تخلف آشکار پلیس راهور در دریافت دوباره عوارض شماره‌گذاری خودرو ها که داد شرکت های وارد کننده را درآورده و فرآیند تحویل و شماره‌گذاری خودروهای وارداتی را با مشکل و تاخیر مواجه کرده، بالاخره با واکنش دولت همراه شد.

داستان از این قرار است که طبق قانون، عوارض مربوط به شماره‌گذاری خودروهای وارداتی به عنوان بخشی از عوارض گمرکی ورود خودروها به کشور، از شرکت های واردکننده، دریافت می‌شود و این مبلغ، صرفا باید به حساب گمرک جهموری اسلامی ایران واریز شود. با این حال اما پلیس راهور اقدام به دریافت هزینه جداگانه برای شماره‌گذاری خودروهای وارداتی به میزان ۱۰ درصد ارزش گمرکی این خودروها می‌کند و در صورتی که شرکت ها از پرداخت این هزینه، امتناع کنند، مانع شماره‌گذاری خودرو ها می‎شود.

هزینه‌تراشی غیرقانونی پلیس راهور برای خودرو های وارداتی

این هزینه‌تراشی غیرقانونی پلیس راهور برای خودروهای وارداتی، طی ماه های گذشته، مشکلاتی را در تحویل خودروهای وارداتی به مشتریان به وجود آورده و نه‌تنها داد شرکت های وارد کننده خودرو را درآورده، بلکه سرگردانی مشتریان را نیز به همراه داشته. برای مثال، همین مشکلات را مشتریان هوندا | Honda های وارداتی شرکت آذریوردسال نیز داشته اند.

در واقع با وجود این که کلیه هزینه های قانونی، از جمله ۱۰ درصد هزینه شماره گذاری، یک بار در قالب عوارض گمرکی، تسویه شده و در قیمت نهایی خودروها نیز لحاظ شده، پلیس راهور به دلیل این که ۱۰ درصد هزینه شماره‌گذاری را بصورت جداگانه، دریافت نکرده، از شماره‌گذاری خودروها امتناع می‎کند.

آذریوردسال هفته های گذشته پیگیر رفع موضوع و جلوگیری از مانع‌تراشی های پلیس راهور در فرآیند واردات خودرو بوده و در نتیجه همین پیگیری ها، موفق به دریافت نامه ای از معاونت حقوقی ریاست جمهوری خطاب به رئیس پلیس راهور فراجا شده که تاکید می‌کند عوارض ۱۰ درصد ارزش گمرکی برای شماره‌گذاری خودروهای وارداتی، صرفا توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران قابل وصول است.

در متن این نامه آمده:

پیرو نامه مورخ ۳۰/۰۷/۱۴۰۳ در خصوص «نحوه وصول ده درصد ارزش گمرکی برای شماره گذاری خودروهای وارداتی» و ضمن ارسال درخواست مورخ ۱۱/۰۹/۱۴۰۳ شرکت فنی مهندسی آذریوردسال و مکاتبات ۲۹/۱۰/۱۴۰۳ سازمان برنامه و بودجه کشور و تاریخ ۲۳/۱۰/۱۴۰۳ گمرک جمهوری اسلامی به استحضار می رساند که مستفاد از مواد (۲) و (۳) قانون امور گمرکی (مصوب ۱۳۹۰ با اصلاحات و الحاقات بعدی)، مرجع وصول عوارض گمرکی، گمرک جمهوری اسلامی ایران است. از این رو اخذ عوارض گمرکی توسط فراجا فاقد تجویز قانونگذار است و صرفا پلیس راه مکلف است در هنگام شماره گذاری خودرو مدارک وصول عوارض گمرکی صادره از گمرک جمهوری اسلامی ایران را اخذ و بررسی نماید.

در واقع پلیس راهور اجازه دریافت عوارض شماره‌گذاری بصورت مستقل را ندارد و این عوارض، که عدد بسیار بالایی نیز می‌باشد، یک بار در قالب عوارض گمرکی ورود خودرو به کشور توسط گمرک، از شرکت ها اخذ شده است. پلیس راهور در هنگام شماره گذاری ملزم است تا تنها واریز این مبلغ به حساب گمرک جمهوری اسلامی را استعلام بگیرد و در صورت تایید مراحل شماره گذاری انجام شود.

با این حال اما پلیس راهور مسیر خلاف قانون را پیش گرفته و از شرکت ها، درخواست واریز دوباره ۱۰ درصد عوارض شماره‌گذاری را دارد. حال که پیگیری های آذریوردسال، واکنش معاونت حقوقی ریاست جمهوری را به همراه داشته، این موضوع رسانه‌ای شده است. اما نکته این است که پیش از رسانه‌ای شدن موضوع، شرکت های دیگر زیر بار پرداخت دوباره عوارض شماره‌گذاری به پلیس راهور رفته‌اند یا خیر. که اگر این اتفاق افتاده باشد، قطعا هزینه‌تراشی برای مشتریان بوده.

source

توسط chaarcharkh.ir