به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، مجید تکبیری رئیس ستاد برگزاری ایران اکسپو در نشست خبری در رابطه با هفتمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران (ایران اکسپو) با بیان اینکه ایران اکسپو فرصتی ایجاد کرده که ظرفیت‌ها، چالش‌ها و قوت‌های موجود به صورت شفاف به نمایش گذاشته شده و صادرکنندگان ایرانی با تجار بین‌المللی مذاکره کنند گفت: این رویداد به یکی از موفق‌ترین پروژه‌های همکاری دولت و بخش خصوصی تبدیل شده است.

 

وی افزود: با کمک سفارتخانه هایمان، در سراسر دنیا تجار بزرگ و بازرگانان صاحب نفوذ و مسوولان بلند پایه اقتصادی کشور‌ها را به ایران امن و زیبا دعوت می‌کنیم تا واقعیت‌های های ما را ببینند و در آخرین دوره ایران اکسپو ۲۴۰۰ تاجر از ۹۴ کشور مختلف حضور پیدا کردند که این نشان می‌دهد کالای ایرانی دارای مشتری و خواهان در سطح جهانی است.

 

رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران، با بیان اینکه این رویداد از تاریخ هشتم اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۴ به مدت پنج روز در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران برگزار می‌شود گفت: نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران با کاهش هزینه‌ها و تسهیل مذاکرات، نقش مهمی در توسعه صادرات غیرنفتی داشته و در دوره قبل، با حضور تاجرانی از ۹۴ کشور، بیش از ۳ میلیارد دلار قرارداد منعقد شده است.

 

تکبیری با بیان اینکه ایران اکسپو یا نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران، بر توسعه صادرات غیرنفتی متمرکز است، گفت: هزینه‌های حضور صادرکنندگان ایرانی در نمایشگاه‌های خارجی و بازار‌های هدف با توجه به افزایش نرخ دلار، به شدت افزایش یافته است، ازاین رو در ایران اکسپو تلاش کردیم صادرکنندگان را در داخل کشور گرد هم آوریم و از سراسر جهان تجار و بازرگانان را دعوت کنیم تا فرآیند بازاریابی، تجارت و صادرات کالا در کشورمان انجام شود.

 

وی افزود: این روش چند مزیت دارد؛ نخست اینکه هزینه نهایی برای بازاریابی صادرات به حداقل می‌رسد، زیرا به‌جای آنکه بخواهند هزینه دلاری برای شرکت در نمایشگاه‌های خارجی بپردازند، می‌توانند در ایران با تجار کشور‌های مختلف مذاکره کنند. علاوه بر آن، از نظر زمانی نیز صرفه‌جویی می‌شود. این فرآیند، علاوه بر کاهش هزینه‌ها، موجب تسهیل ارتباطات و بهبود شرایط بازاریابی برای صادرکنندگان می‌شود. همچنین مشکلات حمل ونقل و هزینه‌های جانبی حضور در نمایشگاه‌های خارجی از دوش صادرکنندگان برداشته می‌شود.

 

وی درباره دستاورد‌های ایران اکسپو در دوره‌های اخیر گفت: در دوره پنجم و ششم این نمایشگاه، حمایت خوبی از سوی بخش دولتی صورت گرفت و سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور شهید کشورمان نیز از آن پشتیبانی کرد. این نمایشگاه به یکی از موفق‌ترین پروژه‌های همکاری دولت و بخش خصوصی تبدیل شده است که طی آن بیش از ۲۴۰۰ تاجر و بازرگان از ۹۴ کشور جهان در اردیبهشت‌ماه امسال به ایران آمدند. این در حالی‌است که در آن دوره زمانی، کشور درگیر مسائل امنیتی و تنش‌های بین‌المللی بود و بسیاری تصور نمی‌کردند که در چنین فضایی، تجار و سرمایه‌گذاران خارجی به ایران بیایند.

 

وی با بیان‌اینکه هدف‌گذاری ما این بود که در این نمایشگاه بین ۳ تا ۴ میلیارد دلار قرارداد و تفاهم‌نامه امضا شود گفت: بر اساس داده‌های معاونت اقتصادی وزارت کشور و سازمان توسعه تجارت، کارشناسان ستاد برگزاری نمایشگاه و …، برآورد ما این است که این هدف محقق شده و بیش از ۳ میلیارد دلار قرارداد قطعی در این نمایشگاه به امضا رسیده‌است.

 

تکبیری گفت: در دوره گذشته هیئت‌های زیادی از کشور‌های مختلف قاره آفریقا، از جمله شرق و مرکز آفریقا، به نمایشگاه آمدند و توانستیم قرارداد‌هایی با آنها منعقد کنیم. همچنین هیئت‌هایی از آمریکای لاتین، شرق آسیا، غرب آسیا و شرق اروپا نیز حضور داشتند. به طور کلی، تجاری از ۹۴ کشور در نمایشگاه حضور داشتند و بسیاری از آنها قرارداد‌هایی امضا کردند.

 

وی درباره پیش‌بینی خود برای نمایشگاه ایران اکسپوی پیش رو گفت: در دوره جدید برآورد ما این است که تجاری از ۹۰ تا ۱۰۰ کشور داشته باشیم و تعداد تاجران نیز بین ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ نفر باشند. با وجود این، هدف ما افزایش کیفیت تاجران است. به این معنی که تاجران سطح یک را بیشتر دعوت کنیم و تعداد آنها را افزایش دهیم.

 

رئیس ستاد برگزاری ایران اکسپو با تاکید بر اینکه وقتی مسیر‌های تجاری خود را باز نکرده‌ایم، نمی‌توانیم انتظار توسعه تجارت را داشته باشیم گفت: ایران اکسپو نشان داد که ظرفیت و بستر مناسبی برای رشد تجارت خارجی برای کشورمان وجود دارد و همه باید تلاش کنیم تا از این فرصت‌ها به‌درستی استفاده کنیم.

 

وی در مورد سیاست هدف‌گذاری بازار‌های صادراتی نیز توضیح داد: در این زمینه اولویت بازار‌های هدف با کشور‌های همسایه، کشور‌های عضو بریکس، شانگهای و اوراسیا است.

 

وی با اشاره به روند انتخاب و پذیرش هیئت‌های تجاری توضیح داد: رایزن‌های بازرگانی سازمان توسعه تجارت یکی از گروه‌هایی هستند که تُجار را انتخاب کرده و پیشنهاد می‌دهند که این پیشنهاد‌ها در معاونت مربوطه در سازمان توسعه تجارت ارزیابی می‌شود و در نهایت در معاونت بین‌الملل ستاد برگزاری ایران اکسپو تایید و نهایی می‌شود. گروه دیگر، وابسته‌های اقتصادی و سفرای ما در کشور‌های هدف هستند که پیشنهادات خود را ارائه می‌دهند. این پیشنهاد‌ها پس از ارزیابی در معاونت اقتصادی وزارت خارجه به ستاد برگزاری نمایشگاه معرفی می‌شود. گروه دیگر نیز، اتاق‌های بازرگانی و اتاق‌های مشترک هستند که افراد خود را به معاونت بین‌الملل اتاق معرفی می‌کنند و پس از ارزیابی این معاونت، نتیجه به ستاد اعلام می‌شود.

 

رئیس ستاد برگزاری ایران اکسپو ادامه داد: «بخش دیگری از تُجار نیز از فعالان اقتصادی که در ادوار گذشته حضور داشته و با ما همکاری کرده‌اند، انتخاب می‌شوند که این افراد به‌عنوان تُجار قطعی معرفی می‌شوند. همچنین، انجمن‌های دوستی و برخی شرکت‌های صادرکننده حاضر در نمایشگاه نیز می‌توانند طرف‌های تجاری خود را معرفی کنند که تمامی این فرآیند‌ها از جمله گزینش‌های جذب و معرفی تجار هستند.

source

توسط chaarcharkh.ir