اولین بار، سال ۱۹۸۹ بود که مزدا | Mazda بصورت رسمی از یک خودرو اسپرت دو سرنشین با نام MX-5 رونمایی کرد؛ خودرویی که با الهام از لوتوس اِلان طراحی و مهندسی شده بود و خیلی زود توانست جوایز متعددی را از نشریات معتبر خودرویی، درو کند.
این مزدای جوانپسند و جذاب، امروز، ۳۶ ساله شده اما به لطف بازنگری ها و تغییراتی که طی چهار نسل در آن اعمال شده، کماکان جذابیت خود را برای نسل جوان، حفظ کرده. و این در حالی است که ۱۰ سال از آخرین تغییر نسل این خودرو اسپرت ژاپنی، میگذرد!
مزدا برپایه MX-5 یا همان میاتا که با فروشی فراتر از ۱.۲ میلیون دستگاه از سال ۱۹۸۹، پرفروش ترین رودستر دنیا به حساب میآید، در توکیو اتوسالن ۲۰۲۵ نسخه ای تولید محدود با پسوند ۳۵سالگی معرفی کرد که فروشش از ماه فوریه به مدت تنها یک ماه در بازارهای جهانی آغاز خواهد شد.
تولید این نسخه خاص از مزدا MX-5، محدود شده به تنها ۱۰۰۰ دستگاه و هر یک از بازارهای جهانی مزدا، سهم معینی از این تعداد خواهند داشت. برای مثال، ۳۰۰ دستگاه از این تعداد، سهم بازار آمریکا خواهد بود.
نسخه ۳۵ سالگی مزدا MX-5 را با نشان های متعدد 35TH Anniversary که در جای جای خودرو، حک شده میتوان از نمونه های عادی این رودستر ژاپنی، تشخیص داد. امکان سفارش این نسخه در رنگ های متنوعی فراهم آمده، مثل سرخ پریمیوم آرتیزان که در تصاویر مشاهده میکند. کابین را هم با چرم ناپا در رنگ بندی متنوع میتوان سفارش داد.
مولتیمدیا با رابط کاربری بیسیم اندروید و iOS، سیستم صوتی پریمیوم Bose، گرمکن صندلی ها، نورپردازی تطبیقپذیر جلو با نور بالای اتوماتیک، تشخیص علایم جاده و کروزکنترل با قابلیت تنظیم فاصله با خودرو جلویی از امکاناتی هستند که مزدا در نسخه ۳۵ سالگی MX-5 ارائه میدهد.
در بخش فنی نیز شاهد بازنگری هایی در فنربندی با تنظیمات و اجزای اسپرتیتر هستیم. در ضمن، یک کنترل پایداری الکترونیک مختص پیست و رانندگی های تهاجمی برای این نسخه در نظر گرفته شده که سطح دخالت در رانندگی را برای افزایش لذت سواری، پایین تر آورده است.
نسخه ۳۵ سالگی مزدا MX-5 در نمونه رودستر، قیمت پایه ۳۶.۲۵۰ دلاری دارد. یعنی با دلار این روز ها ۸۵ هزار تومانی در بازار آزاد ارز کشورمان، قیمتش از حدود ۳ میلیارد تومان آغاز میشود.
source