یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با دانشجو مطرح شد؛

سهیلا نقی‌پور کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو با اشاره به روند این بازار در هفته دوم مهرماه گفت: پیش از پرداختن به اتفاقات اخیر و با فرض نبود اتفاقات منطقه، ما در هفته ۲۷ ام بازار (هفته اول مهر ماه) شاهد افزایش حجم و ارزش معاملات خرد در طی سه روز پایانی هفته بودیم؛ از سوی دیگر در آن هفته فعالان بازار سرمایه نظاره‌گر چرخش و تغییر مالکیت پول به سمت حقیقی‌ها در بازار بودیم، اما برای هفته دوم مهر ماه با توجه به رشد نسبی بازار سرمایه نسبت به روز‌ها و هفته‌های گذشته خود، این امر چندان دور از انتظار نبود که روند بازار در این هفته به صورت متعادل رقم بخورد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: حال با اتفاقات اخیر و بهم ریختگی اوضاع سیاسی و نظامی منطقه، باید با دید عمیق‌تر به شرایط کلی نگاه کرد؛ در حال حاضر باید به این نکته اشاره کرد که بازار تا نبود آرامش و ثبات سیاسی که از عوامل تاثیر گذار مهم بر شرایط اقتصادی و سرمایه گذاری در کشور است، در حالت بهم ریختگی و عدم تعادل به سر خواهد برد که همین موضوع مانع از رشد آن می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: البته باید به این نکته توجه کنیم که رفته رفته با نزدیک شدن به انتخابات آمریکا و تاثیر گذاری این موضوع بر اقتصاد جهان و سیاست‌های کلی جهان، شرایط برای سرمایه گذاران و فعالین بازار کمی سخت‌تر می‌شود و آنها کمی با احتیاط بیشتری پیشروی می‌کند؛ یعنی شرایط برای تصمیم گیری در خصوص انتخاب صنایع و سهام با دید باز تری نسبت به تغییرات آمریکا و کرسی ریاست جمهوری اتفاق خواهد افتاد که البته این موضوع بی تاثیر از سیاست‌های سیاسی و نظامی منطقه و تغیر تاکتیک‌ها در آمریکا و جهان نخواهد بود.

نقی پور تاکید کرد: توجه داشته باشیم که عوامل موثر بر اقتصاد جهانی که هم تهدید و هم فرصت هستند. در این راستا می‌توان به چالش‌های اقتصادی در حوزه مسکن چین، حواشی خاورمیانه و کشور‌های عربی و انتخابات امریکا اشاره کرد که هر کدام به نحوی عامل بهم ریختگی و شاید بازگشت آرامش به بازار‌های جهانی باشد.

این کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: البته سوای اتفاقات اخیر، در شرایط کلی و با توجه به اینکه دولت عزم جدی در خصوص حمایت از صنایع و بازار بورس دارد و از اولویت‌های دولت ثبات در بخش‌های اقتصادی و پیش‌بینی پذیری است می‌توان صنایع فولادی، پتروشیمی و معدنی را به عنوان نماد‌های برتر این هفته معرفی کرد.

وی در پایان گفت: البته احتیاط در سرمایه گذاری از طرف فعالین بازار و جدید الورود‌هایی که مجددا بازار سرمایه را برای سرمایه گذاری انتخاب میکنند کاملا مشهود بوده و تمام موارد مطرح شده پیش از بررسی و تصمیم در خصوص بودجه ۱۴۰۴ می‌توانند دستخوش تغییرات جدی باشند.

source

توسط chaarcharkh.ir