به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، در روز‌های اخیر بانک مرکزی مرکزی گزارش تحولات معاملات بازار مسکن شهر تهران تا پایان تیر ماه سال۱۴۰۳ را منتشر کرد.

این گزارش به دست آمده از طریق آمار‌های خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است.

بر اساس گزارش بانک مرکزی در تیرماه سال جاری متوسط قیمت خرید یک متر مربع واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۸۷.۴ میلیون تومان بوده که نسبت به ماه گذشته ۱.۸دصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۴.۳ افزایش را تجربه کرده است.
زنگ خطر برای افزایش تورم مسکن/ قیمت مسکن شهر تهران به متری ۸۷ میلیون تومان رسید

به طور کلی از اردیبهشت ماه سال گذشته با توجه به افزایش ساخت و تحویل مسکن از طریق پروژه‌های مربوط به نهضت ملی و اقداماتی که در حوزه کنترل بازار مسکن صورت گرفت شاهد کاهش تورم نقطه به نقطه مسکن طی یک سال متوالی بودیم.

کاهش تورم مسکن در شهر تهران تا آنجایی پیش رفت که ماه قبل به کمترین نقطه خود در یک دهه گذشته رسید به طوری که خرداد ۱۴۰۳ تورم نقطه به نقطه ۹.۷درصد بود و یک کاهش چشم گیری نسبت به سال‌های گذشته خود را تجربه کرد.

اما این روز‌ها با گذشته یک سال تجربه کاهش تورم مسکن در شهر تهران مجددا با افزایش روبه رو شده‌ایم به طوری که تیرماه امسال تورم نقطه به نقطه مسکن شهر تهران ۱۴.۳درصد را ثبت کرده، این افزایش تورم نسبت به دوماه گذشته نیز بیشتر بوده.

زنگ خطر برای افزایش تورم مسکن/ قیمت مسکن شهر تهران به متری ۸۷ میلیون تومان رسید

برای جلوگیری از افزایش‌های مکرر در ماه‌های اینده لازم است وزارت راه و شهرسازی کنترل مناسبی به روی بازار مسکن داشته باشد.

علاوه بر کنترل بازار عرضه مسکن از عوامل تاثیر گذاری بوده که در دولت سیزدهم به خوبی پیش گرفته شد که لازم است در دولت چهاردهم نیز این روند تحت قالب طرح نهضت ملی مسکن ادامه داشته باشد و سرعت بیشتر به خود بگیرد

source

توسط chaarcharkh.ir