امیرمسعود عابدین: هنگامی که هیوندای تصاویر پالیسید را در اوایل این ماه منتشر کرد، به نسخهای با ۹ صندلی اشاره کرد. با این حال، تصاویر اولیه فقط کنسول وسط جلویی تاشده را نشان میدادند. عکسهای جدید این شاسیبلند فولسایز نشان میدهد که چگونه سه نفر در جلو خواهند نشست. مشخصات فنی کامل این خودرو برای بازار کره جنوبی نیز منتشر شده است و تغییرات قابل توجهی وجود دارد.
براساس گزارش motor۱، پالیسید نسل دوم در بازار داخلی خود با موتور ۳.۸ لیتری V۶ تنفس طبیعی که مدل قبلی داشت، عرضه نخواهد شد. در عوض، هیوندای یک موتور ۲٫۵ لیتری توربوشارژ با قدرت ۲۷۷ اسب بخار و گشتاور ۴۲۲ نیوتنمتری را ارائه میدهد.
همان موتور چهار سیلندر توربوشارژ نیز در نسخه هیبریدی ارائه میشود. موتور بنزینی به تنهایی ۲۵۸ اسب بخار قدرت و ۳۵۳ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. این موتور احتراقی با یک موتور الکتریکی که ۷۲ اسب بخار قدرت و ۲۶۴ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند، همکاری میکند. در مجموع، این دو پیشرانه خروجی ترکیبی ۳۲۹ اسب بخاری را ارائه میدهند که ۳۸ اسب بخار بیشتر از پیشرانه V۶ نصب شده در نسل اول پالیسید است.
هیوندای و کیا عادت دارند در هر نسل جدید، تغییرات چشمگیری در طراحی خودروهای خود اعمال کنند. پالیسید جدید نیز از این قاعده مستثنی نیست و نسبت به نسل قبلی خود، چهرهای کاملاً متفاوت پیدا کرده است. این شاسیبلند بزرگ خانوادگی با موتورهای بنزینی، ظاهری جعبهایتر به خود گرفته و بر روی رینگهای ۲۱ اینچی قرار گرفته است.
بزرگترین شاسیبلند بنزینی هیوندای اکنون حتی بزرگتر شده است؛ طول خودرو به ۵۰۶۰ میلیمتر و عرض آن به ۱۹۸۰ میلیمتر رسیده است. فاصله بین دو محور با رشد ۷۰ میلیمتری به ۲۹۷۰ میلیمتر رسیده است. سایز رینگها از ۱۸ اینچ شروع میشود و تا ۲۱ اینچ میرسد.
چراغهای سهقسمتی در جلو و عقب پالیسید ۲۰۲۶، یادآور سبک پیکسلبندی شده در محصولات برقی هیوندای مانند آیانیک ۹ هستند. اشکال مستطیلی بزرگ در جلو احتمالاً چراغهای روشنایی روز هستند و چهار مستطیل دیگر بین آنها و جلوپنجره بزرگ، چراغهای اصلی هستند. یک نوار باریک LED نیز در بالای جلوپنجره قرار دارد. فاصله بین محورها نیز نسبت به نسل قبلی که ۱۱۴.۲ اینچ (۲۹۰۰ میلیمتر) بود، افزایش یافته است. فضای داخلی همچنان به همان اندازه جادار است و سانروف دو تکه نیز همچنان در نسخههای بالاتر موجود خواهد بود.
برخلاف اکثر مدلهای هیوندای، چراغهای عقب که شباهت زیادی به چراغهای روشنایی روز جلو دارند، تا روی درب صندوق عقب امتداد پیدا نکردهاند. ناگفته نماند که طراحی چراغهای عقب پالیسید جدید به شدت یادآور طراحی مدلهای قبلی رنجروور هستند.
داخل کابین نیز کاملاً متحول شده است. دو صفحه نمایش ۱۲٫۳ اینچی در داشبورد قرار گرفتهاند که همچنان دارای دکمههای فیزیکی متنوعی است. میتوانیم به راحتی کنترلهای جداگانه سیستم تهویه مطبوع و سایر دکمهها و کلیدهای رادیو/مولتیمدیا را مشاهده کنیم. انتخابگر دنده نیز از کنسول وسط به ستون فرمان منتقل شده است.
کنسول مرکزی با پورتهای شارژ USB-C صد واتی، جا لیوانی و پد شارژ بیسیم پر شده است. پالیسید آخرین مدل هیوندای است که نشان H روی فرمان را حذف کرده است. در عوض، چهار نقطه نشاندهنده حرف “H” در کد مورس است.
در مقایسه با مدل قبلی، پالیسید جدید با استفاده از شیشه ضخیمتر در هر چهار درب، کابین آرامتری دارد. همچنین عایق صوتی اضافی در اطراف تمام پنجرهها وجود دارد. سواری خودرو نیز باید بهتر از قبل باشد، زیرا پالیسید از چیزی که هیوندای آن را سیستم تعلیق الکترونیکی کنترلشده (Preview Electronic Controlled Suspension) مینامد، استفاده میکند.
نسل دوم پالیسید امروز در کره جنوبی به فروش میرسد. قیمتها از معادل ۳۰۲۰۰ دلار (دو میلیارد و ۳۲۵ میلیون تومان) برای مدل بنزینی و ۳۴۳۰۰ دلار (دو میلیارد و ۶۴۰ میلیون تومان) برای مدل هیبریدی شروع میشود. با انتخاب تیپ Calligraphy که بالاترین سطحتریم بوده و با قوای محرکه الکتریکی شده همراه میشود، قیمت خودرو قبل از اعمال آپشنها به ۴۴۳۰۰ دلار (سه میلیارد و ۴۱۰ میلیون تومان) افزایش مییابد. تحویل مدل بنزینی از اواسط ژانویه ۲۰۲۵ آغاز میشود و مدل هیبریدی نیز در نیمه اول سال آینده عرضه خواهد شد.
۳۲۲
source