امید محمدی؛ بازار: به تازگی خبری در خصوص الزام صنایع خودروسازی چین به استفاده از «ریزتراشه های» تولید این کشور منتشر شده است. این خبر را می توان بازی جدید چینی ها با ترفند ریزتراشه جهت وابستگی صنایع خودروسازی دنبا به صنعت کشورشان تلقی کرد. به بیانی بهتر استفاده از ریزتراشه های چینی معنای انحصار مصرف قطعات الکترونیکی در خودروهای تولید این کشور را دارد. چینی ها در زمین خودروهای برقی و ریزتراشه ها در حال جنگ با صنایع خودروسازی و الکترونیک غرب هستند، رشد فناوری ریزتراشه ها در چین می تواند سبب تهدید حمل و نقل دنیا از نظر امنیت شود، برای بررسی این موضوع با توحید کوچه مشکی تولید کننده قطعات الکترونیکی خودرو به گفت و گو پرداختیم؛

* براساس اخبار منتشره، دولت چین خواستار استفاده از ریزتراشه های ساخت این کشور برای قطعات الکترونیکی خودروهای داخلی خود شد، این مساله چه تاثیری در صنعت و بازار جهانی خودروسازان دارد؟

برای پاسخ به این سوال باید این نکته را در نظر داشت که منظور از ریزتراشه های چینی، تولید این قطعات توسط سازندگان چین با کد قطعه کشورشان است که صفر تا صد داخلی سازی شده، یا منظور مونتاژ ریزتراشه های مونتاژ شرکت های اروپایی یا آمریکایی در چین است. اگر منظور ریزتراشه های داخلی سازی چین باشد که بیانگر ایجاد وابستگی سایر صنایع به قطعات این کشور است. البته باید دید سایر سازندگان ریزتراشه در دنیا چه عکس العملی خواهند داشت، شاید این دستور دولت چین سبب انتقال تکنولوژی شرکت های اروپایی از چین به کشورهای دیگر یا حتی قطع تعامل باشد.

* باتوجه به الزام استفاده از ریزتراشه های چینی در قطعات خودرو این کشور، آیا استاندارد قطعات و خودرویی چین تغییر می کند؟

در زمینه استاندارد قطعات خودرو باید در نظر داشت که هر سازنده ای الزامات، قوانین و ضوابط خاص خود را دارد؛ بنابراین احتمال تغییر استانداردها فعلی تولید اجزا الکترونیکی خودرو در چین وجود دارد. باید منتظر بود و دید که تغییرات مذکور با استانداردهای سایر سازندگان و کشورها تطابق دارد یا خیر.

* شما پیشتر به انتقال تکنولوژی و تولید سایر سازندگان ریزتراشه از چین اشاره داشتید، اجبار اخیر دولت این کشور برای قطعه سازان و خودروسازان می تواند چه چالشی برای سایر تولیدکنندگان ریزتراشه ایجاد کند؟

همانطور که پیشتر اشاره داشتم احتمالا کشورهای صاحب صنعت ریزتراشه و تولیدکنندگان بزرک این قطعه در دنیا ناگزیر به عکس العمل باشند؛ به بیانی بهتر شاید این سازندگان دیگر حاضر به همکاری با تولیدکنندگان چینی نباشند. زیرا قطعا سهم بازار آن ها کاهش خواهد یافت، در این میان احتمالا برخی از تولیدکنندگان حاضر به پذیرش این وضعیت و سایر سازندگان شرایط جدید را نپذیرند.

وابستگی صنایع خودروسازی به قطعات الکترونیکی چین| ریزتراشه های چینی تاثیری در خودروسازی کشور ندارند

بحث سوءاستفاده برای چینی ها امکان پذیر می شود، زیرا تکنولوژی و فناوری ساخت را در دست دارند. با این رویکرد لایه های پنهان و غیرشفاف قطعات را در اختیار دارند؛ اگر قطعات و ریزتراشه ها دارای حساسیت خاص باشد؛ قطعا امکان سوءاستفاده را فراهم می کند

* پیشتر رسانه «بازار» نسبت به احتمال جاسوسی خودروهای هوشمند وارداتی به کشور هشدار داد، باتوجه به استفاده از ریزتراشه های چینی در قطعات و خودروهای این کشور می تواند سبب سوءاستفاده یا جاسوسی چینی ها به کمک خودروهای هوشنمد جدیدشان شود؟

بحث سوءاستفاده برای چینی ها امکان پذیر می شود، زیرا تکنولوژی و فناوری ساخت را در دست دارند. با این رویکرد لایه های پنهان و غیرشفاف قطعات را در اختیار دارند؛ اگر قطعات و ریزتراشه ها دارای حساسیت خاص باشد؛ قطعا امکان سوءاستفاده را فراهم می کند. سوءاستفاده مذکور می تواند در مسائل امنیتی مانند دریافت داده های صوتی و تصویری باشد. البته احتمال سوءاستفاده فنی نیز وجود دارد، به عنوان مثال اگر قطعه ای بخواهد ۵ سال کارکرد داشته باشد، با سیاست جدید تولید به یک سال عمرمفید تنزل می یابد.

* قطعه سازان چینی با استفاده از ریزتراشه های ساخت کشورشان دچار کاهش کیفیت می شوند؟

کاهش، حفظ یا ارتقا کیفیت به سطح تکنولوژی و فناوری تولیدکنندگان چینی مربوط است که می خواهند چه محصول را ارائه دهند. تولیدکنندگان چینی قابلیت ارائه انواع رده کیفی را داشته و باید دید که در چه بازه قیمتی قصد ساخت و عرضه محصول دارند.

باتوجه به اینکه تولید انبوه تراشه و قطعات خام الکترونیکی در کشور وجود ندارد، شاید الزام به استفاده از ریزتراشه های چینی توسط قطعه سازان خودرو این کشور چندان در صنعت داخل اثر گذار نباشد

* به نظر شما استفاده از ریزتراشه های چینی در قطعات الکترونیکی خودروها به نفع یا ضرر خودروسازان و قطعه سازان داخل کشور است؟

باتوجه به اینکه تولید انبوه تراشه و قطعات خام الکترونیکی در کشور وجود ندارد، شاید الزام به استفاده از ریزتراشه های چینی توسط قطعه سازان خودرو این کشور چندان در صنعت داخل اثر گذار نباشد. چرا که متاسفانه اکثر قطعات صنعت و بازار کشور از چین تامین می شود؛ بنابراین تغییری در صنعت و بازار داخلی ایجاد نمی شود. البته اگر در تولید اجزای خودرو به جای واردات قطعات خام الکترونیکی، محصول نهایی تولید شود، قطعه سازان دچار ضرر خواهند شد.

source

توسط chaarcharkh.ir