نهم دسامبر ۲۰۲۵، برابر با ۱۸ آذر ۱۴۰۴، یک روز به‌یاد ماندنی برای چانگان در بیش از ۴ دهه فعالیت این خودروساز چینی بود چراکه توانست به عنوان اولین خودروساز مستقل چین، از مرز تولید ۳۰ میلیون خودرو، عبور کند. و نکته جالب‌توجه این است که فاصله تولید ۲۰ میلیونُمین خودرو چانگان تا ۳۰ میلیونمین خودرو چانگان، تنها ۴ سال بوده.

پیش‌تر SGMW که شرکت سرمایه‌گذاری مشترک سایک، جنرال موتورز و وولینگ است، و همچنین FAW-Volkswagen که محصولات گروه فولکس واگن را در چین تولید می‌کند، توانسته بودند از مرز تولید ۳۰ میلیون خودرو عبور کنند اما هیچ از آنها، خودروسازان مستقل چینی نیستند و با همکاری شرکای خارجی فعالیت دارند. در مورد چانگان، همانطور که اشاره شد، به عنوان اولین خودروساز مستقل چین توانسته از مرز تولید ۳۰ میلیون خودرو، عبور کند.

چانگان، با نام کامل Changan Automobile Group Co. Ltd، در حال حاضر ۵ برند زیرمجموعه چانگان، نِوو، دیپال، آواتار و Kaicene را دارد و اواسط امسال بود که رسماً به عنوان یک شرکت دولتی جدید که مستقیماً تحت مدیریت دولت مرکزی چین است، به همراه FAW و Dongfeng شناخته شد. آن زمان اعلام شد چانگان برنامه‌ریزی کرده تا تیراژ سالانه خود را تا سال ۲۰۳۰ به ۵ میلیون دستگاه برساند که ۶۰ درصد آن سهم خودرو های متکی بر انرژی های نو و تجدیدپذیر (NEV) خواهد بود. سهم صادرات نیز می‌بایست تا ۲۰۳۰ به ۳۰ درصد برسد.

چانگان ماه گذشته میلادی، یعنی نوامبر، ۲۸۳ هزار دستگاه انواع خودرو را به فروش رساند که ۲.۳ درصد بیشتر از مدت مشابه سال ۲۰۲۴ است. از این تعداد، ۱۲۵ هزار دستگاه سهم NEV ها بوده ۵۵ هزار دستگاه، سهم صادرات. ریز فروش ماهانه برند های زیرمجموعه گروه چانگان در نوامبر ۲۰۲۵ نیز به این ترتیب بوده: آواتار ۱۴.۰۵۷ دستگاه، دیپال ۳۳.۰۶۰ دستگاه و نِوو ۴۶.۹۰۹ دستگاه.

بد نیست بدانید چانگان اعلام کرده تا ۲۰۳۰ قرار است ۵۰ مدل NEV برپایه معماری جدید خود، موسوم به Tianshu تولید و عرضه کند؛ از انواع کراس‌اوور و MPV در ابعاد مختلف بگیرید تا انواع خودرو های آفرودی.

source

توسط chaarcharkh.ir