ناوگان حملونقل کشور به دلیل عمر بالای خودروهای کار و تجاری فرسوده است. از آنجا که مهمترین بخش ناوگان حملونقل را این دسته از خودروها در بر میگیرند؛ نیاز است که تغییرات اساسی در آن صورت گیرد تا بار دیگر شاهد رشد و پیشرفت ناوگان حملونقل و گزینههای تازهنفس در این سیستم باشیم. در هشتمین نمایشگاه حملونقل و لجستیک کشور که از 25 آذرماه آغاز و تا 27 آذرماه ادامه خواهد داشت؛ شرکت آرین دیزل با محصولات شکموتو توانست حضور فعالی پیدا کند و مورد توجه و استقبال نیز قرار گرفت.
آرین موتور یکتاز در کار و تجاری
پس از تأسیس در سال 1391، آرین دیزل با تعریف استانداردهای جدید در کیفیت، رضایت و ارزش مشتری، تبدیل به نیرویی محرک در بخش خودروهای تجاری شد. یک سال پس از تأسیس شرکت، آرین دیزل شراکت خود با JAC Motors را شروع و در سال 1393 واردات خودروهای تجاری سبک با برند JAC را آغاز کرد. سبد اولیه محصولات آرین دیزل دربرگیرنده محصولاتی از سری N شرکت JAC شامل کامیونتهای 6/5 تن، 6 تن، 5/7 تن و 2/8 تن بود. با توسعه شرکت، بلندپروازیهای آرین دیزل ادامه پیدا کرد و تصمیم بر آن شد که آرین دیزل صرفاً واردکننده این محصولات تجاری نباشد، بلکه نیاز است تا در راستای تولید محصولات نیز قدم بردارد. این تفکر منجر به خرید سایت تولیدی شهرستان خمین شد. علیرغم چالشهای موجود در بخش تولید، آرین دیزل سه محصول تجاری سبک JAC – کامیونتهای N60 ،N85 و N90 – و همچنین ون Sunray را به بازار معرفی کرد. سه سال بعد و در پی آغاز همکاری راهبردی با شرکت SHACMAN، آرین دیزل تحت برند SHACMOTO وارد حوزه خودروهای تجاری سنگین شد. این همکاری موجب شد تا آرین دیزل محصولاتی از قبیل کشنده تک محور X5000، کامیون باری جفت محور و تک محور و همچنین کامیون کمپرسی جفت محور و تک محور را به سبد محصولات خود اضافه کند و حضور خود در بازار خودروهای تجاری را استحکام بخشد. امروزه آرین دیزل به یک سازمان چندوجهی در صنعت خودروهای تجاری تبدیل شده است و دارای شبکه فروش و خدمات پس از فروش با 28 نماینده در سرتاسر کشور است.
از دستاوردهای اخیر آرین دیزل نیز میتوان به تبدیل شدن به دومین تولیدکننده خودروهای تجاری سبک در سال 1401 اشاره کرد. مطمئناً بدون کمک 400 متخصصی که در حال حاضر در آرین دیزل مشغول به خدمت هستند، دستیابی به چنین اهدافی میسر نبود. با نگاه به آینده، آرین دیزل تمرکز خود را بر روی توسعه سبد محصولات قرار داده است و تصمیم به معرفی یک کشنده اقتصادی و همچنین یک کشنده مدرن و زیبا در آیندهای نزدیک گرفته است. این شرکت مشتاقانه در انتظار پروژههای آتی خود است و متعهد است که تعالی را در کلیه جنبههای عملیات خود سرلوحه امور قرار دهد.
حضور قدرتمند آرین دیزل در نمایشگاه حملونقل
آرین دیزل به عنوان یکی از خودروسازان موفق در راستای کار و تجاری، از جایگاه خاصی برخوردار است. این شرکت خودروساز اخیرا محصولات شرکت شکموتو را به بازار ایران آورده تا بتواند بار دیگر در این مسیر موفق عمل کند. چراکه کامیونتهای جک مونتاژی آرین دیزل این روزها در ناوگان حملونقل کشور نقش موثری دارند و جزو کامیونتهای باکیفیت حاضر در ناوگان حملونقل به حساب میآیند. بر این اساس از آنجا که کشنده و کامیونهای شکموتو اخیرا به سبد محصولات آرین دیزل اضافه شده؛ هدف اصلی حضور این شرکت خودروساز در نمایشگاه حملونقل به نمایش گذاشتن محصولات اخیر خود یعنی کشنده و کامیونهای شکموتو بود. علاوه بر این مهم آرین دیزل برنامه بسیار جامع برای حضور در نمایشگاههای تخصصی دارد که این رویکرد جدید میتواند در موفقیت این شرکت خودروساز بسیار اثرگذار باشد. در حقیقت با حضور در نمایشگاه حملونقل قصد دارد تا تحولی در ناوگان فرسوده کار و تجاری کشور داشته باشد. همچنین قرار است که آرین دیزل در نمایشگاه پتروشیمی و همچنین سایر نمایشگاههای تخصصی حضور پرقدرتی داشته باشد. اما در برنامه کلان این شرکت خودروساز حضور در تمامی نمایشگاههای عمومی نیز وجود دارد که این مهم به معنای قدم مثبت آرین دیزل در راستای تحول ناوگان حملونقل کشور است.
شکموتو با برند خود خواهد آمد
محصولات شکموتو در حال حاضر با برند آرین دیزل و به عنوان یکی از زیر مجموعههای این خودروساز به بازار خواهند آمد. اما بر اساس شنیدهها قرار است که شکموتو بهزودی به عنوان یک برند مستقل اما تحت مدیریت آرین دیزل محصولاتش در ایران به دست مشتریانش برسد.
محصولات شکموتو حاضر در نمایشگاه حملونقل تهران
در غرفه آرین دیزل شاهد سه محصول شکموتو یعنی کشنده X5000، X5000-D و X5000-L بودیم.
کشنده شکموتو X5000
شکموتو X5000 یک کشنده نسل جدید ساخت کشور چین است که از نظر طراحی مشابه محصولات MAN بوده که از چهره آیرودینامیک و بهروز برخوردار است. به این شکل که دو چراغ عمودی مشابه کشندههای اروپایی در جلو تعبیه شده تا با فلاپهای آیرودینامیکی و تاج آیرودینامیکی چهره جدید و زیبا به نمایش بگذارد. کابین این کشنده نیز مشابه کشندههای اروپایی بوده و از نظر امکانات رفاهی و ایمنی هیچ چیز کم ندارد. آنچه که شکموتو X5000 را به یک گزینه مناسب برای بازار ایران بدل میسازد؛ مشخصات فنی آن است. در حقیقت یک موتور شش سیلندر خطی ساخت شرکت کامینز به حجم 13 لیتر نیروی محرکه این کشنده را تامین میکند. این موتور با نام کامینز ISZ520 معرفی میشود؛ این موتور شش سیلندر خطی 13 لیتری مجهزبه فناوری توربوشارژ و اینترکولر و سیستم پاشش سوخت انژکتور کامن ریل میتواند حداکثر 520 اسببخار قدرت را در دور 1900 دور در دقیقه و حداکثر 2460 نیوتنمتر گشتاور را در 1300 دور در دقیقه تولید کند. گیربکس 16 سرعته با دو دنده عقب وظیفه انتقال قدرت را برعهده دارد؛ همچنین قابلیت تعویض دنده دستی را در اختیار راننده نیز میگذارد. همچنین کشنده شکموتو X5000 از کیت ADR برخوردار است که توانایی حمل کالاهای خطرناک و سنگین وزن را از طریق جاده دارد. این کیت برای کامیون جفتمحور برای شکموتو X5000L و کمپرسی شکموتو X5000D نصب شده است.
کامیون جفت محور باری شکموتو X5000L
یکی دیگر از محصولات شکموتو که آرین دیزل انتخاب هوشمندانهای برای بازار ایران داشته است؛ شکموتو X5000L است. در حقیقت در بازار کامیونهای جفت محور باری جای خالی یک گزینه بهروز به خوبی حس میشد. بنابراین شکموتو X5000L از نظر طراحی مشابه کشنده X5000 بوده؛ با این تفاوت که کاربری آن متفاوت است. کابین این کامیون جفتمحور باری نیز طراحی کاملا جدید و بهروز برخوردار است که امکانات رفاهی خوب و قابل قبولی را در اختیار راننده میگذارد. از نظر فنی نیز شکموتو X5000L از موتور شش سیلندر خطی 10.8 لیتری توربوشارژ با سیستم پاشش سوخت انژکتوری بهره میگیرد. این موتور میتواند حداکثر 450 اسببخار قدرت را در دور 1200 دور در دقیقه و حداکثر 2080 نیوتنمتر گشتاور تولید کند. گیربکس 16 سرعته با دو حالت دنده عقب وظیفه انتقال قدرت و گشتاور به چرخها را برعهده دارد. این کامیون جفتمحور باری مجهزبه کیت ADR است.
کامیون جفت محور کمپرسی شکموتو X5000D
این کامیون جفتمحور کمپرسی شکموتو X5000D از نظر طراحی مشابه کامیون جفتمحور باری شکموتو X5000L بوده که چهره جدید و متناسب با ترند روز طراحی صنعت خودروهای کار و تجاری دارد. اگرچه که کاربری این کامیون مشخص است؛ اما از کابین با سطح امکانات رفاهی خوب بهره میگیرد. از نظر مشخصات فنی با کامیون جفتمحور باری شکموتو X5000L یکسان بوده و دارای یک موتور شش سیلندر خطی 10.8 لیتری مزین به فناوری توربوشارژ و اینترکولر و سیستم پاشش سوخت انژکتوری است. بنابراین حداکثر قدرت تولیدی از این موتور به 450 اسببخار در دور 1200 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور تولیدی به 2080 نیوتنمتر میرسد. گیربکس 12 سرعته وظیفه انتقال قدرت به چرخها را برعهده دارد. کامیون جفتمحور کمپرسی شکموتو X5000D از کیت ADR بهره میگیرد.
source