مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک اعلام کرد: این شرکت که امسال وارد هفتادمین سال فعالیت خود شده است، هماکنون با ۱۰۴۰ واحد فعال در سراسر کشور، بیش از ۶۸۰ نوع آزمایش فنی و مهندسی را به دستگاههای اجرایی و بخش خصوصی ارائه میدهد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا؛ مجید کیانپور امروز در نشست خبری با هدف تشریح کیفیت، رمز توسعه پایدار، گفت: این شرکت امسال هفتاد ساله شده است؛ چرا که در سال ۱۳۳۴ همزمان با تأسیس ۱۱ سازمان توسعهای دیگر در کشور فعالیت خود را آغاز کرده است. وی با اشاره به نقش این شرکت در توسعه زیرساختهای عمرانی کشور افزود: در طول هفت دهه گذشته، آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در پروژههای حساس، حیاتی و زیربنایی از جمله راهسازی، احداث ابنیه و تاسیسات ملی، نقش محوری در کنترل کیفیت داشته است.
وی تصریح کرد: این شرکت از سال ۱۳۳۴ تا ۱۳۵۰ زیرمجموعه سازمان برنامه کشور بود و از سال ۱۳۵۰ به وزارت راه و ترابری منتقل شد. حدود ۷۵ درصد خدمات این مجموعه به وزارت راه و ترابری و مابقی به سایر دستگاههای اجرایی ارائه میشد.
کیانپور ادامه داد: در سال ۱۳۶۲ اساسنامه شرکت در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید؛ اساسنامهای جامع و مترقی که امکان ارائه خدمات فنی و مهندسی به خارج از کشور را برای شرکت فراهم کرد. خوشبختانه در حال حاضر، در قالب کمیسیونهای مشترک با کشورهای همسایه، صدور خدمات فنی و مهندسی توسط آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک یکی از محورهای اصلی توافقنامهها به شمار میرود.
وی بیان کرد: در سفر اخیر وزیر محترم راه و شهرسازی به پاکستان، نام شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در بند اول کارنامه همکاری مشترک با عنوان «همکاری در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی» ذکر شد که نشان از ظرفیت بالای این مجموعه برای حضور در بازارهای بینالمللی دارد.
مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک تأکید کرد: امروز، هجدهم آبان، روز ملی کیفیت است و به همین مناسبت در خدمت اصحاب محترم رسانه هستیم تا گزارشی از دستاوردها و توانمندیهای همکاران خدوم و مهندسین ارجمند این شرکت ارائه دهیم.
وی افزود: در حال حاضر شرکت دارای حدود ۱۰۴۰ واحد فعال، شامل شعب، ادارات و واحدهای محلی در هشت منطقه کشور است که در پروژههای عمرانی سراسر کشور مشغول ارائه خدمات هستند. هر پروژهای که از سوی دولت یا بخش خصوصی آغاز شود، شرکت میتواند در کمتر از یک ساعت در هر نقطه از کشور حضور یافته و خدمات کنترل کیفیت را ارائه دهد.
کیانپور تصریح کرد: هماکنون دستگاههای اجرایی و کارفرمایان میتوانند از میان ۶۸۰ نوع آزمایش تخصصی که در این شرکت انجام میشود، خدمات مورد نیاز خود را دریافت کنند. این تعداد آزمایش در پنج سال گذشته از ۴۳۰ به ۶۸۰ نوع افزایش یافته و تنها در یک سال گذشته، حدود ۵۰ نوع آزمایش جدید بر اساس آخرین استانداردهای جهانی از جمله ASTM و EN به سبد خدمات شرکت افزوده شده است.
وی یادآور شد: دفتر آموزش و پژوهش شرکت با همکاری سازمان برنامه و بودجه، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و سایر نهادهای علمی، تاکنون بیش از ۱۰۵ استاندارد را در حوزههای بتن، سنگ، ژئوتکنیک و آزمایشهای غیرمخرب تدوین، تألیف، ترجمه و بومیسازی کرده است.
کیانپور اضافه کرد: همچنین در تدوین نشریات فنی از جمله نشریههای ۱۰۱ و ۲۳۴ در حوزه ژئوتکنیک و مقررات فنی کشور، همکاری گستردهای میان آزمایشگاه و سازمان برنامه و بودجه، سازمان استاندارد و مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی برقرار بوده است.
وی اظهار داشت: تنها در یک سال گذشته، شش عنوان استاندارد ملی در حوزه آسفالت و ۱۳ ترجمه و تدوین تخصصی در بخش فلزات توسط شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک انجام شده است تا خدمات این مجموعه بیش از پیش در خدمت توسعه پایدار کشور و تقویت نظام مهندسی ایران قرار گیرد.
مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، اظهار داشت:برای سال گذشته، ما تمرکز زیادی بر آموزش داشتیم و برای سال جاری نیز حدود ۱۵۸ هزار نفر-ساعت دورههای آموزشی مختلفی را برای مهندسین و عزیزان فعال در بخش نظارت پروژههای عمرانی سراسر کشور برنامهریزی کردهایم که کار آموزشها در حال انجام است. این دورهها از طریق سمینارهای حضوری، وبینارها و دورههای آموزشی تخصصی که با همکاری شوراهای فنی استانی، معاونتهای عمرانی استانداریها و دستگاههای اجرایی برگزار میشود، در برنامه کاری قرار دارد. خوشبختانه در این دورهها از اساتید تراز اول و صاحبنظر استفاده میشود و دانش آموختهها در بخش کنترل کیفیت در حوزههای مختلف نظارت (راهسازی، غیرآسفالت، خاک، بتن، سنگ و فلزات) بهروز میشوند. این دورهها با همکاری سازمان امور استخدامی و اداری کشور اخذ مجوز شده و ارائه میگردند. تمام تلاش ما این است که در حوزه کنترل کیفیت (QC) خدمات خوبی ارائه دهیم و فکر میکنم هرچه بیشتر در این حوزه که واقعاً ضرورت دارد، به سمت تضمین کیفیت حرکت کنیم و به ارتقای فنی و کیفی پروژهها کمک نماییم، خدمت بزرگی به داراییهای با ارزش سرمایهای کشور کردهایم و میتوانیم ارزش افزودهای بر هزینههای عمران کشور ایجاد کنیم.
کیانپور افزود:در این میان، سعی کردیم حدود ۳۷ تفاهمنامه با سازمانهای مختلف کشور از جمله سازمان استاندارد، سازمان تجهیز و نوسازی مدارس، معاونت عمران و توسعه شهری و روستایی وزارت کشور، شرکت شهرکهای صنعتی، سازمان نظام مهندسی، و شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، برای انجام خدمات فنی مهندسی در حوزه کنترل کیفیت منعقد کنیم. تلاش ما این است که خدماتمان را به صورت واحد ارائه دهیم و در بعضی از حوزهها خدماتی که ارائه میدهیم کاملاً انحصاری و غیرقابل رقابت برای جامعه هدفمان است.
وی ادامه داد:در حوزه قیر و آسفالت، ما تمام مناطق را تجهیز به دستگاههای PG کردهایم که در حوزه قیر عملکردی هستند و به کنترل کیفیت قیر و بهبود طرح اختلاطهای آسفالت کمک میکنند. این امر در نهایت منجر به آن میشود که راهسازی با کیفیت بهتر و عمر مفید بیشتری در خدمت شبکه راههای کشور قرار گیرد. همچنین در تلاش هستیم تا دستگاههای پیشرفتهتر PG Plus را که برای قیرهای اصلاح شده خریداری شدهاند، در آزمایشگاه ستاپ مستقر کنیم.
وی تأکید کرد:با توجه به محدودیت منابع و لزوم تمهیدات پیشگیرانه در جهت جلوگیری از خرابی در شبکه آزادراهی، بزرگراهی و راههای اصلی کشور، ما سالانه به سازمانهایی از جمله شهرداریها، سازمان راهداری حمل و نقل جادهای، شرکت آزادراههای کشور، و شرکت ساخت زیربناهای توسعه حمل و نقل کشور، خدمات ارائه میکنیم. ما تقریباً بین ۸۵ تا ۹۵ هزار کیلومتر از شبکههای راههای کشور را توسط دستگاههای اسکنر مکانیزه، که با تصویربرداری دقیق سطح راه کار میکنند، پایش میکنیم. این تصویربرداری که به صورت هر ۱۰ متر انجام میشود، کلیه خرابیهای سطح روسازی را مشخص کرده و مورد پایش و تحلیل مهندسی قرار میگیرد. بر اساس نوع خرابی، تحلیل انجام شده و طراحی مجدد صورت میگیرد و به کارفرماها اعلام میشود که در چه نقاطی نیاز به تمهیدات پیشگیرانه برای مرمت و بازسازی است. این اطلاعات دقیق باعث میشود منابعی که صرف نگهداری شریانها میشود، کاملاً هدفمند مصرف شده و از هدر رفت منابع جلوگیری شود.
کیانپور همچنین خاطرنشان ساخت:خوشبختانه با کلانشهرهای کشور از جمله تهران، مشهد، قم، همدان، زنجان و شیراز، همکاری خوبی در پایش شریانها و معابر اصلی شهرها داشتهایم. طرحهایی که ما ارائه میدهیم، بعضاً تا حدود ۸۰ درصد باعث میشود منابعشان را بهتر هزینه کنند و در صرفهجویی که در نگهداری راهها صورت میگیرد، کمک بسزایی به عمران خواهد داشت.
source