بازار؛ گروه خودرو: منافع سهامداران دو خودروساز بزرگ کشور به فرآیند قیمت گذاری گره خورده است و نقش بسیار مهمی در حفظ ثبات اقتصادی و رشد صنعت خودرو ایفا می کند. دو بزرگ خودروسازی کشور، یعنی گروه صنعتی ایرانخودرو و گروه خودروسازی سایپا که میلیون ها سهامدار دارند، در طول یک دهه گذشته به دلیل اعمال قیمت گذاری دستوری همواره با زیان مواجه بودند. حذف قیمتگذاری دستوری به عنوان تنها راهحل برای ایجاد سود پایدار و جلب اعتماد سهامداران ضروری و بدیهی است. در شرایط کنونی، تکلیف به قیمتگذاری دستوری موجب کاهش ارزش سهام خودروسازان و در نتیجه زیان دهی این شرکتها شده است.
حذف قیمت گذاری دستوری یا اصلاح قیمت ها بر اساس هزینه های واقعی تولید می تواند به تحقق اهداف سهامداران در خصوص افزایش ارزش سرمایه کمک کند
رشد مالی شرکت ها مشروط بر حفظ سودآوری
حذف قیمت گذاری دستوری یا اصلاح قیمت ها بر اساس هزینه های واقعی تولید می تواند به تحقق اهداف سهامداران در خصوص افزایش ارزش سرمایه کمک کند. بهبود نرخ فروش خودروها نه تنها موجب افزایش ارزش سهام و بهبود ساختار تولیدی خودروسازان می شود؛ بلکه می تواند جلب رضایت سهامداران و جذب سرمایه گذاران جدید را نیز به دنبال داشته باشد. قیمت گذاری خودرو باید با در نظر گرفتن هزینه های تولید، نوسانات نرخ ارز و افزایش قیمت مواد اولیه انجام شود. تعیین نرخ شفاف و منصفانه خودروها می تواند منافع مالی شرکت ها را تامین کرده و به توسعه سبد محصولات و ارتقای کیفیت خودروها کمک کند. وزارت صمت به عنوان متولی صنایع خودروسازی باید با توجه به شرایط اقتصادی کشور و وضعیت نابسامان صنعت، ساختار مالی خودروسازان را با حذف قیمت گذاری دستوری بهبود دهد.
افزایش اعتماد عمومی و بهبود عرضه و تقاضا
اصلاح قیمت گذاری و بهبود ساختار مالی خودروسازان می تواند همزمان منجر به افزایش اعتماد عمومی به خودروهای داخلی شود. بهبود کیفیت محصولات به ویژه در خودروهای تولید داخلی، می تواند مشتریان را به سمت خرید این محصولات جذب کرده و همچنین اعتماد آن ها را نسبت به برندهای داخلی تقویت کند. فرآیند قیمت گذاری منصفانه، نه تنها حاشیه سود شرکت ها را حفظ می کند، بلکه رقابت پذیری آن ها را در بازار تقویت می کند. قیمت گذاری عادلانه و شفاف موجب تقویت برندینگ خودروسازان داخلی در رقابت با محصولات وارداتی خواهد شد. در واقع، سهامداران صنعت خودرو همواره به دنبال بهبود وضعیت بازار و جذب مشتریان بیشتر برای افزایش سودآوری واحدهای تولیدی خود هستند.
متاسفانه، در طول یک دهه گذشته تصمیمات اشتباه در زمینه قیمت گذاری خودروهای داخلی باعث کاهش اعتماد مشتریان به این محصولات شده است. این امر ابتدا خودروسازان را از توسعه سبد محصولات و بهبود کیفیت ناامید کرده و در ادامه بستری برای سوءاستفاده سازندگان خارجی از بازار داخلی، بدون انتقال تکنولوژی، فراهم آورده است.
سهامداران دو خودروساز بزرگ کشور همواره در تلاش برای افزایش ارزش دارایی های خود هستند. این تلاش زمانی به نتیجه خواهد رسید که برنامه ریزی دقیق و قیمت گذاری مناسب، مسیر مدیریت کارآمد را فراهم کند
رشد بهرهوری و کسب سود برای سهامداران
سهامداران دو خودروساز بزرگ کشور همواره در تلاش برای افزایش ارزش دارایی های خود هستند. این تلاش زمانی به نتیجه خواهد رسید که برنامه ریزی دقیق و قیمت گذاری مناسب، مسیر مدیریت کارآمد را فراهم کند. در دولت های گذشته، بدون در نظر گرفتن ریسک های مالی، سودآوری شرکت های خودروسازی کاهش یافت و منافع سهامداران به خطر افتاد. رهایی از این وضعیت تنها با واگذاری اختیار قیمت گذاری به خودروسازان و تنظیم آن بر اساس واقعیت های بازار ممکن خواهد بود. در این راستا، سهامداران و هیئت مدیره ایران خودرو و سایپا به توسعه پایدار محصولات و رعایت استانداردهای زیست محیطی توجه دارند.
تنظیم اصولی سیاست های قیمت گذاری یا واگذاری آن به خودروسازان می تواند در شرایط تحریم های ظالمانه و نوسانات اقتصادی مانع از تغییرات غیرمنطقی قیمت ها در بازار آزاد و زیان دهی خودروسازان شود
نقش دولت در حمایت از خودروسازان
دولت باید مشوق هایی برای خودروسازان ایجاد کند تا آن ها انگیزه بیشتری برای افزایش بهره وری، به کارگیری تکنولوژی های نوین و کاهش هزینه های تولید داشته باشند. تنظیم اصولی سیاست های قیمت گذاری یا واگذاری آن به خودروسازان می تواند در شرایط تحریم های ظالمانه و نوسانات اقتصادی مانع از تغییرات غیرمنطقی قیمت ها در بازار آزاد و زیان دهی خودروسازان شود. این رویکرد نه تنها به تامین منافع سهامداران کمک می کند، بلکه شرایط رقابت پذیری و رشد صنعت خودروسازی کشور را نیز بهبود خواهد داد.
source