند با مکانیزم کلاچ جدید می‌تواند تعویض دنده را تسریع بخشد.

از سوی دیگر رینگ‌های ۱۷، ۱۸ و ۱۹ اینچی به‌صورت آپشنال برای اسپورتیج جدید دردسترس است. از مهم‌ترین آپشن‌های اسپورتیج سفارش اروپا می‌توان به‌سیستم تهویه‌مطبوع دوگانه، سقف پانوراما، فرمان برقی، سیستم هوشمند استارت روی موبایل، کروزکنترل پیشرفته، سیستم ترمز اضطراری خودکار، سیستم پایش نقاط کور و سیستم آنالیز علائم ترافیکی و… اشاره کرد.

همچنین در نسخه‌های اروپا سیستم کمکی رانندگی پیشرفته نیز نصب شده تا ایمنی خودرو را بهبود بخشد.

source

توسط chaarcharkh.ir