به گزارش صنعت ماشین،

 شرکت آذریوردسال به منظور ایجاد تحول اساسی در بخش خودرو‌های اسپرت بازار، اخیرا هوندا سیویک تمام اسپرت یعنی تایپ R را به بازار کشورمان آورده است. این خودرو که کارنامه درخشانی از بهترین رکورد‌ها را دارد، در حال حاضر وارد ایران شده تا فصل جدیدی از خودرو اسپرت را برای همه ما معنا کند.

فروش عالی هوندا از سیویک

هوندا سیویک که یک خودرو اسپرت کامپکت سگمنت C به حساب می‌آید؛ در ژوئن سال ۲۰۲۱ میلادی نسل یادزهم آن موسوم به FE (نسخه سدان) و FL (نسخه هاچ‌بک) به جهان معرفی شد. نسل یازدهم سیویک به خوبی با زبان طراحی جدید هوندا شکل گرفت که نخستین محصول این شرکت صاحب‌نام ژاپنی با المان‌های زبان جدید طراحی‌اش بود. سیویک نسل دهم اگرچه در نسخه تایپ R بسیار محبوب بود؛ اما استایل آن کمی مورد نقد قرار می‌گرفت. بر این اساس نسل یازدهم سیویک به لطف استفاده از خطوط تیز و مجموعه‌ای از سطوح تخت در کنار رعایت تناسبات عالی بدنه؛ پرستیژ فوق جذابی به این خودرو عطا کرده است. این مهم سبب شد تا بار دیگر شاهد رشد فروش سیویک و موفقیت آن در بازار رقابتی و سرسخت ایالات متحده باشیم. با نگاهی به گزارش رسمی مجله حمل‌ونقل ایالات متحده که از ابتدای ژانویه تا اوخر دسامبر سال ۲۰۲۳ میلادی؛ هوندا سیویک موفق به فروش ۲۰۰ هزار و ۳۸۱ دستگاه در ایالات متحده شده است.

جایی که دقت افسانه‌ای مهندسان ژاپنی به اوج رسید، نسل تازهٔ هوندا سیویک تایپ R شکل گرفت؛ خودرویی که نشان می‌دهد چگونه تمرکز بر جزئیات می‌تواند یک هاچ‌بک معمولی را به اسطورهٔ پیست‌ها تبدیل کند.

قلب تپندهٔ این جنگجوی ژاپنی، موتور دو لیتری چهار سیلندر توربوشارژری است که در بخش جلویی نصب شده و ۳۲۵ اسب‌بخار قدرت و ۴۲۵ نیوتن‌متر گشتاور را تنها به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. با وجود آن‌که خبری از سیستم چهارچرخ محرک یا گیربکس اتوماتیک نیست، عملکرد آن در پیست‌ها تحسین‌برانگیز است. شتاب صفر تا صد کیلومتر در ساعت سیویک تایپ R مدل ۲۰۲۴ برابر با ۵.۴ ثانیه اعلام شده؛ عددی که شاید در نگاه اول نسبت به رقبا کمی محتاطانه باشد.

هوندا همچنان روی ذات اسپرت و خالص تایپ R پافشاری می‌کند و آن را فقط با یک گیربکس دستی شش سرعته عرضه می‌کند. ممکن است این جعبه‌دنده در تعویض‌های پیاپی به‌سرعت گیربکس‌های دوکلاچهٔ مدرن نباشد، اما لذت درگیری راننده با خودرو را دقیقاً همان‌گونه که نسل‌های قبلی وعده می‌دادند ارائه می‌دهد. تایپ R همواره نمایندهٔ رویکرد هوندا در ساخت خودرو‌هایی با روحیهٔ اصیل رانندگی بوده است.

سدان اسپرت جنجالی و خاص آذریوردسال را بشناسید

حضور در جهنم سبز

این سامورایی کوچک در نوربرگ‌رینگ، پیست مشهور آلمان که به «جهنم سبز» مشهور است، توانست نام خود را در تاریخ ثبت کند. دلیل این لقب، ترکیب مسیر پیچیده و جنگل‌های انبوه اطراف پیست است. بخش Nordschleife یا «حلقهٔ شمالی» با ۷۳ پیچ متوالی، شیب‌های متعدد و اختلاف ارتفاعی که بین ۲۳۰ تا ۶۴۰ متر تغییر می‌کند، یکی از دشوارترین مسیر‌های آزمون برای خودرو‌های اسپرت به شمار می‌آید. همین ویژگی‌ها باعث شده بسیاری از خودروسازان بزرگ دنیا، از پورشه و فراری گرفته تا مرسدس‌بنز و تسلا، عملکرد محصولات خود را در این پیست محک بزنند.

بر اساس داده‌های منتشرشده در وب‌سایت معتبر Fastestlaps، سیویک تایپ R توانسته مسیر نوربرگ‌رینگ را در زمان ۷ دقیقه و ۳۹.۶۹ ثانیه طی کند و عنوان سریع‌ترین خودروی دیفرانسیل جلو را به خود اختصاص دهد.

آنچه این رکورد را جذاب‌تر می‌کند، مقایسهٔ عملکرد سیویک با خودرو‌هایی است که ذاتاً در کلاس بالاتری قرار می‌گیرند؛ محصولاتی مانند لامبورگینی مورسیه‌لاگو ۶۴۰، مرسدس مک‌لارن SLR، شورولت کوروت ZL۱، پاگانی زوندا C۱۲S، آئودی R۸ V۱۰، آستون‌مارتین ونتیج و چندین مدل از پورشه ۹۱۱ و کایمن. بیشتر این خودرو‌ها موتور‌های حجیم‌تر، قدرت و گشتاور بالاتر، سیستم محرک عقب یا چهارچرخ محرک و البته قیمت‌هایی چند برابر دارند، اما با این حال در زمان‌گیری پیست از تایپ R عقب مانده‌اند.

نزدیک‌ترین رقیب دیفرانسیل جلو، نسخهٔ پنجاهمین سالگرد فولکس‌واگن گلف است که با زمانی حدود ۷ دقیقه و ۴۱.۲۷ ثانیه در تعقیب هوندا قرار دارد.

رقبای بازار ایران

با آغاز موج تازه واردات، خودرو‌های متنوع و اغلب ناشناخته‌ای از برند‌های آسیایی و اروپایی وارد کشور شده‌اند. بسیاری از آنها ادعا‌هایی دربارهٔ قدرت نزدیک به ۵۰۰ اسب‌بخار مطرح می‌کنند؛ ادعا‌هایی که اغلب فاقد مستندات معتبر بین‌المللی هستند. حتی در میان این خودرو‌ها نیز تعداد محصولاتی که شتاب صفر تا صد نزدیک به ۵ ثانیه داشته باشند، بسیار محدود است و معمولاً فقط در مسیر‌های مستقیم قادر به رقابت با تایپ R خواهند بود.

در بازار داخلی، تنها خودرو‌هایی که در تست‌های قابل اعتماد جهانی حضور داشته‌اند و از نظر کارایی می‌توانند تا حدودی با تایپ R سنجیده شوند، پورشه ۷۱۸ S و پورشه کررا S هستند؛ آن هم نمونه‌های کارکرده مدل‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۷ که قیمت‌هایی چند ده میلیارد تومانی دارند.

به بیان ساده، اگر پشت فرمان هوندا سیویک تایپ R نشسته باشید، رقبایی که در آینه می‌بینید معمولاً از آنچه تصور می‌کنید بسیار دورترند.

source

توسط chaarcharkh.ir