مراسم افتتاح طرح اصلاح و بازمهندسی فرآیندهای خدمات حوزه مدیریت زمین و تبیین شیوهنامه بازنگری فرآیندهای دستگاههای اجرایی مرتبط با سامانه «پنجره واحد زمین» با حضور مسئولان دانشگاه تربیت مدرس و نمایندگان نهادهای دولتی برگزار شد. در این مراسم بر نقش دانشگاه در حل مسائل ملی، بهرهگیری از فناوریهای نوین بهویژه هوش مصنوعی، و ضرورت همگرایی دستگاهها برای مقابله با زمینخواری و تسهیل خدمات به مردم تأکید شد.
به گزارش خبرگزاری آنا؛ مراسم افتتاح طرح اصلاح و بازمهندسی فرآیندهای خدمات حوزه مدیریت زمین و تبیین شیوه نامه بازنگری و باز مهندسی فرآیندهای دستگاههای اجرایی مرتبط با سامانه پنجره واحد زمین در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.
یوسف حجت ریاست دانشگاه تربیت مدرس ضمن تشریح ماموریت دانشگاه در تربیت متخصصان مورد نیاز انقلاب اسلامی ایران گفت: این دانشگاه جزو سه دانشگاه برتر کشور است و اساتید این دانشگاه ۵ برابر سایر دانشگاه مقالات علمی منتشر میکنند.
وی تاکید کرد: این دانشگاه با تمرکز بر تحصیلات تکمیلی موفق به اجرای طرح پژوهش محوری شده و به همین جهت نیز رشد علمی قابل توجهی داشته است. رییس جمهور تاکید داشتهاند که این دانشگاه باید مشکلات کشور را حل کند و مراسم امروز نیز نشانه آن است که مسئولان به توان دانشگاه دررحل مسائل اعتقاد پیدا کردهاند.
حجت با تاکید بر اثر گذاری فناوریهایی مانند هوش مصنوعی بر توسعه طرحها گفت: ما پیش از وارد شدن به دنیای هوش مصنوعی باید طرحهای زیر ساختی را آماده کرده باشیم. هم اکنون دانشگاه در حال کار برای توسعه دستیار هوش مصنوعی برای دو نهاد بزرگ است و این دستیارها میتوانند به دستگاههای مورد نظر اطلاعات بسیار خوبی در حوزه قوانین و مقررات ارائه دهد. همین دستیار هوش مصنوعی میتواند اطلاعات بسیار خوبی به مردم نیز برای تعامل روزمره با دستگاهها ارائه دهد.
جوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تربیت مدرس نیز در ادامه برنامه گفت: مردم ما به حق شایسته خدمات خوب هستند و همکاری دانشگاه و دستگاهها نی تواند کیفیت خدمات را به مردم افزایش دهد. پروژههای اینچنینی شاید بتواند بروکراسی اداری و شفافیت را در خدمات عمومی افزایش دهد و این حق مردم است که به شایستگی به آنان خدمت کنیم.
وی ادامه داد: راه حل مشکلات بزرگ عملکرد تیمی است و از همین باب اتحاد دستگاههای مختلف نشانهای از بلوغ در حل مسئله است. باید علم وارد بطن مسائل جامعه است؛ به همین جهت برخی از مراکز پژوهشی دانشگاه مسئولیت تحقیق در موضوع حکمرانی را دارد.
جوان ادامه داد: در این پروژه حداقل ۱۵۰ نفر متخصص و عضو هیات علمی درگیر شدهاند و امیدواریم که این شروعی برای همکاری دستگاههای دولتی و دانشگاه باشد.
پس از این کیانی معاون دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: زمین اهمیت بسیاری در تامین امنیت غذایی و تامین بقای بشر دارد و در همین راستا بایستی مراقب این منبع حیاتی باشیم. طی سالهای گذشته پدیدههای مفسده در بحث زمین در کشور به خصوص در مناطق خوش آب و هوا به وقوع پیوسته است. این اتفاقات موجب پدیدههای از جمله بروز معضلات امنیتی و سیل و وقوه ریزگردها و همچین افزایش آلودگی هوا شده است.
وی افزود: ستاد هماهنگی با دستور مقام معظم رهبری تشکیل شده است و پس از دستور ایشان دبیرخانه این ستاد به صورت علمی و جدی به مسائل مربوط با زمین خواری ورود کرده است؛ از همین جهت پیشنهاد تشکیل پنجره واحد زمین برای یکپارچه سازی چتر مدیریتی زمین و مقابله با فساد ارائه شد. شایان ذکر است که استفاده از این فناودیها میتواند نقش به سزایی در جلوگیری از وقوع جرم و کاهش پروندههای قضایی داشته باشد.
در ادامه برنامه مباشری معاون تنظیم گری و توسعه سکوهای دیجیتال سازمان فناوری اطلاعات گفت: برای الکترونیکی کردن فرآیند نیاز به ابزارهای فناوری اطلاعات داریم و اگر این ابزار نتواند مشکلات کشور را با انطباق ابزار زیست بوم فناوری حل کند ارزشی ندارد. مشکل در حوزه زمین از جهتی گرفتار شدن مردم در بروکراسی اداری برای اخذ مجوزهای بهره برداری و از سی دیگر سواستفاده از زمین است.
وی ادامه داد: شهرهای ما حدود ۸ برابر بیشتر از شهرهای دیگر حریم و محدوده دارد و این به معنای از بین رفتن زمینهای مرغوب کشاورزی اطراف شهرها است. ما ۱۸.۷ میلیون هکتار زمین کشاورزی داریم و با سرعتی که زمین خواری در کشور توسعه مییابد امنیت غذایی در کشور به زودی به مخاطره خواهد افتاد.
این مسئول اظهار کرد: هشدار میدهیم که اگر با زمین خواری مقابله نکنیم به زودی برای تامین خوراک خود به مشکل خواهیم خورد و نابودی جنگل اا محیط زیست کشور را به شدت آلوده خواهد کرد. شرایط نباید به گونهای باشد که برای تولید یک محصول ۳ سال زمان لازم باشد و برای واردات آن ۲۵ روز زمان کفایت کند.
وی ادامه داد: در برخی موارد نیز برای سازماندهی یک خدمت تعدد دستگاهها را داریم و از همین جهت بایستی از ابزارهایی با فناوری نوین استفاده کنیم. باید توجه داشت که استفاده نادرست از زمین باعث میشود که آن زمین برای همیشه از چرخه تولید خارج شود و نمیتوانیم از خارج زمین وارد کنبم. سامانه زمین در کشور باعث افتخار است و میتواند نقش به سزایی داشته باشد. ما تلاش کردهایم که بین قوای مختلف با تعامل پذیری کار کنیم و در تلاش هستیم تا با استفاده از فناوریهای نوین از زمینهای کشور مراقبت کنیم. در همین راستا توانستهایم ۸۸ درصد تخلفات در مناطق با دسترسی سخت را از طریق همین سیستمها به درستی شناسایی کنیم.
خادم سرپرست معاونت حفاظت و امور اراضی سازمان منابع طبیعی و ابخیز داری گفت: ما در کشور با تنوع کوهزایی و اقلیمی مواجه هستیم و از همین رو اکوسیستمهای مختلفی در کشور فعال است. افرادی که در کشور ساکن هستند در قبال محیط زیست خود متعهد هستند، اما همه این مواهب در جایگاهی به نام زمین قرار گرفتهاند که نظام قانونی خاصی دارد. بحث مواجه شدن با زیست بومهای طبیعی موجب شده است که سازمان منابع طبیعی به عنوان راهبر اجرایی این پروژه تعیین شود.
وی افزود: امروزه اشکال مختلفی از زمین و معدن و کوه خواری پدید آمده است. نگاه پنجره واحد زمین به این تخلفات است و سعی دارد که با پایش زمینهای کشور در این سامانه به کنترل تخلفات و ارائه خدمات به سرمایه گذاران بپردازیم. گاهی واگذاری زمین باعث از هم گسیختگی در زیست بومها میشود. خیلی از دستگاهها نیز حریمهایی دارند که باید رعایت شود از همین رو حدود ۲۵۰ خدمت باید در قالب سامانه پنجره واحد زمین قرار گیرد.
احمدیان رئیس امور هوش مصنوعی و توسعه دولت هوشمند سازمان اداری و استخدامی کشور گفت: با توجه به دغدغههای موجود در فرآیندهای دولتی، بازطراحی هوشمندانه و همکاری دستگاهها برای شفافسازی و تسهیل خدمات به مردم، بهویژه در حوزه زمین، امری ضروری است.
وی با بیان اینکه ناهماهنگی میان برخی دستگاهها موجب بروز مشکلات برای مردم در زمینه صدور اسناد و خدمات مرتبط با زمین شده است، افزود: در کمیته هوشمندسازی دولت گزارشهایی دریافت شد که نشان میداد دهیاران در برخی مناطق هماهنگی لازم با سامانه “پنجره زمین” را ندارند و این مسئله موجب سردرگمی مردم شده است. در همین زمینه از بنیاد مسکن خواستهایم با طراحی کدینگ و سامانههای اعتبارسنجی اسناد، روند خدمات را یکپارچه و قابل رصد کنند.
احمدیان تصریح کرد: بخشی از چالشها ناشی از چندگانگی در فرآیندها و نبود همگرایی میان سامانههای مختلف است. باید بتوانیم فرآیندهای خدماتی را بازطراحی کنیم تا از نگاه مردم چابک، شفاف و پاسخگو باشند. متأسفانه در بسیاری از خدمات، هنوز ارزیابی دقیقی از میزان رضایت مردم نداریم و این موجب بیاعتمادی نسبت به نظام اداری میشود.
رئیس امور هوش مصنوعی سازمان اداری و استخدامی با اشاره به ضرورت اعتمادسازی میان دولت و مردم تأکید کرد: تا زمانی که مردم احساس نکنند دیده میشوند، تلاش ما برای هوشمندسازی کامل نخواهد بود. باید از مردم نظر بخواهیم و مکانیزمی طراحی کنیم تا در صورت نارضایتی از یک خدمت، در کوتاهترین زمان ممکن پاسخ دریافت کنند.
وی از طراحی یک پلتفرم تعاملی برای تجمیع خدمات دولتی خبر داد و گفت: در این پلتفرم، تمام خدمات دولت بهصورت یکپارچه و در ارتباط با سایر سامانهها ارائه میشود و مردم میتوانند نظر خود را ثبت کنند. اگر پیگیری انجام نشود، مسئولیت مستقیم آن با ماست.
احمدیان در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از عملکرد دفاتر پیشخوان دولت گفت: دفاتر پیشخوان قرار بود دسترسی مردم به خدمات را تسهیل کنند، اما در بسیاری از موارد خود به یکی از گلوگاههای نارضایتی تبدیل شدهاند. این نشان میدهد که فرآیندها و ساختارها نیازمند بازنگری جدی هستند.
وی با تأکید بر اینکه بازطراحی خدمات باید با محوریت مردم انجام شود، افزود: در نظام اداری نباید فرآیندها را برای حفظ ساختارهای سازمانی یا مشاغل موجود طراحی کنیم. هدف اصلی باید ارائه خدمت مؤثر، شفاف و عادلانه به مردم باشد. اگر فرآیند زائدی حذف میشود، باید بپذیریم که این به نفع کشور است، حتی اگر به کاهش برخی پستها منجر شود.
رئیس امور هوش مصنوعی و توسعه دولت هوشمند در پایان با قدردانی از همکاری دانشگاهها و مراکز علمی گفت: برای دستیابی به دولت هوشمند، نیازمند همکاری علمی و عملی دانشگاهها هستیم تا فرآیندها چابکتر و کارآمدتر شوند. امیدواریم بتوانیم با همگرایی و تلاش جمعی، مسئله زمین را بهعنوان یکی از نمونههای ملی شفافیت و هوشمندسازی با موفقیت حل کنیم.
source