«تجارتنیوز» گزارش میدهد:
چین با سیل خودروهای برقی، سلطه خود را بر بازار جهانی تحمیل میکند. آیا غولهای خودروسازی غربی بهزودی به تاریخ میپیوندند؟
در سالهای اخیر، خودروهای برقی (EVs) به یکی از اصلیترین نوآوریها در صنعت خودروسازی تبدیل شدهاند. چین به عنوان بزرگترین تولیدکننده و مصرفکننده خودروهای برقی در دنیا، نقش مهمی در شکلدهی به بازار جهانی این خودروها ایفا میکند. با افزایش فروش این خودروها در داخل کشور و صادرات به سایر نقاط جهان، چین بهسرعت در حال پیشرفت در صنعت خودروهای برقی است. در این مقاله، به بررسی رشد فروش خودروهای برقی چینی و چالشهایی که پیش پای این صنعت است خواهیم پرداخت.
افزایش فروش خودروهای برقی چینی
در سال 2023، سازندگان خودروهای برقی چینی رکورد بیسابقهای در فروش خودروهای خود ثبت کردند. بین ماههای ژانویه تا اکتبر، 9.75 میلیون دستگاه خودرو برقی در چین فروخته شد که این میزان، افزایشی 34 درصدی نسبت به سال گذشته پیدا کرد. این آمار بیانگر رشد چشمگیر این صنعت است و نشان میدهد که چین همچنان در مسیر دستیابی به اهداف فروش خود برای سال 2024 قرار دارد.
چین به خاطر ارائه یارانههای دولتی برای خرید خودروهای برقی، از جمله تخفیفهای درخور توجه برای تعویض خودروهای قدیمی، توانسته است روند فروش این خودروها را سرعت بخشد. به طور خاص، یارانههایی تا سقف 2800 دلار برای خریداران خودروهای برقی و خودروهای کممصرفتر تعیین شده است. در نتیجه، خودروهای برقی در چین بهشدت محبوب شدهاند و فروششان از فروش خودروهای معمولی پیشی گرفته است.
چالشها و فشارهای تعرفهای
اگرچه صنعت خودروهای برقی چین رشد چشمگیری مییابد، اما با چالشهای جدیدی روبهروست که از جمله آنها میتوان به تعرفههای تجاری اشاره کرد. در سالهای اخیر، تعرفههای سنگینی روی واردات خودروهای برقی چینی به کشورهای غربی وضع شده است. بهویژه ایالات متحده که تعرفههای صد درصدی بر خودروهای برقی چینی اعمال کرده است، تاثیر زیادی بر قیمتگذاری این خودروها در بازارهای جهانی دارد. این تعرفهها به طور خاص بر خودروهایی مانند تسلا، باتریها و سلولهای خورشیدی تاثیرگذار بوده است.
اتحادیه اروپا نیز در حال بررسی اعمال تعرفههایی برای واردات خودروهای برقی چینی است. این تعرفهها میتواند رقابت را برای سازندگان خودروهای برقی چینی دشوارتر کند، اما برخی تحلیلگران معتقدند چین به قدری در این حوزه پیشرفت کرده که تعرفهها نمیتوانند رشد این صنعت را آنچنان کند کنند.
موفقیت شرکتهای بزرگ چینی
در این میان، شرکتهای بزرگی مانند BYD همچنان در صدر فروش خودروهای برقی در چین قرار دارند. این شرکت توانسته است برای اولین بار در ماه اکتبر فروش خود را از مرز 500 هزار دستگاه عبور دهد. گزارشها نشان میدهند درآمد سهماهه سوم این شرکت به 28.2 میلیارد دلار رسید و سود خالص آن 11.5 درصد افزایش پیدا کرده است. در مقایسه، شرکت تسلا که در بازار جهانی خودروهای برقی پیشرو است، درآمد مشابهی را گزارش کرده اما رشد آن نسبت به شرکتهای چینی کندتر بوده است.
این دستاوردها حاکی از آن است که شرکتهای چینی بهویژه در زمینه تولید خودروهای برقی مقرونبهصرفه و با تکنولوژیهای نوآورانه در حال پیشی گرفتن از رقبای خود در کشورهای دیگر هستند.
پیشبینی آینده صنعت خودروهای برقی
با توجه به رشد فروش خودروهای برقی چینی و بهبود تکنولوژیهای تولید، پیشبینی میشود این خودروها در آینده نزدیک به یکی از محصولات اصلی بازار خودرو تبدیل شوند. تولیدکنندگان چینی با بهبود روشهای تولید و کاهش هزینهها، قادر خواهند بود خودروهای برقی خود را با قیمتهای رقابتیتر ارائه دهند. برخی تحلیلگران پیشبینی کردهاند هزینه تولید خودروهای برقی در سه سال آینده به اندازه خودروهای بنزینی کاهش خواهد یافت، که این باعث تسریع در پذیرش جهانی این خودروها میشود.
صنعت خودروهای برقی چین در حال رشد و تحول سریع است. سازندگان چینی با بهرهبرداری از یارانههای دولتی، تکنولوژیهای پیشرفته و قیمتهای مقرونبهصرفه، توانستهاند سهم بزرگی از بازار خودروهای برقی جهانی را به خود اختصاص دهند. اگرچه چالشهایی نظیر تعرفههای تجاری در میان است اما به نظر میرسد چین همچنان در این رقابت پیشرو باقی بماند. در نهایت، پیشبینیها نشان میدهند خودروهای برقی بهزودی به بخش اصلی صنعت خودروسازی تبدیل خواهند شد و کشورهایی که توانایی تطبیق با این تغییرات را نداشته باشند، ممکن است از رقبای چینی عقب بمانند.
اخبار حوزه محیطزیست و تغییرات اقلیمی را در صفحه اقتصاد سبز تجارتنیوز بخوانید.
source