سید مهدی ساداتی مدیر ریسک شرکت گسترش سوخت سبز زاگرس«شگستر» در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا)، در واکنش به اخبار جدید در مورد آثار واردات بنزین سوپر بر صنعت پالایشی اعلام کرد: اگر واردکنندگان بنزین، شرکتهای پالایشی باشند، میتوان انتظار داشت که درآمد و سود در این صنعت افزایش پیدا کند و سود خوبی کسب کنند اما اگر واردکنندگان گروههای دیگری باشند، میتوان انتظار داشت که فضا و قیمت رقابتی بین صنعت پالایش و سایر واردکنندگان شکل بگیرد و دیگر نمیتوان انتظار داشت تمام سود حاصل از محل واردات بنزین عاید پالایشیها شود.
تلاش برای ارتقای کیفیت
ساداتی با بیان این که واردات بنزین سوپر با کیفیت میتواند باعث چالشهای جدیدی در صنعت پالایشی شود و آنها را به تکاپو بیاندازد که برای افزایش سطح کیفی محصولات خود تلاش مضاعفی انجام دهند، گفت: این امر بر بازار و محصولاتی مانند مکملهای، اکتانافزاها، بایواتانول و اتانول تاثیر زیادی میگذارد.
او ادامه داد: در چنین فضای که تقاضا برای اکتانافزاها افزایش پیدا میکند، علاوه بر افزایش قیمت آنها میتوان انتظار داشت که توجه سرمایهگذاران برای سرمایهگذاری در این صنایع افزایش پیدا کند و در عین حال واحدهای پالایشی برنامههای تعمیرات و اورهال را در پیش بگیرند.
ساداتی با تاکید بر اینکه تولید محصول با کیفیت نیازمند خط تولید با کیفیت است، افزود: در این میان واحدهای پالایشی ممکن است برای افزایش توان رقابت تولیداتشان به سمت اجرای طرحهای توسعهای، اورهال و بازسازی خطوط بروند که این امر نیازمند سرمایهگذاری و واردات تکنولوژی روز دنیا است.
ابهامهای واردات
او درباره قیمت بنزین وارداتی نیز توضیح داد: فعلا فرمول قیمتگذاری بنزین سوپر وارداتی مشخص نیست، ضرایب تبدیل، نرخ ارز، مبادی وارداتی همگی مبهم هستند؛ بنابراین، نمیتوان قیمت بنزین وارداتی را پیشبینی کرد. از طرفی اطلاعاتی هم در مورد نحوه مدیریت توزیع آن در دست نیست، مثلا مشخص نشده این مدل بنزین در تمام جایگاهها یا فقط در جایگاههای خاص عرضه خواهد شد.
source