جهش شهر فرودگاهی امام (ره) به سوی قطب لجستیک پیشرفته ایران با اتصال به شبکه ریلی

مدیرعامل شهر فرودگاهی امام خمینی، اعلام کرد: با اتصال به ریل، سیستم یکپارچه‌ای شامل حمل‌ونقل هوایی، جاده‌ای، دریایی (بندر خشک) و ریلی ایجاد خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا، رامین کاشف آذر، امروز در آیین امضای تفاهم نامه راه اندازی شهر لجستیک تهران، گفت:در شهر فرودگاهی حضور داشتم و فردا تفاهم‌نامه‌ای را امضا کردیم. از همان ساعات ابتدایی، اولین کار ما بررسی جزئیات و کلیات این تفاهم‌نامه بود تا ببینیم چه ظرفیت‌هایی در آن نهفته است. شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) پتانسیل بسیار بزرگی برای جابه‌جایی بار و مسافر دارد؛ این مجموعه در محدوده‌ای شامل ۳۵۰۰ هکتار در منطقه ویژه و ۱۵۰۰ هکتار در محدوده آزاد قرار گرفته است.

مدیرعامل  شهر فرودگاهی امام خمینی  افزود: در سال‌های گذشته تمرکز اصلی بر موضوع فرودگاه بوده و منابع عمدتاً در زمینه زیرساخت هوایی هزینه شده است. اما پارادایم ما برای اداره این فرودگاه، تقویت کسب‌وکار‌های لجستیکی و فعالیت‌های مرتبط است. باید از فرودگاه به‌عنوان بخشی از زنجیره تأمین استفاده کنیم، درآمد و ظرفیت‌هایمان را معطوف به بخش لجستیک سازیم و حرکت کلی سیستم را به آن سمت هدایت کنیم.

وی تصریح کرد: همه می‌دانند مؤلفه‌های اصلی شهر لجستیکی شامل حمل‌ونقل، انبارداری، تجمیع، توزیع، بسته‌بندی و دسته‌بندی بار است. جالب آنکه در این زنجیره، حدود ۶۰ درصد هزینه‌ها مربوط به حمل‌ونقل و ۳۰ درصد هزینه‌ها مربوط به انبارداری است. از نظر زمان‌بندی نیز یک‌سوم مربوط به حمل‌ونقل و دوسوم مربوط به مراحل دیگر است.

کاشف آذرگفت: از دهه ۹۰ به بعد، لجستیک از مرحله مقدماتی به سمت خدمات با ارزش افزوده حرکت کرد؛ مانند مونتاژ، سفارشی‌سازی محصولات، پردازش، الصاق بارکد، تضمین کیفیت، تحویل، مدیریت موجودی و کالا‌های برگشتی. این همان تغییر پارادایم و ورود به لجستیک پیشرفته است که حجم بازار جهانی آن از حدود ۹۰ میلیارد دلار به بیش از هزار میلیارد دلار رسیده است.

مدیرعامل شهر فرودگاهی امام خمینی افزود: علت اینکه شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) و سایر فرودگاه‌های بزرگ دنیا مانند فرانکفورت، اینچئون، جبل‌علی و امارات، به مراکز لجستیکی تبدیل شده‌اند، اهمیت حمل‌ونقل چندوجهی در کنار فرودگاه است. ما نیز باید بدون ایجاد شرکت‌های شخص ثالث در حوزه لجستیک، زیرساخت‌های اصلی را در خود فرودگاه فراهم کنیم.

وی توضیح داد: زیرساخت‌های لازم شامل هتل، سامانه‌های حمل‌ونقل، خدمات عمومی، جایگاه سوخت، تعمیرات وسایل نقلیه، پُست، بانک، معابر و تأسیسات است. خوشبختانه همه این امکانات در شهر فرودگاهی وجود دارد و حدود ۱۵۰ هکتار زمین برای توسعه پروژه‌های لجستیکی در اختیار داریم.

کاشف آذر ادامه داد: علاوه بر این، ما یک بندر خشک در اتصال به شبکه جاده‌ای داریم و با ایجاد ارتباط ریلی، عملاً زنجیره کامل حمل‌ونقل کشور را تکمیل می‌کنیم. بدین ترتیب برای نخستین‌بار می‌توانیم از یک سیستم یکپارچه استفاده کنیم که شامل فرودگاه، بندر خشک، جاده و ریل بوده و همه زیرساخت‌های لازم برای لجستیک پیشرفته را دارد.

وی گفت: منطقه آزاد بودن شهر فرودگاهی نیز مزیت بزرگی است، زیرا معافیت‌های مالیاتی، تسهیل در ترخیص کالا و تصریح در واردات و صادرات موجب جذابیت اقتصادی بالایی می‌شود.

کاشف آذر افزود: امیدوارم همکارانم به‌ویژه آقای ذاکری، شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) را به‌عنوان بخش مهمی از شهر لجستیکی تهران ببینند. این تفاهم‌نامه، ما را به شبکه ریلی متصل می‌کند و مشکلات گذشته را به‌طور کامل رفع خواهد کرد.

مدیرعامل شهر فرودگاهی امام خمینی در پایان گفت: امروز روز بسیار خوبی است و من خوشحالم که اولین امضای رسمی دوران خدمتم در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) انجام شد. این فرودگاه که مزین به نام حضرت امام است، باید توسعه‌یافته‌تر، بزرگ‌تر و مجهزتر از آنچه امروز هست باشد. با تحقق این تفاهم‌نامه، گامی مهم در جهت شکل‌گیری لجستیک پیشرفته کشور برداشته‌ایم و از همه همکاران تشکر می‌کنم.

source

توسط chaarcharkh.ir