دنیای خودرو در حال تجربه یک تحول بزرگ است. خودروهای برقی باتریدار (BEV)، که روزگاری تنها بهعنوان گزینههایی خاص و لوکس در نظر گرفته میشدند، اکنون جایگاه خود را بهعنوان جایگزینهای قابلاعتماد و پایدار برای خودروهای سنتی بنزینی و دیزلی تثبیت کردهاند.
یک مطالعه جدید که دادههای دقیق و جامعی از نزدیک به دو دهه گذشته را بررسی کرده است، نشان میدهد که خودروهای برقی نهتنها از نظر طول عمر به خودروهای سنتی رسیدهاند، بلکه در برخی جنبهها از آنها نیز پیشی گرفتهاند. این یافتهها، گامی مهم در جهت تحقق حملونقل پایدار و کاهش انتشار گازهای گلخانهای در سراسر جهان است.
پیشرفت خودروهای برقی و مقایسه با خودروهای سنتی
مطالعه جدیدی که توسط محققانی از دانشگاه بیرمنگام، مدرسه اقتصاد و علوم سیاسی لندن (LSE)، دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو و دانشگاه برن سوئیس انجام شده است، دادههای نزدیک به 300 میلیون گزارش آزمایشی وزارت حملونقل بریتانیا را بین سالهای 2005 تا 2022 مورد بررسی قرار داده است. این دادهها به محققان اجازه داد تا روند طول عمر و قابلیت اطمینان خودروها با پیشرانههای مختلف را تحلیل کنند.
نتایج نشان داد که خودروهای برقی اولیه به دلیل محدودیتهای فناوری، نسبت به خودروهای سنتی با موتورهای بنزینی و دیزلی، دوام کمتری داشتند. اما پیشرفت سریع فناوری در دهه اخیر، این شکاف را از بین برده است. در حال حاضر، BEVهای جدیدتر از نظر طول عمر و میزان مسافت پیمودهشده کاملاً با خودروهای سنتی برابری میکنند.
به طور متوسط، خودروهای برقی کنونی طول عمری برابر با 18.4 سال دارند و میتوانند تا 124 هزار مایل را طی کنند. این رقم، حتی از خودروهای بنزینی سنتی نیز بیشتر است. نکته قابلتوجه این است که نرخ خرابی خودروهای برقی جدید، سالانه 12 درصد کاهش یافته است، در حالی که این نرخ در خودروهای بنزینی و دیزلی به ترتیب 6.7 و 1.9 درصد بوده است.
برندهای برتر از نظر طول عمر خودروها
این مطالعه همچنین به بررسی برندهای خودرو پرداخت و نشان داد که تسلا در میان خودروهای برقی، بهترین عملکرد را از نظر طول عمر و دوام ارائه میدهد. در خودروهای سنتی، برندهای آئودی و اشکودا به ترتیب در بخش بنزینی و دیزلی جایگاه نخست را به خود اختصاص دادهاند.
مزایای زیستمحیطی خودروهای برقی
یکی از جنبههای کلیدی این مطالعه، تأکید بر مزایای زیستمحیطی خودروهای برقی است. اگرچه فرآیند تولید BEVها به دلیل استفاده از باتریهای بزرگتر، منجر به انتشار اولیه بیشتری از گازهای گلخانهای میشود، اما در طول عمر خودرو، این اثرات جبران میشوند. با افزایش سهم انرژیهای تجدیدپذیر در اروپا و دیگر نقاط جهان، خودروهای برقی میتوانند به طور مؤثری ردپای کربن خود را کاهش دهند.
رابرت الیوت، استاد اقتصاد از دانشگاه بیرمنگام و یکی از نویسندگان این تحقیق، در اینباره گفت: «علیرغم انتشار اولیه بیشتر، خودروهای برقی به لطف دوام بالایشان میتوانند بهسرعت تأثیرات منفی اولیه را جبران کرده و به کاهش تغییرات اقلیمی کمک کنند. این مسئله آنها را به یک گزینه بلندمدت پایدارتر تبدیل میکند.»
علاوه بر این، خودروهای برقی با کاهش انتشار گازهای گلخانهای در طول زمان، نهتنها به حفظ محیطزیست کمک میکنند، بلکه اعتماد مصرفکنندگان را جلب کرده و به سیاستگذاران این امکان را میدهند تا به سمت قوانینی حرکت کنند که از استفاده بیشتر از این نوع خودروها حمایت کند.
نقش فناوری و برنامهریزی برای آینده
یکی از پیامهای کلیدی این مطالعه، اهمیت پیشرفتهای فناوری در بهبود قابلیت اطمینان و پذیرش گسترده خودروهای برقی است. دکتر ویت نگوین-تین، یکی از نویسندگان این مطالعه از LSE، تأکید کرد: «خودروهای برقی دیگر فقط یک گزینه خاص نیستند؛ آنها اکنون جایگزین مناسبی برای خودروهای سنتی هستند و میتوانند نقشی اساسی در حرکت به سمت آیندهای با کربن خالص صفر ایفا کنند.»
این یافتهها همچنین به برنامهریزی برای بازیافت خودروهای برقی در پایان عمر کاری آنها اشاره دارند. برنامهریزی مناسب برای استفاده مجدد از مواد ارزشمند مانند باتریها، میتواند تأثیرات زیستمحیطی را به حداقل برساند و اقتصاد دایرهای را تقویت کند.
به گزارش Techxplore، این مطالعه نشان میدهد که خودروهای برقی به مرحلهای از تکامل رسیدهاند که از نظر طول عمر و مسافت پیمودهشده، کاملاً با خودروهای سنتی قابل رقابت هستند و حتی در برخی جنبهها از آنها پیشی گرفتهاند. این پیشرفت، نقطه عطفی در مسیر حرکت به سمت حملونقل پایدار و کاهش انتشار گازهای گلخانهای است.
با توجه به یافتههای این تحقیق، مصرفکنندگان میتوانند با اطمینان بیشتری به خرید خودروهای برقی روی آورند و سیاستگذاران نیز میتوانند از این اطلاعات برای طراحی قوانینی که پذیرش این فناوری را افزایش میدهد، استفاده کنند. آیندهای که خودروهای برقی در آن نقشی کلیدی ایفا میکنند، نه تنها پایدارتر، بلکه به نفع محیطزیست و نسلهای آینده خواهد بود.
اخبار حوزه محیطزیست و تغییرات اقلیمی را در صفحه اقتصاد سبز تجارتنیوز بخوانید.
source