به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و براساس گزارش دیجیاتو، اوایل این ماه، سوزوکی به دنیا نشان داد خودروی ارزانقیمت لزوماً غیرایمن نیست. سدان ۸ هزار دلاری شرکت ژاپنی در تست تصادف مؤسسه جهانی NCAP نمره ۵ ستاره را به دست آورد و ثابت کرد خودروهای اقتصادی همیشه تلهای مرگبار نیستند. در تست تصادف دیگری که مؤسسه NCAP لاتین ترتیب داده بود، اوضاع برای سیتروئن C3 ایرکراس خوب پیش نرفت. این شاسی بلند کوچک با قیمت ۲۰ هزار دلار امتیاز ناامیدکننده صفر ستاره را دریافت کرد.
دلایل ایمنی ضعیف سیتروئن C3 ایرکراس
چرا این اتفاق افتاد؟ این خودرو در برزیل فقط ۲ کیسه هوای استاندارد دارد. این موضوع برای خودروی جدید در سال ۲۰۲۴ غیرقابلقبول به نظر میرسد. اگرچه خودروسازان برای پایین نگهداشتن قیمت درخواستی مجبور به ساخت خودرو با هزینه کمتر هستند، سیتروئن C3 ایرکراس در هند با ۶ کیسه هوای استاندارد عرضه میشود. نکته نگرانکننده این است که C3 معمولی نیز سال گذشته در تست تصادف مؤسسه لاتین NCAP صفر ستاره به دست آورده بود.
نبود کیسههای هوای استاندارد بیشتر تنها مشکلی نیست که برنامه ارزیابی خودروهای جدید برای آمریکای لاتین و کارائیب به آن اشاره کرده است. تست برخورد از جلو محافظت ضعیف از قفسه سینه و تست شلاق محافظت ضعیف از گردن یک بزرگسال را نشان داد. علاوهبراین، تست ضربه جانبی نشاندهنده نفوذ مرتبط در کابین است. حتی باوجود کیسههای هوای جانبی، ایرکراس بهدلیل محافظت ضعیف از سرنشینان بزرگسال و نبود کیسههای هوای پردهای همچنان صفر ستاره میگیرد. این وضعیت در تست ضربه جانبی برای کودکان هم به همان اندازه بد است.
مؤسسه لاتین NCAP سیتروئن C3 ایرکراس را ۳۳ درصد برای سرنشینان بزرگسال، ۱۱ درصد برای سرنشینان کودک، ۵۰ درصد برای عابران پیاده و کاربران آسیبپذیر جاده و ۳۵ درصد برای سیستمهای ایمنی ناامن ارزیابی کرده است. باتوجهبه اینکه این خودرو محافظت از سر جانبی را ارائه نمیداد، از تست ضربه جانبی کامل صرف نظر شد.
«الخاندرو فوراس»، دبیر کل NCAP لاتین در این باره گفت:
«استلانتیس بار دیگر همگان را با یک مدل صفر ستاره ناامید کرد. مهندسان سیتروئن و استلانتیس بهخوبی میدانند که چگونه خودروهایی با ایمنی بهتر ارائه دهند اما متأسفانه برنامههای این شرکت مسیر دیگری را دنبال میکند. درحالیکه سایر رقبا ایمنی بیشتر و عملکرد بهتری ارائه میدهند، سیتروئن همچنان سطح استاندارد ایمنی پایینی در خودروهای خود ارائه میدهد. NCAP لاتین از استلانتیس، PSA و سیتروئن میخواهد رویکرد خود را تغییر دهند، تجهیزات ایمنی پایه در خودروها را بهبود ببخشند و برای نشاندادن عملکرد خودروهای خود به مشتریان آنها را برای تست تصادف در اختیار NCAP لاتین قرار دهند. »
«استفان برودزیاک»، رئیس NCAP لاتین افزود:
«بسیار نگرانکننده است که گروه استلانتیس همچنان به عرضه مدلهای محبوب با چنین سطح ایمنی پایینی در بازار آمریکای لاتین و کارائیب ادامه میدهد. در پروتکلهای فعلی NCAP لاتین، مدلهای این شرکت نمرات صفر، یک و دو ستاره را به دست آوردهاند. بار دیگر از این گروه میخواهیم در سیاستهای ایمنی خود تجدیدنظر کند و از چند رقیب خود که مدلهای محبوب را با سطح ایمنی خوب عرضه میکنند، پیروی کنند.»
سیتروئن در بیانیهای مرتبط با این موضوع گفته است:
«استلانتیس تعهد خود به ایمنی خودروها را تقویت میکند و مدلهای آن با تمام مقررات فعلی مطابقت دارند. موضوع مهم ایمنی از ابتدای توسعه خودرو در نظر گرفته میشود و بسیار فراتر از ارائه سیستمهای ایمنی فعال و غیرفعال است. پلتفرم CMP به ایرکراس اجازه میدهد بدنهای مقاوم با محافظت کافی برای محفظه سرنشینان داشته باشد.»
۲۲۷۲۲۷
source