طی نزدیک به یک دهه گذشته، خودرو‌های برقی توانسته‌اند جایگاه خود را در بازار‌های جهانی تا حد زیادی تثبیت کنند. با افزایش قیمت سوخت‌های فسیلی و سختگیری دولت‌های اروپایی در موضوعات زیست محیطی، به نظر می‌رسد آینده صنعت خودروسازی با خودرو‌های برقی گره خورده باشد.

 به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، چند سالی می‌شود که در کشور ما نیز بحث «برقی‌ها» حسابی داغ شده و دولت، با نگاه حمایتی به واردات و تولید خودرو‌های برقی، سعی در به روزرسانی صنعت خودروسازی ایران دارد. جالب آنکه امروز دیگر تنها هاچبک‌های کوچک شهری در زمره خودرو‌های اقتصادی قرار نمی‌گیرند؛ انواع سدان‌های فول سایز و یا شاسی بلند‌های مجلل نیز دست به دامان فناوری‌های نوین کاهش مصرف سوخت از جمله موتور‌های برقی و هیبریدی شده‌اند.

جدیدترین عضو باشگاه برقی‌ها که در فهرست خودرو‌های مجاز وارداتی به ایران (توسط ایرانیان مقیم خارج) به چشم می‌خورد، نسخه برقی سری پنج محصولات «ب‌ام‌و» است. خودرویی که با نام i۵ شناخته خواهدشد.

یک سدان کاریزماتیک

بسیاری از خودرونویسان مطرح دنیا و منتقدان طراحی صنعتی معتقدند نسل نو i۵، زیباترین و متناسب‌ترین طراحی برند خودروسازی «ب‌ام‌و» در چند سال اخیر است.

این سدان با طراحی سیال و در عین حال موقر توانسته نظرات مثبت بسیاری را جلب کند. از همین رو، نسل نو i۵ را باید یادآور نسل طلایی سری ۵ یعنی اتاق E۶۰ دانست که بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰ روی خط تولید رفت. نسل نو i۵ قرار است در دو نسخه برقی i۵، ۴۰ و i۵ M۶۰ به بازار ارائه شود.

اولین مدل با بهره‌گیری از یک پیشرانه ۳۳۵ اسب بخاری می‌تواند انتخاب مشتریانی باشد که کمتر به شتاب و توانایی‌های دینامیکی خودرو اهمیت می‌دهند. این نسخه دارای حدکثر گشتاور ۴۰۰ نیوتون متری بوده و توانایی دستیابی به سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت را دارد. گفتنی آنکه i۵، ۴۰ با یک بار شارژ کامل می‌تواند

۴۷۰ کیلومتر را طی کند. اما نسخه دوم و گرانقیمت‌تر i۵ که قرار است با پسوند M۶۰ عرضه شود به دو موتور برقی مجهز شده است. این دو موتور برقی می‌توانند مجموعاً ۵۹۰ اسب بخار قدرت و ۷۴۵ نیوتون متر گشتاور را تولید کنند و در اختیار راننده قرار دهند. این هیولای برقی تنها ۷/۳ ثانیه زمان نیاز دارد تا خود را از حالت سکوت به مرز سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند. همچنین i۵ M۶۰ با یک بار شارژ کامل می‌تواند ۴۱۰ کیلومتر را طی کند.

باتری‌های به کاررفته در پیشرانه الکتریکی این خودرو پکیج جدیدی از نسل نوین باتری‌های لیتیوم‌یونی است که قادر هستند این سدان برقی را با آلایندگی نزدیک به صفر به حرکت درآورند. پیشرانه مدرن و کارآمد i۵ M۶۰ می‌تواند به کمک یک جعبه دنده ۸ سرعته، بدون درنگ و اتلاف وقت تمام نیروی تولیدی خود را به چرخ‌ها منتقل سازد و این خودرو را به سقف سرعت ۲۳۰ کیلومتر بر ساعت برساند. طبق اعلام شرکت سازنده، برای این خودرو پکیج باتری‌های ۳/۸۴ کیلووات ساعتی درنظر گرفته شده که با سامانه شارژ برقی ۲۰۵ کیلوواتی، می‌تواند ظرف مدت تنها ۳۰ دقیقه شارژ شود. جالب آنکه برخی دولت‌های اروپایی و آمریکایی برای تشویق مشتریان به خرید خودرو‌های برقی، مالکان این طیف از خودرو‌ها را به مدت ۲ تا ۳ سال از پرداخت هزینه شارژ خودرو در ایستگاه‌های «الکتریفای» معاف می‌کنند!

وضعیت در بازار

قیمت نسخه بنزینی نسل نو سری ۵ از حدود ۴۵ هزار دلار آغاز می‌شود. اما با توجه به تکنولوژی پیچیده‌تر در نسخه‌های برقی، طبیعی است که i۵ با قیمت گران‌تری عرضه شود. طبق اعلام شرکت «ب‌ام‌و»، نسخه i۵، ۴۰ با قیمت پایه ۶۷ هزار و نسخه i۵ M۶۰ با قیمت ۸۵ هزار دلار به دست مشتریان خواهد رسید. / روزنامه ایران

source

توسط chaarcharkh.ir