مهر 1401: سرهنگ علی‌اصغر شریفی، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور تهران بزرگ، درباره خودروهای دودزا و معاینه فنی توضیحاتی را ارائه داد.  

طبق گفته‌های وی، معاینه فنی همانند یک چک‌آپ کلی است. در این فرایند علاوه بر موضوعی مانند دودزایی، به ارتفاع خودرو، وضعیت ظاهری، چراغ‌ها، شیشه، رینگ‌ها، لاستیک‌ها و … نیز توجه می‌شود. خودرو دودزا دو جریمه دارد؛ اول این‌که خودرو به علت دودزایی جریمه می‌شود و دوم به علت این موضوع، اعمال قانون و متوقف خواهد شد. این خودرو پلاک اعزام به تعمیرگاه دریافت می‌کند و حتما باید به تعمیرگاه برود و رفع نقص انجام دهد؛ سپس به معاینه فنی رفته و پس از آن به پلیس مراجعه کند. 

لازم به ذکر است که جریمه دودزایی خودرو 63 هزار تومان بوده و به ازای هرروز نداشتن معاینه فنی نیز 52 هزار و 500 تومان جریمه برای راننده خودرو در نظر گرفته می‌شود. 

آقای شریفی گفت در معاینه فنی موضوع آلایندگی خودروها کنترل و این فرایند با استفاده از یک دستگاه در اگزوز انجام می‌شود. موضوع بعدی سیستم تعلیق و کمک‌فنرهای خودرو است. همچنین سالم ‌بودن شیشه خودرو و وجود ترک روی آن بسیار جدی و مهم است. یک ترک کوچک شاید در نگاه اول جدی نباشد اما ممکن است که همین سهل‌انگاری باعث بروز حوادث جدی شود. در حوادث رانندگی دو نوع نقص فنی وجود دارد؛ اگر در تصادف مشخص شود که حادثه به علت نقص فنی خودرو بوده، جرم محسوب می‌شود. سیستم روشنایی خودرو و برف‌پاک‌کن‌ها نیز در فرایند معاینه فنی مورد بررسی قرار می‌گیرند. این دو عامل به دید بهتر راننده حین رانندگی کمک می‌کنند و ریسک حادثه را کاهش می‌دهند. 

وی همچنین افزود که دو نوع نقص فنی در حوادث رانندگی وجود دارد و اگر تصادفی روی دهد و برای کارشناس راهور محرز شود که این تصادف به دلیل داشتن نقص فنی وسیله نقلیه بوده، مانند اینکه راننده خواسته ترمز بگیرد و ترمز عمل نکرده است، راننده باید تمام خسارات را جبران کند و این سهل‌انگاری وی جرم تلقی می‌شود زیرا با جان افراد سروکار دارد. 

بر اساس گفته‌های آقای شریفی، اگر معاینه فنی توسط راننده اخذ شود ولی از نظر ظاهری وسیله نقلیه دارای ایراد و نقص باشد، پلیس می‌تواند این خودرو را مجددا به مراکز معاینه فنی اعزام کند. مواردی چون دود کردن خودروها، نقص در سیستم روشنایی، شکستگی شیشه‌ها، ارتفاع و نواقص ظاهری جزء مواردی است که پلیس می‌تواند در مورد آن اعمال قانون کند. این موضوعات مواردی هستند که به چشم پلیس مشهود است و اگر رویت شوند می‌توانند جزء نواقص باشند و پلیس راننده را جریمه کند. در این صورت راننده توسط دست‌افزارهای پلیس اعمال قانون می‌شود و معاینه فنی از درجه اعتبار ساقط و راننده باید بعد از رفع نقص، مجددا نسبت به اخذ معاینه فنی اقدام کند. خودرویی که بعد از اخذ معاینه فنی دچار نقص می‌شود ممکن است از جلوی دوربین‌ها تردد کند اما به محض رویت نواقص، توسط پلیس متوقف و معاینه فنی خودرو از درجه اعتبار ساقط می‌شود. 

source

توسط chaarcharkh.ir