دریافت وام ودیعه مسکن به خودی خود سخت است. متقاضیان باید اجارهنامه رسمی ارائه بدهند که دارای کدرهگیری باشد. باید توانایی پرداخت اقساط را داشته باشند و از پس معرفی ضامن معتر با گواهی کسر از حقوق بربیایند اما علاوه بر همه این موارد، مرحلهای به اسم احراز سابقه سکونت وجود دارد که حتی اگر تمام شرایط لازم را داشته باشد این یکی یقهتان را بگیرد و باعث شود در نهایت نتوانید وام ودیعه مسکن بگیرید.
به گزارش تجارت نیوز، ثبت نام وام ودیعه مسکن 1404، در حالی آغاز شده است که متقاضیان همچنان موظف هستند مدارک مربوط به سابقه سکونت در شهر مورد تقاضا را ارائه دهند.
دریافت وام ودیعه مسکن به خودی خود سخت است. متقاضیان باید اجارهنامه رسمی ارائه بدهند که دارای کدرهگیری باشد. باید توانایی پرداخت اقساط را داشته باشند و از پس معرفی ضامن معتر با گواهی کسر از حقوق بربیایند اما علاوه بر همه این موارد، مرحلهای به اسم احراز سابقه سکونت وجود دارد که حتی اگر تمام شرایط لازم را داشته باشد این یکی یقهتان را بگیرد و باعث شود در نهایت نتوانید وام ودیعه مسکن بگیرید.
احراز سابقه سکونت یعنی چی؟
این شرط به این معناست که صرف داشتن اجارهنامه در یک شهر، برای دریافت وام ودیعه آن شهر کافی نیست. متقاضی باید بتواند ثابت کند که برای مدت زمان مشخصی (که این مدت توسط وزارت راه و شهرسازی و بر اساس ضوابط اعلامی تعیین میشود) در آن شهر سکونت داشته است. هدف از این شرط، جلوگیری از سوءاستفاده و دریافت وام در شهری غیر از محل واقعی سکونت افراد است، به خصوص با توجه به تفاوت مبالغ وام در شهرهای مختلف.
درباره چه کسانی صحبت میکند؟
این شرط شامل تمامی متقاضیان وام ودیعه مسکن میشود. چه افراد متاهل، چه سرپرست خانوار (اعم از زنان مجرد بالای ۳۵ سال و مردان مجرد بالای ۴۵ سال که خودسرپرست هستند)، نخبگان علمی، معلولان و سایر گروههای مشمول، همگی باید سابقه سکونت مورد نیاز در شهر محل تقاضای وام را احراز و مدارک آن را ارائه دهند.
ضوابط سابقه سکونت
بر اساس اطلاعات منتشر شده در سالهای اخیر، معمولاً شرط سابقه سکونت مورد نیاز برای وام ودیعه مسکن حداقل پنج سال سکونت در شهر مورد تقاضا تعیین شده است. این شرط برای طرحهای حمایتی مسکن مانند طرح اقدام ملی مسکن و نهضت ملی مسکن نیز وجود دارد و به نظر میرسد برای وام ودیعه مسکن نیز مبنا قرار گرفته است.
مدارک مورد نیاز برای احراز سابقه سکونت
برای اثبات سابقه سکونت، متقاضیان ممکن است نیاز به ارائه مدارکی مانند موارد زیر داشته باشند. معمولا این مورد با توجه به ضوابط و بر اساس درخواست بانک عامل مشخص میشود. بانکها در سالهای گذشته به منظور احراز سابقه سکونت، علاوه بر مدارک مربوط به محل تولد، یعنی شناسنامه، مدارک تحصیلی فرزندان را پذیرفتهاند.
مدارک شغلی مانند گواهی اشتغال به کار و سابقه بیمه هم مورد استفاده قرار گرفته است. متقاضیان همچنین توانستهاند با کمک مدارک مربوط به پرداخت عوارض یا قبوض آب، برق، گاز به نام متقاضی در شهر مورد نظر در طول دوره مورد نیاز از مرحله احراز سابقه سکونت عبور کنند.
گواهی سکونت از مراجع ذیصلاح آخرین روش پیشنهادی به حساب میآید. هرچند اگر کسی از روز اول ثبت اطلاعات سکونت در سامانه املاک و اسکان را جدی گرفته باشد، نیازی ندارد این مراحل را پشت سر بگذارد.
منبع: هفت صبح
source