حدود یک سال بود که بخش خصوصی سازی دو شرکت بزرگ خودروساز کشور، به میان میآمد. تا اینکه اواخر سال 1403 با واگذاری گروه صنعتی ایران خودرو به بخش خصوصی ، مهر تاییدی بر واگذاری خودروسازی به این بخش شد. حال حدود یک ماه است که زمزمه واگذاری گروه خودروسازی سایپا به شرکتهای خودروساز و قطعهساز و فعالان صنعت بالا گرفته است. در میان خریداران سهام این شرکت خودروساز، کرمان موتور به عنوان یک شرکت پیشرو در صنعت خودرو و خوشنام نیز وجود دارد که اگر سکانداری نارنجی پوشان جاده مخصوص به کرمانیها واگذار شود، آن وقت شاهد تغییر اساسی در این زمینه خواهیم بود.
کرمان موتور بهترین خریدار سایپا
کرمان موتور به عنوان بزرگترین خودروساز بخش خصوصی کشور، طی سه دهه اخیر در صنعت خودرو توانسته با تحولاتی که به وجود آورده، گام بسیار قوی در راستای خودروساز بودن نیز بردارد. از مونتاژ محصولات باکیفیت اروپایی و کرهای گرفته تا محصولات باکیفیت چینی همگی منجربه ایجاد جایگاه قویتر برای کرمانیها شده است. در این راستا سامان فیروزی مدیرعامل کرمان موتور اینچنین عنوان کردند که « ما با بیش از سه دهه فعالیت در صنعت خودرو و همکاریهای بینالمللی با برندهای مانند جنرالموتورز، فولکسواگن و هیوندای؛ در صورت بدست گرفتن مدیریت سایپا، آماده هستیم طی 5 سال آینده، بزرگترین گروه خودروسازی کشور را پایهگذاری کنیم.»
6 قدم کرمان موتور برای توسعه خودروسازی کشور با خرید سایپا
سامان فیروزی در ادامه صحبتهای خود به این مساله مهم اشاره داشت که هدف نهایی خرید سایپا توسط کرمان موتور رساندن صنعت خودرو ایران به جایگاهی در میان 10 خودروساز برتر بوده و در این مسیر، 6 محور راهبردی که میتواند این مهم را محقق سازد را تشریح کرد.
برنامه جامع و راهبری کرمانیها پس از خرید سهام سایپا
1-تولید یک میلیون دستگاه خودرو در سال
سامان فیروزی با تاکید بر این مهم که با تجمیع ظرفیتهای حال حاضر در کرمان و سایپا، بدون نیاز به سرمایهگذاری جدید، امکان تولید یک میلیون دستگاه خودرو را در سال فراهم میکند. زیرا طبق آنچه که ایشان اضافه کردند؛ این هم افزایی باعث کاهش هزینه تمام شده، بهبود بهرهوری خطوط تولید(پرس، بدنهسازی، رنگ، مونتاژ و…) و کاهش قیمت نهایی محصولات میشود.
2-معرفی سه خودرو جدید صادرات محور در هرسال
طبق برنامه اعلام شده، سایپا میتواند از سال دوم مدیریت جدید، سالانه سه مدل خودروی جدید با طراحی و فناوری رقابتی به بازار عرضه کند. این محصولات همزمان برای بازار داخل و صادرات طراحی خواهند شد. یعنی در حقیقت خودروهای ایمن، کم مصرف و جدید و بهروزتر به تولید خواهد رسید. این مساله سبب ارتقای کیفی در تمامی محصولات سایپا نیز خواهد شد.
3-بومیسازی و کاهش هزینههای لجستیکی
با توزیع بهینه خطوط تولید در سایتهای مختلف و بهرهگیری از مقیاس اقتصادی، هزینههای حملونقل نیز تا حد بسیاری زیادی کاهش مییابد. در کنار آن، سهم قطعات ساخت داخل افزایش و اشتغالزایی مستقیم، کاهش وابستگی ارزی و رشد صنایع قطعه سازی محقق خواهد شد.
4-سودآوری پایدار با بهینهسازی تولید
در صنعت خودروسازی و قطعه سازی کشور، همواره سودآوری مساله مهمی بوده است. بر این اساس سودآوری یکی از اولویتهای مدیریت جدید سایپا خواهد بود. افزایش بهرهوری، مدیریت درست سبد محصولات، کاهش هزینههای غیرضروری و افزایش تیراژ، کرمان موتور را به سودآوری پایدار در این بخش میرساند. این موضوع در نهایت منجربه تداوم تولید و بهبود سطح رفاهی کارگران نیز خواهد شد.
5-سرمایهگذاری بیش از یک میلیارد دلار
کرمان موتور طی سالیان اخیر یکی از شرکتهای خودروسازی بوده که در زمینه تولید و فروش رشد مثبتی تجربه کرده است. این مهم به خوبی ثابت میکند که مدیران ارشد این شرکت خودروساز خصوصی، همواره به دنبال راهی برای رشد مثبت و توسعه هستند، بر این اساس کرمان موتور قصد دارد تا در طی 5 سال؛ بیش از یک میلیارد دلار از منابع بازار سرمایه، سود گروه و سرمایهگذاری سهامداران را برای نوسازی خطوط تولید و توسعه فناوری هزینه کند. این سرمایهگذاری منجربه تولید محصولات مدرنتر و رقابتپذیر خواهد شد و راه ورود به بازار جهانی را هموار میسازد.
6-اصلاح ساختار مدیریتی و سازمانی سایپا
سامان فیروزی مدیرعامل کرمان موتور در بخشی از صحبتهای خود تاکید کرده است که ایجاد ثبات مدیریتی، چابکسازی ساختار سایپا، حذف شرکتهای غیر مرتبط و مولدسازی داراییها راکد، از مهمترین اهداف این برنامه هستند. چنین اصلاحاتی باعث شفافسازی، سرعت در تصمیمگیری و بهرهمندی مستقیم مصرفکنندگان و فعالان صنعت خواهد شد.
از شکستها باید درس گرفت!
مدیرعامل سابق سایپا ضمن اشاره بهتجربههای تلخ سالهای گذشته تاکید کرد: «دخالت مستقیم دولت در امور فروش، تولید و قیمتگذاری نتیجهای جز زیان انباشته و عدم رشد شرکتها نداشته است. اگر همین رویه در بخشخصوصی هم دنبال شود، نتیجه متفاوتی نخواهد داشت.»
ایشان در ادامه توضیحات خود اینگونه اضافه کردند «باید بهشرکتهای خصوصی اختیاراتی داده شود که متناسب با انتظارات ما از عملکرد حرفهای آنها باشد؛ در گذشته مدیران قوی و دلسوزی در شرکتهای دولتی مشغول بهکار بودند؛ اما بهدلیل دخالتهای پیدرپی نتوانستند عملکرد واقعی خود را نشان دهند. اگر همانها آزادی عمل داشتند، میتوانستند خودروسازان را رشد دهند.»
چرا کرمان موتور بهترین گزینه برای خرید سایپا است؟
کرمان موتور به عنوان دومین خودروساز بزرگ خصوصی در ایران شناخته میشود. این شرکت با تولید 70 هزار و 278 دستگاه در سال 1402 رتبه دوم خودروسازی بزرگ خصوصی ایران را از آن خود کرد. در حقیقت کرمانیها عملکردشان در زمینه مدیریت بینظیر است که در اوج چالش انرژی و کمبود آن توانستهاند به چنین دستاورد با ارزشی دست یابند. بنابراین چنین خودروساز خصوصی بایستی مدیریت جدید ساپیا را برعهده گیرد. زیرا طی سه دهه اخیر کرمان موتور ثابت کرده که با محصولات باکیفیت حضور پیدا میکند، پس از آن نوع همکاری با شرکای خارجی خود به خوبی نشان داد که کرمان موتور با رویکرد نوین در زمینه مدیریت، توانسته کارنامه خود را بسیار درخشان سازد. بر این اساس با سکانداری گروه خودروسازی سایپا شاهد تحول گسترده در صنعت خودرو کشور خواهیم شد. اما بایستی دولت این را بداند که سهام سایپا به افرادی که پیشتر دارای سابقه کیفری هستند، ارائه نشود. زیرا خودروسازی با معاملات تجاری بسیار متفاوت است. در حقیقت کرمان موتور با پیچ و خم و چالشهای موجود در صنعت خودروسازی کشور بسیار آشنای کامل داشته که توانسته طی سه دهه حضور در این عرصه، به مقام دوم خودروسازی خصوصی ایران نائل آید. بر این اساس بهتر است که واگذاری در این بخش نیز بر مبنای کارنامه درخشان عملکرد در عرصه خودروسازی صورت گیرد. تمامی مدعیان سهام سایپا هر یک دارای نقاط ضعفی هستند، اما با ورود کرمانیها در این عرصه شاهد تحولات بسیار گسترده خواهیم بود. از استفاده پلتفرمهای جدید تا محصولات ایمن و جدید گرفته همگی بخشی از کارنامه درخشان کرمان موتور هستند. بنابراین نیاز است که با ورود کرمانیها خان تکانی اساسی در نارنجی پوشان جاده مخصوص صورت گیرد.
کرمان موتور یک قدمی سایپا
کرمانیها یک قدمی گروه خودروسازی سایپا هستند، در حقیقت کرمان موتور در انتظار تصمیم نهایی دولت و شخص رئیس جمهور برای واگذاری است. در صورتی که این مهم محقق نشود، کرمان موتور اعلام کرده است با تشخیص صرفه و صلاح خود، حدود 9 درصد از سهام فعلیاش در سایپا را واگذار کرده و منابع حاصل را برای تقویت برنامههای داخلی و منطقهای خود هزینه خواهد کرد.
کرمانیها منجی نارنجی پوشان جاده مخصوص
طبق برنامهای که کرمان موتور ارائه کرده به خوبی جاه طلبی و البته بسیار بر محوریت توسعه و رشد دیده میشود. باتوجه به اینکه صنعت خودروی کشور این روزها با زیان انباشت، چالشهای فراوان و بهره وری پایین و رقابتپذیری ضعیف دست و پنجه نرم میکند، ورود یک شرکت خودروسازی موفق با دستاوردهای زیاد و مدیریت صحیح میتواند نوید یک شرایط عالی با صنعت خودروسازی واقعی دهد. جالب است بدانید که با ادغام شدن ظرفیت تولیدی کرمان موتور و سایپا در صورت حمایت دولت و رفع موانع ساختاری، همراه شود؛ آن وقت شاهد افزایش صادرات، جهش تولید، کاهش قیمت تمام شده و جذب سرمایهگذار خارجی را نیز به همراه خواهد داشت. اما برای اینکه چنین مساله مهم و اثرگذاری محقق شود؛ بایستی چند نکته را در نظر داشت. 1-حفظ استقلال مدیریتی و جلوگیری از دخالتهای بیرونی 2-اراده سیاسی و حمایت عملی دولت برای واگذاری واقعی مدیریت3-اصلاح زیر ساختها و تقویت زنجیره تامین داخلی 4-شفافسازی روابط مالی و سازمانی ساپیا است.
خریدار جدید سایپا
این روزها که بحث واگذاری سهام نارنجی پوشان جاده مخصوص به مهمترین مساله در صنعت خودرو بدل شده است. افراد حقیقی که از نظر مالی در سطح بسیار بالایی قرار دارند، به خود این امکان و اجازه را دادند تا برای خرید سهام سایپا وارد کارزار بسیار چالش برانگیز شوند. علی انصاری مالک بانک آینده، ایران مال و بازار موبایل نیز به عنوان خواستگار جدید سهام سایپا معرفی میشود. اما پیش از هر نکتهای باید گفت که خودروسازی یک کسب و کار نیست، بلکه یک صنعت کاملا مهندسی شده است. بهتر است که افراد حقیقی که میخواهند خود را خواستگار جدید سهام سایپا بدانند، صنعت خودرو از چالشهای بسیار پیچیدهای برخوردار است. بنابراین در میان خواستگارها و خریداران سهام سایپا، بهترین گزینه در میان همه آنها کرمان موتور است. این شرکت به دلیل حضور پر سابقهاش در صنعت خودرو و دستاوردهای مهم و تحولات وسیعی که صورت گرفته، همگی به خوبی ثابت میکند که کرمان موتور سکاندار به حق سایپا است. در صورت مدیریت جدید گروه خودروسازی سایپا توسط کرمانیها، شاهد تغییرات و تحولات گسترده در زمینه طراحی و مهندسی هستیم. بر این اساس کرمان موتور بهترین موقعیت را دارد تا به لطف رویکرد و مدیریت صحیح و البته سرمایهگذاری به موقع درصدد رسیدن به 10 خودروساز برتر جهان برآید. ناگفته نماند که کرمان موتور خود از دغدغه و چالشهای موجود بر سر راه به خوبی آشنا بوده و همین مهم و البته حضور در این صنعت به خوبی ثابت میکند که بهترین خریدار و سکان داری سایپا، کرمانیها هستند.
source