مرسدس-بنز تایید کرد که شایعات پیرامون تعدیل نیروی گسترده این خودروساز آلمانی در چین، صحت دارد و قرار است در حدود ۱۵ درصد نیروها که اغلب هم از بخش های فروش و تامین مالی مرسدس-بنز در چین هستند، تحت تاثیر این تعدیل گسترده قرار بگیرند.
مرسدس-بنز چین در باب همین موضوع در یک نشریه چینی اعلام کرده که این خودروساز در مواجهه با شرایط چالشبرانگیز بازار و فرصت های تغییر در صنعت خودرو همواره در تلاش بوده تا بیزینس خود را در راستای بهبود راندمان و رقابتپذیری، تطبیق دهد. با این مقدمه، مرسدس-بنز چین اظهار داشته که این تطبیق دادن، شامل ارتقاء و سادهسازی پروسه ها و ساختارهای سازمانی در جهت حفظ سادگی و انعطافپذیری فرآیندها و افزایش بهرهوری عملیاتی میشود.
تعدیل نیرو در درجه اول بر بخش های تامین مالی و فروش شرکت تأثیر می گذارد. این اقدام در حالی صورت می گیرد که این خودروساز لوکس آلمانی با رقابت فزاینده ای در بزرگترین بازار خودرو جهان مواجه است. شنیده ها حاکی از آن است که تعدیل نیرو ها در بخش مالی مرسدس-بنز و بخش فروش متمرکز خواهد بود. این که موسسات و بانک های دولتی چین تسهیلات ارزان خرید خودرو ارائه میدهند، باعث شده تا رقابت برای بخش تامین مالی مرسدس-بنز در ارائه تسهیلات، بسیار سخت شود.
مرسدس بنز همین حالا ها هم کاهش کارکنان خود را آغاز کرده و تمدید نکردن قرارداد برای برخی از کارمندان قراردادی نیز از جمله اقدامات شرکت در راستای تعدیل نیرو بوده. البته اینکه آیا این کوچک سازی، بر دفتر مرکزی شرکت مرسدس بنز در چین یا واحدهای تولیدی آن که از طریق سرمایه گذاری مشترک با شرکت های محلی فعالیت می کنند تأثیر خواهد گذاشت، هنوز مشخص نیست.
این تصمیم چالش های فزاینده ای را که خودروسازان خارجی در چین با آن مواجه هستند، نشان می دهد. برندهای معتبر جهانی در حال از دست دادن سهم بازار خود به تولیدکنندگان داخلی هستند و خودروسازان لوکس قدیمی، بیشترین تأثیر را خواهند داشت. مرسدس-بنز، پورشه، بامو و آئودی با رقابت جدیدی از سوی استارتآپهای چینی خودروهای برقی مانند نیو، برند ماکسترو هوآوی، برند ینگونگ بیوایدی و حتی خودروسازان قدیمیتر چینی نظیر هونگچی مواجه هستند.
مرسدس بنز در ارزیابی مجدد استراتژی خود در چین، تنها نیست. برای مثال، فولکس واگن نیز پیشتر مجبور شد استراتژی «برای چین، در چین» را معرفی کرده، در راستای آن، سهامی را در استارتآپ های محلی خودروهای برقی بخرد و خودروهایی را برای بازار محلی بر اساس پلتفرمهای سازندگان خودروهای برقی چینی بسازد.
پورشه چین از آنجایی که سال گذشته میلادی، برای سومین سال متوالی افت فروش را در چین تجربه کرد و نتوانست بیشتر از ۵۶.۸۸۷ خودرو در این بازار بسیار بزرگ، بفروشد، تصمیم به تعدیل نیرو گرفت. بامو چین نیز با تمدید نکردن قراردادهای کارمندان، تعداد کارمندان خود را کاهش داد. بین ۲ تا ۵ درصد از نیروی کار بامو چین تحت تأثیر این تصمیم قرار گرفتند و برنامههای مشابهی در سال جاری پیشبینی میشود.
همچون بسیاری از خودروسازان بزرگ جهانی، مرسدس-بنز نیز در فروش خودرو برقی در چین با مشکل مواجه شده، تا آنجا که برای مثال، فروش سدان برقی EQE این برند با کاهش تقریبا ۸۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به تنها ۱۵۳ دستگاه در در ژانویه ۲۰۲۵ رسیده و شاسیبلند برقی EQE این برند نیز با کاهش تقریبا ۸۸ درصدی به ۱۷۹ دستگاه رسیده.
source