گروه خودروسازی جیلی از رُشد بیش از ۳۲ درصدی فروش محصولات خود در سال ۲۰۲۴ خبر داد. طبق اعلام جیلی | Geely، این گروه بزرگ خودروسازی چینی سال ۲۰۲۴ توانسته ۲ میلیون و ۱۷۶ هزار و ۵۶۷ دستگاه خودرو به فروش برساند و این در حالی است که جیلی برای ۲۰۲۴ رسیدن به تولید ۲ میلیون خودرو را هدفگذاری کرده بود.
بد نیست بدانید تنها در ماه دسامبر جیلی موفق به فروش ۲۱۰ هزار و ۵۵ دستگاه انواع خودرو شده که ۴۳ درصد بیشتر از مجموع فروش ماه دسامبر ۲۰۲۳ این گروه است و با محقق شدن آن، جیلی برای چهارمین ماه پیاپی توانست فروش بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه را به ثبت برساند.
جالبتر این است که ۱۱۱.۲۰۶ دستگاه، یعنی بالغ بر ۵۳ درصد از فروش ماه دسامبر گروه جیلی، شامل برندهای جیلی، لینکاندکو و زیکر به خودروهای متکی بر انرژی های نو و تجدیدپذیر (NEV) اختصاص داشته که ۹۳ درصد بیشتر از فروش NEV های جیلی در دسامبر ۲۰۲۳ است.
گفتنی است در پنج ماه گذشته، سهم NEV ها از مجموع فروش گروه جیلی در چین، از ۵۰ درصد گذشته. در مجموع نیز ۸۸۸ هزار و ۲۳۵ خودرو متکی بر انرژی های نو و تجدیدپذیر توسط جیلی در سال ۲۰۲۴ به فروش رسیده که ۹۲ درصد بیشتر از آمار فروش NEV های جیلی در سال ۲۰۲۳ و بهمراتب بیشتر از هدفگذاری سالانه جیلی است.
با این حساب، و با توجه به گستره تولیدات جدیدی که گروه جیلی در دست توسعه دارد، هدفگذاری فروش سالانه خود برای ۲۰۲۵ را ۲ میلیون و ۲۷۱ هزار دستگاه اعلام کرده و امیدوار است NEV ها سهم ۱.۵ میلیون دستگاهی از این هدفگذاری سالانه فروش خودرو داشته باشند. در واقع NEV ها در ۲۰۲۵ سهم ۵۵ درصدی از مجموع فروش گروه جیلی خواهند داشت.
همانطور که اشاره شد، آمار مذکور برای مجموع فروش برندهای گروه جیلی بوده. اگر بخواهیم جداگانه به بررسی فروش این برندها بپردازیم، باید بگوییم برند Geely سال ۲۰۲۴ سهم ۱ میلیون و ۶۶۹ هزار و ۳ دستگاهی از مجموع فروش Geely Automobile Group داشته که نشان از رُشد ۲۷ درصدی فروش خودروهای این برند در مقایسه با سال ۲۰۲۳ دارد.
برند Zeekr نیز در سال ۲۰۲۴ فروش ۲۲۲.۱۲۳ دستگاهی را به ثبت رسانده که ۸۷ درصد بیشتر از فروش این برند در سال ۲۰۲۳ است و مجموع فروش این برند از زمان تاسیس را به حدود ۴۲۰ هزار دستگاه میرساند.
بد نیست بدانید گروه خودروسازی جیلی سال ۲۰۲۴ نزدیک به ۴۰۴ هزار دستگاه صادرات نیز داشته که نشان میدهد صادرات خودروهای جیلی در مقایسه با سال ۲۰۲۳ به میزان ۵۳ درصد افزایش یافته است. طبق هدفگذاری جیلی، صادرات این گروه خودروسازی در سال ۲۰۲۵ میبایست تا ۱۵.۶ درصد نسبت به ۲۰۲۴ افزایش یابد.
از این روی، قرار است سایت های تولیدی در اندونزی، ویتنام، خاورمیانه و آفریقا تاسیس و راهاندازی کند. مجموع مراکز فروش جیلی در سطح جهانی نیز در سال ۲۰۲۵ به ۱.۱۰۰ مرکز افزایش خواهد یافت.
source