یک نماینده مجلس در گفت‌وگو با «دانشجو» عنوان کرد:

واگذاری ایران خودرو به کروز نمونه‌ای از انحصارگری است

 

علی حدادی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو، گفت: یکی از مولفه‌های مهم در بخش کیفیت بخشی خودرو؛ رقابت پذیری تولید خودرو است. خودرو ساز‌های ما به اندازه نیاز کف جامعه توان عرضه را ندارند به همین خاطر در زمان ثبت نام در مدت زمان خیلی کوتاه سایت بسته می‌شود.

 

این نماینده مجلس با اشاره به دلایل مصوبه واردات خودرو گفت: ما واردات خودرو را به جهت توازن بخشی، کیفیت بخشی و رقابت پذیری مصوب کردیم.

 

حدادی با اشاره به آمار واردات خودرو افزود: طبق آمار، در سال گذشته ۱۱ هزار دستگاه خودرو وارد کشور شد و این رقم در سال جاری به ۳۴ هزار دستگاه رسید. در مجموع تا پایان سال ۱۴۰۳، حدود ۴۵ هزار دستگاه خودرو وارد کشور خواهد شد. در بودجه سال ۱۴۰۴، دو موضوع اساسی در نظر گرفته شده است نخست افزایش ارز مورد نیاز برای واردات خودرو و دوم کاهش تعرفه‌ها، به طوری‌که تعرفه واردات خودرو ۶۰ درصد کاهش یافته است. این اقدام به‌منظور تسهیل خرید خودرو برای مردم و بهبود کیفیت خودرو‌های وارداتی انجام شده است.

 

وی با تاکید بر اهمیت هوای پاک یادآور شد: با این حال، نگرانی‌هایی در خصوص کیفیت خودرو‌های داخلی و تأثیر آن بر محیط‌زیست و ایمنی جاده‌ها وجود دارد. کیفیت بدنه خودرو‌های داخلی هنوز مشکل دارد و این امر در تصادفات جاده‌ای نمایان می‌شود. در این شرایط ورود خودرو‌های وارداتی می‌تواند به توازن بازار و رقابت‌پذیری خودروسازی داخلی کمک کند، اما به‌طور همزمان باید از حمایت از تولیدات داخلی و رفع مشکلات موجود در صنعت خودروسازی داخلی نیز غافل نشد.

 

عضو کمیسیون صنایع و معادن حمایت از تولید داخل  و شرکت‌های دانش بنیان این حوزه را الزامی دانست و ادامه داد: شرکت‌های دانش بنیان وجوان‌های وارد این صحنه نشدند و یا نگذاشتند که وارد بشوند.

 

حدادی تصریح کرد کرد: انتظار داریم دولت تصدی‌گری خود را  بردارد و به بخش خصوصی ورود نکند و به طور خاص خودروسازی به شرکتی مثل کروز داده نشود.

 

این نماینده مجلس خواستار شفاف سازی از سوی مجمع تشخیص مصلت شد و گفت: موضوع دیگری که در این زمینه مطرح است، نقش مجمع تشخیص مصلحت نظام در تصویب مصوبات مرتبط با واردات خودرو و تعرفه‌ها است. سوالی که مطرح می‌شود این است که چرا مجمع تشخیص مصلحت نظام وارد این موضوع شده است و آیا ایرادی از سوی شورای نگهبان به این مصوبات وارد شده بود که باعث شد مجمع دخالت کند؟ این پرسش‌ها به‌ویژه در زمینه تعرفه‌ها و ارز وارداتی مطرح است و بسیاری از کارشناسان خواستار شفاف‌سازی در این زمینه هستند.

 

عضو کمیسیون صنایع و معادن گفت: مجمع تشخیص مصلحت باید کف جامعه را در نظر بگیرد بخش خصوصی ما که متشکل از جوانان و شرکت‌های دانش بنیان است؛ بسیار توامند هستند. در زمینه‌هایی مانند دارو‌های های‌تک ورود پیدا کرده و خوب عمل کردند.

 

حدادی دلیل عقب ماندگی در صنعت خودرو را تصدیگری دولت دانست و گفت: چطور می‌شود پیشرفت‌ها و دستاورد‌های علمی خوب باشد ولی در بخش‌های صنعت خودرو عقب ماندگی رو داریم. این موضوع  فقط به دولت برمی‌گردد. دولت به معنای واقعی کلمه باید از تصدیگری جدا شود و به تسهیلگری  و از حمایت بخش خصوصی بپردازد.

source

توسط chaarcharkh.ir