امید محمدی؛ بازار: به تازگی تصویری از چارت جدید وزارت صمت منتشر شده که در ساختار این وزارتخانه معاونت حمل و نقل حذف شده است. با حذف معاونت مذکور، دفتری به نام صنایع خودرو، نیرو محرکه و حمل و نقل زیر نظر معاونت جدیدی به نام صنایع، ماشین آلات و تجهیزات ایجاد شده است.

برخی از فعالان صنعت خودرو معتقد هستند که حذف معاونت حمل و نقل احتمالا سبب ایجاد چالش در تصمیم گیری ها و تدوین دستورالعمل ها شود. لز سوی کارشناسان این صنعت می گویند که حذف معاونت مذکور منجربه بازگشت تصمیمات خودرویی به ایدرو شده و این مساله مشروط بر اجرای قانون اصل ۴۴ می تواند زمینه خصوصی سازی صنعت خودرو را فراهم کند. از همین رو جهت بررسی اثر حذف معاونت حمل و نقل توام با گسترش دفتر خودرویی وزارت صمت با «احمد نعمت بخش» دبیر انجمن خودروسازان ایران، به گفت و گو پرداختیم:

* اخیرا تصویری از چارت جدید وزارت صمت منتشر شده که در دفتر خودرویی زیر مجموعه یک معاونت جدید قرار گرفته، باتوجه به اینکه در گذشته شما مدید کل این دفتر بودید، این تغییرات را چگونه ارزیابی می کنید؟

اداره کل خودرو وزارت صمت با قوت و تغییراتی در ساختار جدید جای گرفته است؛ تغییراتی این چنینی را سازمان استخدامی کشور انجام می دهد. این سازمان از عملکرد گذشته معاونت ها و نهادها تجربه گرفته و چارت جدید به وزارتخانه ها پیشنهاد می دهد. بنابراین اگر تغییرات مذکور در راستای کاهش نیرو انسانی و چارت سازی دولت مشروط بر «حذف تصدی گری» باشد، تصمیم بسیار عالی است. ولی اگر سبب افزایش نیروهای دولت و تصدی گری در شرکت ها شود، سیاست اشتباه و شیوه مطلوبی نخواهد بود.

باتوجه به گسترش اداره کل خودرویی در وزارت صمت، در خصوص اتخاذ تصمیمات خودرویی جای نگرانی وجود ندارد

* برخی از فعالان صنعت خودرو معتقد هستند که حذف معاونت حمل و نقل در وزارت صمت سبب پراکندگی تصمیمات خودرویی در بدنه وزارتخانه خانه مذکور می شود، نظر شما در این خصوص چیست؟

باتوجه به گسترش اداره کل خودرویی در وزارت صمت، در خصوص این مساله جای نگرانی وجود ندارد. لازم به ذکر است که معاونت حمل و نقل طی سه سال اخیر ایجاد شد و در گذشته چنین معاونتی در بدنه وزارت صمت تعریف نشده بود، اکنون نیز تصمیمات خودرویی توسط اداره کل خودرو یا ایدرو اتخاذ خواهد شد. ‌

وزیر صمت باید اداره کل خودرو وزارتخانه متبوعش را تقویت کند

* باتوجه به اینکه «سید محمد اتابک» وزیر صمت دولت چهاردهم تاکنون معاونین و مدیران وزارتخانه متبوعش را تغییر نداده، تغییرات احتمالی در ایدرو و دفتر خودرویی چه تاثیری در صنعت خودرو خواهد داشت؟

وزیر صمت باید اداره کل خودرو وزارتخانه متبوعش را تقویت کند، اگر مقام عالی وزارت صمت قصد تغییر مدیر فعلی این دفتر را داشته باشد باید فردی توانمند و آشنا به مسائل خودرو انتخاب کند. همچنین انجمن خودروسازان ایران به وزیر صمت پیشنهاد بازگشت «شورای سیاستگذاری خودرو» را داده است. این شورا در دوره سید محمد هادی نژاد حسینیان در وزارت صنایع سنگین تشکیل و متاسفانه در دولت دوازدهم توسط وزاری صمت وقت، حذف شد. بازگشت مجدد «شورای سیاستگذاری خودرو» سبب بهبود وضعیت صنعت خودرو خواهد شد. ‌

source

توسط chaarcharkh.ir