در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

تنظیم بازار خرما دست کیست؟  خرما با چهار برابر قیمت خرید از کشاورز به بازار عرضه می‌شود!

دبیر انجمن ملی خرمای ایران عنوان کرد: در ایام خاص سال اعم از ماه رمضان و عید نوروز نبود برنامه‌ریزی جهت تعیین قیمت، باعث می‌شود برخی از افراد سود‌جو و دلال پس از خریداری محصول خرما از کشاورز با چهار برابر قیمت به بازار عرضه می‌کنند.

علی اصغر موسوی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری آنا در رابطه با میزان تولید محصول خرما، گفت: در ۱۰ سال گذشته تولید خرما از ۱ میلیون تن به ۸۰۰ تن کاهش یافته است و شاهد کاهش ۲۰۰ و ۳۰۰ تنی بوده‌ایم چرا که تولید این محصول از لحاظ اقتصادی بصرفه نیست و باغداران از کشت جدید خرما اجتناب می‌کنند و اراضی خود را از حالت مزارع خارج و به زمین‌های مسکونی تغییر می‌دهند که این روند در استان‌های کرمان، بوشهر و خوزستان در حال اتفاق است.

دبیر انجمن ملی خرمای ایران ادامه داد: تولید خرما در سال گذشته یک میلیون تن بوده است که در سال جاری با کاهش قابله توجهی به ۸۰۰ هزار تن رسیده که پیش بینی می‌شود این روند نزولی در سال‌های آینده نیز کاهش بیشتری خواهد داشت. تولید خرما در ۱۰ سال گذشته ۱ میلیون تن بوده است که این روند با گذشت زمان کاهش یافته است.

افزایش ضایعات خرما

موسوی تصریح کرد: با وجود تولید ۸۰۰ هزار تن خرما در سال جاری، متاسفانه ضایعات این محصول رقم قابل توجه‌ای دارد به طوری که آمار‌های در دست نشان می‌دهد، سالانه ۳۰۰ تن از محصول خرما به دلیل عوامل مختلف از دست می‌رود که مصرف خرمای کشور نیز ۵۰۰ تا ۵۵۰ تن است و بخش دیگری از تولیدات محصول خرما به صادرات اختصاص می‌یابد که شامل ۸۰ تا ۱۰۰ تن خرما است.

دبیر انجمن ملی خرمای ایران ادامه داد: با توجه به آمار‌های در دست باید اعلام کرد که کاهش تولید و افزایش ضایعات محصول خرما مستقیما به میزان صادرات آسیب وارد می‌کند که باید اقدامات و تصمیم‌گیری های درستی انجام شود.

دولت بازار خرما را تنظیم نمی‌کند

موسوی اظهار کرد: یکی از مشکلات عمده تولیدکنندگان خرما، کیفیت پایین بخشی از محصول تولیدی است. چرا که سالانه ۲۰۰ -۳۰۰ تن از محصول خرما به دلیل کیفیت نامناسب و پایین نه صادرات می شود و نه برای مصارف داخلی راهی بازار توزیع می شود. 

خرما

دبیر انجمن ملی خرمای ایران در بیان اینکه دولت فعلی و دولت‌های گذشته برنامه‌ای برای تنظیم بازار خرما، در ماه مبارک رمضان ندارند گفت: یکی از معضلات حوزه خرما عدم همکاری کارفرمایان، کشاورزان با بخش دولتی است که این امر سبب می‌شود هیچ سیاستی در این حوضه اتفاق نی‌افتد و در ایام خاص سال اعم از ماه رمضان و عید نوروز طرح و برنامه‌ای برای عرضه و قیمت گذاری انجام نشود که نبود این برنامه ریزی باعث می‌شود برخی از افراد سود‌جو و دلال پس از خریداری محصول خرما از کشاورز با قیمت کمتر آن را در بازار‌های شهر با چهار برابر قیمت به عرضه می‌گذارند.

دلیل دپو خرما چیست

موسوی در رابطه با دپو بودن خرما‌های داخل بازار عنوان کرد: تمام خرما‌های موجود در بازار دپو شده‌اند، با توجه به اینکه خرمای بم سم‌زدایی و ضدعفونی نمی‌شود و باید پس از برداشت به سردخانه‌ها منتقل شود که پروسه یخ زدن و همچنین از بین رفتن کرم‌ها انجام و به بازار منتقل و عرضه شود. خرمای تازه در حجم کم در شهریور و مهر ماه می توان در بازار هر شهر پیدا کرد.

تاثیرات دلالان بر قیمت جهانی خرما

موسوی با اشاره به وضعیت نامساعد صادرات خرما گفت: تلاطم و نوسانات ارزی در کشور آسیب جدی به صادرات خرما وارد کرده است، به طوری که برخی از افراد غیر مرتبط در عرصه صادرات خرما برای منفعت و سود خود قیمت جهانی خرما را تغییر می‌دهند که سبب شده قیمت خرمای ایرانی در بازار‌های جهانی کاهش چشمگیری یابد؛ به نحوی که در گذشته قیمت خرما در بازار‌های جهانی بین ۲ تا ۵ دلار بوده، اما در حال حاضر قیمت خرما به کمتر از ۵۰ سنت رسیده است.

دبیر انجمن ملی خرمای ایران در ادامه بیان کرد که احتیاجی به واردات خرما نداریم چرا که تولید خرما به اندازه‌ای است که به طور کامل پاسخگو نیاز کشور باشد، اما بعضی افراد خرما از کشورهای همسایه به داخل کشور قاچاق می‌کنند.

source

توسط chaarcharkh.ir