گروه بهمن ضمن حضور در بیست و چهارمین نمایشگاه خودرو مشهد، کشنده بایک X9  را به عنوان تنها کشنده موجود در ایران در معرض نمایش گذاشت.

کشنده بایک X۹ تنها کشنده موجود در ایران با ده‌ ها نقطه متمایز است که دو مورد آن را به طور ویژه مهم هستند؛ بایک کشنده‌ای با ۵۶۰ اسب بخار قدرت است که کروز کنترل تطبیقی دارد. 

بایک X9

در ایران هیچ کشنده و خودروی تجاری‌ای کروز کنترل تطبیقی نداشت تا مادامی که کشنده بایک X۹ با ۵۶۰ اسب بخار قدرت به بازار تجاری‌های ایران معرفی شد. بایک X۹ را آبان ۱۴۰۲ بهمن دیزل معرفی کرد.



البته بایک X۹ به عنوان برترین کشنده سال ۲۰۲۳ در چین نیز شناخته شد. کسب این رتبه برای بایک از این جهت اهمیت دارد که صنعت ساخت خودروهای تجاری در چین بسیار رقابتی است که کسب بالاترین نمرات در مقولات کیفیت و ایمنی کار چندان آسانی نیست. 



شرکت بایک BAIC Heavy Truck Co  از مجموعه‌های شناخته شده تولید کننده خودروهای سنگین در جهان و چین است. این شرکت بیش از ۸۰درصد از بازاز کامیون‌های سنگین را پوشش می‌دهد. این شرکت با سرمایه گذاری بالغ بر سه میلیارد یوآن راه اندازی شده است. 

مشخصات فنی بایک X9


کشنده پرقدرت X۹ جزو محصولات کارآمد این شرکت است که توانایی رقابت با کشنده‌های اروپایی را دارد. این کشنده در قسمت قوای محرکه از موتور ۱۳لیتری با توان ۵۶۰ اسب بخار و گشتاور ۲۶۰۰ نیوتن متر در کنار گیربکس اتوماتیک ۱۲سرعته با برند ZF به همراه ریتارد هیدرولیکی ۵ مرحله برخوردار است. 

مشخصات فنی بایک X9

گروه بهمن با معرفی کشنده ۵۶۰ اسب بخار بایک X۹ تحولی در کیفیت حمل و نقل باربری‌های بالای ۴۴ تن رقم می‌زند. این کشنده با موتور ساخت برند CUMMINS و گیربکس ZF علاوه بر کابین بزرگ با تخت خواب بزرگ و مولتی‌مدیا و…  از منظر فناوری‌های ایمنی از ترمز AEBS،  ترمز پارک برقی EPB، کنترل پایداری ESC، سیستم ضدلغزش ASR و  انواع رادارها و فناوری‌های تشخیصی، دسته تعویض دنده پشت فرمان، یخچال مسافرتی، کولر درجا، دوربین ۳۶۰ به همراه دارد تشخیص نقطه کور، کروز کنترل تطبیقی، هشدار بین خطوط  بهره می‌برد.

مشخصات فنی بایک X9

کروز کنترل طبیقی چیست؟

کروز کنترل تطبیقی (ACC) یک فناوری ایمنی (و حتی رفاهی) نوظهور برای خودروهای سواری و تجاری است و تا چندی پیش هیچ کشنده‌ای در ایران به سیستم کروز کنترل تطبیقی مجهز نبود. این تکنولوژی به حدی جدید است که بسیاری از خودروهای سواری ایران نیز هنوز به (ACC) مجهز نشده‌اند. کروز کنترل تطبیقی در دهه ۱۹۹۰ عمدتاً توسط خودروسازان ژاپنی از جمله میتسوبیشی، نیسان و تویوتا ارائه می‌شد. البته مرسدس بنز، جگوار، بی‌ام‌و، آئودی، لانچیا، رنو، فولکس‌واگن، سوبارو و کادیلاک نیز از پیشگامان اولیه در استفاده از ACC طی دهه ۱۹۹۰ و اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی هستند.

کروز کنترل طبیقی

اولین سیستم ACC که به بازار ایالات متحده راه یافت، سال ۲۰۰۱ در لکسوس LS ۴۳۰ مورد استفاده قرار گرفت. این سیستم کنترل کروز از لیزری پویا و حسگری مبتنی بر لیزر برای تخمین مسافت ترافیک استفاده می‌کند.



تکنولوژی کروز کنترل دستیار راننده است  و به کاربر کمک می‌کند بدون فشردن دائمی پدال گاز، خودرو با سرعت ثابتی حرکت کند. این فناوری رانندگی را راحت‌تر می‌کند چرا که پای راست راننده در مسافرت‌های طولانی آزاد می‌‌شود و خستگی راننده در مسیرهای طولانی را کاهش می‌‎دهد؛ با فراگیر شدن این فناوری، نقائصی آشکار و خودروسازان به دنبال بهبود عملکرد آن رفتند.

داخل بایک X9

قدمت تکنولوژی کروز کنترل تطبیقی به ۳۰ سال نمی‌رسد و عمر این فناوری در خودروهای تجاری بسیار کمتر از سی سال است. اشکالات کروز غیرتطبیقی در نشیب و فرازهای جاده و همینطور موانع پیش‌روی خودرو خودش را نشان داد. در واقع رانندگان زمانی که سیستم کروز غیرتطبیقی را فعال می‌کردند، خودرو نمی‌توانست فشار بر موتور در نشیب و فرازهای جاده را کنترل کند و بعضا فشار زیادی به موتور وارد می‌‌آمد. از سویی دیگر کروزهای غیرتطبیقی در مواقعی که مانعی ناگهانی در مسیر قرار می‌گرفت دردسرآفرین می‌شدند.


 

source

توسط chaarcharkh.ir