آراد پورکار در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا)، تاکید کرد: با وجود آن که در روند تولید بنزین، شرکت پالایش و پخش، نفت را با تخفیف به پالایشگاه‌ها می‌فروشد و سپس پالایشگاه‌ها، بنزین را با اعمال دو تخفیف و فرمولی که برگرفته از فوب خلیج‌فارس است، به پالایش و پخش می‌فروشند، نمی‌توان انتظار داشت که از آزادسازی واردات بنزین سوپر، این شرکت‌ها منتفع شوند.

پورکار ادامه داد: از منظر دیگر و باوجود توان و ظرفیتی که در بخش پالایش وجود دارد؛ می‌توان انتظار داشت که از ظرفیت‌های تولیدی در این بخش استفاده شود و بنزین باکیفیت‌تری تولید و با توان رقابتی با نمونه خارجی روانه بازار شود؛ این امر می‌تواند به نفع صنعت پالایشی باشد و حاشیه سود آنها را افزایش دهد.

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به مواضع مسئولان و دولتمردان در مورد بنزین گفت: رویکرد دولت چهاردهم در مورد سوخت و انرژی از همان اول مشخص بود و بارها عنوان شد که این دولت هزینه‌های تحمیلی به این بخش را قبول ندارد و اعلام شد که چرا دولت باید بنزینی که به قیمت فوب از پالایشی‌ها می‌خرد، به قیمت ناچیز یارانه‌ای بفروشد.

مدیر تحلیل کارگزاری پیشرو گفت: آزادسازی واردات بنزین سوپر، بر صنایع دیگر، مانند صنعت خودروسازی تاثیر به‌سزایی دارد، ولی برای تحلیل ابعاد این تاثیر باید منتظر دریافت پاسخ به برخی ابهامات بود، پرسش‌ها و ابهاماتی از این دست که آیا صنعت خودرو به سمت تولید خودروهای کم‌مصرف‌تر می‌رود؟ آیا در واردات خودروهای برقی تسریع یا تغییری ایجاد خواهد شد؟ با روشن شدن این ابهامات و معلوم شدن اثر آن‌ها در بازار مصرف بنزین، می‌توان تحلیل دقیق‌تری در این باره ارائه داد.

source

توسط chaarcharkh.ir