به گزارش صنعت ماشین،

 مقررات پیشنهادی، عملا خودروها و کامیون‌های چینی را در بازار آمریکا حذف خواهد کرد و خودروسازان آمریکایی و سایر خودروسازان بزرگ را وادار می‌کند نرم افزار و سخت افزار چینی را از خودروهای خود در آمریکا حذف کنند.

دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، نگرانی‌هایی را درباره جمع آوری داده کاربران آمریکایی در خودروهای متصل و احتمال دستکاری خودروهای متصل به اینترنت و سیستم‌های ناوبری توسط عوامل خارجی، مطرح کرده است.

ممنوعیت پیشنهادی مانع از تست خودروهای خودران خودروسازان چینی در جاده‌های آمریکا خواهد شد و این ممنوعیت شامل سخت افزار و نرم افزار ساخت روسیه هم می‌شود و ممکن است به سایر کشورهای متخاصم گسترش پیدا کند.

بر اساس این پیشنهاد، ممنوعیت نرم افزاری در سال 2027 اجرایی می‌شود و ممنوعیت سخت افزاری در سال 2030 یا ژانویه 2029 به اجرا گذاشته می‌شود.

وزارت بازرگانی یک مهلت 30 روزه برای دریافت بازخورد درباره این پیشنهاد داده و امیدوار است آن را تا 20 ژانویه نهایی کند. این مقررات همه خودروهای جاده‌ای را پوشش می‌دهد اما شامل خودروهای کشاورزی یا معدنی که در جاده‌های عمومی استفاده نمی‌شوند و همچنین پهپادها و قطارها نمی‌شود.

این اقدام تشدید قابل توجهی در محدودیت‌های آمریکا بر خودروها، نرم افزارها و قطعات چینی است. دولت بایدن در ماه جاری، افزایش شدید تعرفه‌ها بر واردات چینی، از جمله تعرفه 100 درصدی بر خودروهای برقی و افزایش تعرفه واردات برای باتری‌های برقی و مواد معدنی کلیدی را اعمال کرد.

جینا ریموندو، وزیر بازرگانی آمریکا گفت: زمانی که دشمنان خارجی نرم‌افزاری برای ساخت وسیله نقلیه می‌سازند، به معنای آن است که می‌توان از آن برای نظارت استفاده کرد، می‌توان از راه دور آن را کنترل کرد که حریم خصوصی و ایمنی آمریکایی‌ها را در جاده‌ها تهدید می‌کند. در یک موقعیت حساس، یک دشمن خارجی می‌تواند تمام وسایل نقلیه خود را که در آمریکا کار می‌کنند، خاموش یا کنترل کند و همزمان، باعث تصادف و مسدود کردن جاده‌ها شود.

ریموندو گفت: خودروهای ساخت چین یا کامیون‌های سبک وارداتی نسبتا کمی در آمریکا وجود دارد. وزارت بازرگانی قبل از اینکه تامین کنندگان، خودروسازان و قطعات خودروی مرتبط با چین و روسیه متداول و فراگیر شوند، عمل می‌کند. ما دست روی دست نمی‌گذاریم تا جاده‌های ما پر از این خودروها شوند و این ریسک، بی‌نهایت جدی است.

تقریبا تمام خودروها و کامیون‌های جدید که دارای سخت‌ افزار شبکه داخلی برای دسترسی به اینترنت هستند و امکان اشتراک‌گذاری داده‌ها را با دستگاه‌های داخل و خارج خودرو فراهم می‌کند، «متصل» در نظر گرفته می‌شوند.

وزارت بازرگانی اعلام کرد این قانون به معنای ممنوعیت تمام خودروهای تولید شده در چین است، اما به خودروسازان چینی اجازه می‌دهد تا دنبال دریافت مجوزهای خاص برای معافیت باشند.

لیز کانن، رئیس دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت بازرگانی آمریکا، گفت: در این مرحله، پیش‌بینی می‌کنیم هر خودرویی که در چین تولید می‌شود و در آمریکا فروخته می‌شود، مشمول این ممنوعیت‌ها می‌شود. وی افزود: این مقررات، جنرال موتور و فورد موتور را وادار خواهد کرد فروش خودروهای وارداتی از چین را در آمریکا متوقف کنند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، در نشست خبری اظهار کرد: شواهد زیادی از قرار دادن بدافزار توسط چین در زیرساخت‌های حیاتی آمریکا دارد. با وجود میلیون‌ها وسیله نقلیه در جاده‌ها که هرکدام از آنها 10 تا 15 سال عمر می‌کنند، خطر اختلال و خرابکاری به‌طور چشمگیری افزایش می‌یابد.

لین جیان، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: چین از واشنگتن می‌خواهد به اصول بازار احترام بگذارد و محیط تجاری باز، منصفانه، شفاف و بدون تبعیض را برای شرکت‌های چینی فراهم کند. چین قاطعانه از حقوق و منافع مشروع خود محافظت خواهد کرد.

بر اساس گزارش رویترز، گروه اتحاد برای نوآوری خودرو که شامل خودروسازان بزرگی نظیر جنرال موتور، تویوتا، فولکس واگن و هیونداری است، اعلام کرد برخی از خودروسازان به زمان بیشتری برای عمل به این مقررات نیاز دارند. سخت افزار یا نرم افزار خودروی متصل که از چین به آمریکا وارد شود، اندک است اما این مقررات، در بعضی از موارد، تولیدکنندگان خودرو را ملزم می‌کند که تامین کنندگان دیگری بیابند.

source

توسط chaarcharkh.ir