به گزارش صنعت ماشین،

 آمارها نشان می‌دهد: فضای رقابت بین ایران‌خودرو و سایپا در سال 1403 به وضوح تغییر کرده است.

درحالی که ایران‌خودرو بر روی سورن و تارا سرمایه‌گذاری کرده، سایپا به سمت خودروهای چینی مانند چانگان حرکت کرده است. با این حال، کاهش تولید در برخی مدل‌های پرتیراژ به وضوح نشان می دهد که معادلات بازار خودرو در حال تغییر است.

افزایش تولید مدل‌هایی مانند سورن ، تارا و سهند نشان‌دهنده تغییر استراتژی خودروسازان به سمت خودروهای جدیدتر است. در مقابل، کاهش تولید خودروهای قدیمی مانند پژو و تیبا حکایت از آن دارد که بازار خودرو احتمالا در آینده رقابتی تر خواهد شد.

فرایند گذار خودروسازان از مدل‌های قدیمی به محصولات جدید

رقابت بر سر خودروهای جدید

آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد خودروسازان در حال بازنگری در سبد محصولات خود هستند. عرضه مدل‌های جدید و تمرکز بر برخی پلتفرم‌های تازه، می‌تواند نشانه‌ای از تلاش برای پاسخ‌گویی به تقاضای بازار و رقابت‌پذیری بیشتر در بازار باشد.

آمار ها نشان می‌دهد: 2 خودروی سورن و تارا در خطوط تولید ایران خودرو با بیش‌ترین رشد تیراژ مواجه شده‌اند.

در سال گذشته تیراژ تولید گروه سورن 73 هزار دستگاه و تارا 22 هزار دستگاه افزایش یافته است.

نکته جالب اینکه تیراژ تولید سورن با 116 درصد افزایش از 63 هزار دستگاه به 136 هزار دستگاه رسیده است و این به وضوع نشان دهنده تغییر استراتژی های تولید ایران خودرو است.

از سوی دیگر، در شرایطی که ایران خودرو بر تولید سورن و تارا تمرکز کرده، سایپا تیراژ تولید چانگان را بیشتر از هر خودرو دیگری افزایش داده است.

طبق آمار تولید سال 1403، خودروهای چانگان، این برند چینی با رشد 425 درصدی تولید، از 2,235 دستگاه در سال 1402 به 11,739 دستگاه رسیده، که نشان‌دهنده استراتژی سایپا برای حضور پررنگ‌تر در بازار خودروهای چینی است.

شرکت پارس خودرو نیز تمرکزش را بر تولید خودرو سهند گذاشته است. این خودرو با رشد خیره‌کننده 26 هزار درصدی، از تولید فقط 53 دستگاه در سال 1402 به 14 هزارو 131 دستگاه در سال 1403 رسید. این افزایش ناشی از راه‌اندازی خط تولید جدید سهند است.

خداحافظی با خودروهای قبلی

در شرایطی که تیراژ تولید خودرو های سهند،چانگان، تارا و سمند سورن به سرعت در حال افزایش است تیراژ تولید گروه پژو و تیبا در حال کاهش است.

طبق اطلاعات موجود تیراژ تولید گروه پژو با 37 درصد کاهش ،100 هزار دستگاه کمتر از سال قبل بوده است.

تیراژ تولید خودرو های تیبا ،کوئیک و ساینا هم نسبت به سال 1402 رقمی بالغ بر 36 هزار دستگاه کمتر از سال 1402 بوده است.

هم‌چنین تولید رانا و هایما هم به ترتیب 34 و 28 درصد کاهش یافته است.

تحلیل آینده

به نظر می‌رسد خودروسازان در حال تنظیم مجدد استراتژی فروش و تولید متناسب با تقاضای واقعی بازار هستند. فاصله اندک بین آمار فروش و تولید در بسیاری از محصولات، نشان‌دهنده کاهش انباشت خودرو در پارکینگ‌ها و افزایش دقت در سیاست‌های عرضه است.

پیش‌بینی می‌شود روند هم‌ترازسازی تولید با فروش در سال 1404 ادامه یابد، که می‌تواند به کنترل بهتر قیمت در بازار منجر شود.

هم‌چنین برآورد می‌شود، در سال 1404، تنوع محصولات بیشتر شود و پلتفرم‌های جدید داخلی یا مونتاژ خارجی بیشتر وارد بازار شوند. تولید خودروهایی مانند سهند و چانگان بیشتر شود و سهم بازار مدل‌های قدیمی‌تر را کاهش دهند.

افزایش تولید خودروهای مونتاژی مانند چانگان با درصد رشد بالا نشان می‌دهد مشارکت با خودروسازان چینی در دستور کار خودروسازان بزرگ است. به نظر می رسد اگر شرایط ارزی و تجاری کشور اجازه دهد، شاهد گسترش بازار خودروهای مونتاژی باشیم.

هم‌چنین انتظار می‌رود کاهش تولید خودروهای قدیمی در سال 1404 ادامه یابد. ممکن است ایران‌خودرو یا سایپا برخی از این محصولات را به‌تدریج از خطوط تولید خارج یا به‌روز کند.

به‌طورکلی بازار خودروی ایران در حال تجربه گذار تدریجی از محصولات سنتی به مدل‌های جدیدتر است. خودروسازانی که زودتر به این تغییر واکنش نشان دهند،می‌توانند سهم بیشتری از بازارکسب کنند.

هم‌چنین ادامه اصلاحات در قیمت‌گذاری، بهبود کیفیت خدمات پس از فروش، و شفاف‌سازی فرآیند فروش، نقش مهمی در موفقیت برندها در سال آینده ایفا خواهد کرد.

تغییر تیراژ تولید خودروهای سواری در سال 1403 در مقایسه با سال 1402- دستگاه

فرایند گذار خودروسازان از مدل‌های قدیمی به محصولات جدید

source

توسط chaarcharkh.ir