در اوایل سال ۲۰۱۹ میلادی بود که کمپانی کیاموتورز از نسخه کراساوور سید، یعنی ایکس سید رونمایی کرد. این خودرو شاهکار طراح اسبق گروه فولکسواگن و مدیرطراحی کیاموتورز یعنی پیتر شرایر است. این خودرو با طراحی زیبا و البته جذابی که دارد مورد استقبال قرار گرفته است.
طراحی خارجی
ایکسسید درواقع نسخه هاچبککراس سید است. این خودرو بر پایه و اساس پلتفرم K۲ هیوندای-کیا شکل گرفته است. ایکسسید از نظر طراحی تفاوت چندانی با سایر نسخههای هاچبک، استیشنواگن و شوتینگبریک ندارد. این خودرو تنها از نظر ارتفاع، کمی بلندقامتتر است. البته این نکته را هم نباید فراموش کرد که در نسخه ۲۰۲۳ شاهد یک فیسلیفت جزئی در گرافیک چراغها و برخی اِلِمانهای تزئینی هستیم. پروفیل خودرو همچنان با خط نسبتا تیز و سطوح تخت همراه است.
همچنین طیف گسترده رینگها از سایز ۱۶ تا ۱۸ اینچ، کاراکتر اسپرتی برای این خودرو بهارمغان آوردهاند. چهره خودرو با چراغهای کشیده و باریک (مشابه قطره آب)، گرافیک جدید و جلوپنجره باریک افقی با ورودیهای هوا درون سپر، بسیار تهاجمی و اسپرت است. در نمای عقب حجمپردازی نسبتا حجیم، خط تیز روی درِ صندوق، چراغهای کشیده با گرافیک ماتریسی و دیفیوزر و لیپ سپر عقب، چهره زیبا و جذابی از یک کراساوور را بهنمایش میگذارند. در نسخه GT Line شاهد رینگهای ۱۸ اینچی و سپر اسپرتتری هستیم.
کابین و تجهیزات
در زمان ورود بهکابین کیا ایکسسید همچنان شاهد طراحی مینیمال و سادهای هستیم. یک نمایشگر ۱۲.۳ اینچی برای کلاستر (مقابل راننده) و یک نمایشگر بزرگتر ۱۰.۲۵ اینچی برای قسمت میانی داشبورد (با قابلیت اتصال به اتو اندروید و اپل کارپلی) در نظر گرفته شده است. طراحی فرمان دی-کات، دستهدنده اسپرت و دو پدال شیفتر آلومینیومی کوچک در پشت فرمان سبب شده است رانندگی با ایکسسید اسپرتتر باشد.
در نسخه ۲۰۲۳ وجود سقف پانوراما بزرگ و LED های نواری برای نورپردازی داخلی سبب شده است فضای داخلی این خودرو زیباتر بهنظر برسد. از مهمترین آپشنهای ایکسسید ۲۰۲۳ میتوان به: ۸ ایربگ، سیستم ترمز اضطراری خودکار منطبق بر عملکرد کروزکنترل تطبیقی، دوربین ۳۶۰ درجه، کروزکنترل تطبیقی، سقف پانوراما، سیستم هشدار نقاط کور، سیستم هشدار انحراف از مسیر، سیستم پایداری الکترونیکی، فرمان برقی، سیستم کنترل کشش، سامانه پیشگیری از برخورد و سیستم تهویهمطبوع دوگانه (برای سرنشینان عقب مجزا) اشاره کرد.
مشخصات فنی
در بخش فنی ایکسسید با طیف گستردهای از قوای محرکه رو بهرو هستیم. نسخه پایه مجهز بهموتور ۳ سیلندر یک لیتری توربوشارژ با قدرت ۱۱۸ اسببخاری و گشتاور ۱۷۲ نیوتونمتری است. نسخه دیگر از یک موتور ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری توربوشارژ با ۱۵۸ اسببخار قدرت و ۲۵۳ نیوتونمتر گشتاور برخوردار است. نسخه قدرتمند ایکسسید همان GT-Line است که با موتور ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری توربوشارژ با سیستم پاشش سوخت مستقیم عرضه میشود. این پیشرانه حداکثر ۲۰۱ اسببخار قدرت و ۲۶۵ نیوتونمتر گشتاور تولید میکند.
هر سه نسخه مذکور با گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه عرضه میشوند. البته نسخه دیزلی با موتور ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری توربودیزل بهبازار عرضه میشود که قدرت ۱۳۸ اسببخاری و گشتاور ۲۸۰ نیوتونمتری دارد. این نسخه با ساختار هیبرید متوسط ۴۸ ولتی نیز بهبازار عرضه شده که حداکثر ۳۲۰ نیوتونمتر گشتاور دارد.
هر دو نسخه با گیربکس ۶ سرعته دستی یا ۷ سرعته دوکلاچه اتوماتیک قابل سفارش است. همچنین یک مدل پلاگین-هیبرید نیز برای این خودرو وجود دارد؛ این نسخه با موتور ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری میتواند ۱۳۹ اسببخار قدرت و ۲۶۵ نیوتونمتر گشتاور تولید کند. این قدرت و گشتاور توسط یک گیربکس ۶ سرعته دوکلاچه اتوماتیک منتقل میشود که ویژه بازار اروپاست. درحال حاضر قیمت این کراساوور کیا ۳۲ هزار و ۸۵۰ دلار است.
source