صنعت ماشین: شرکت مشاوره‌ای «الیکس پارتنرز» پنج شنبه اعلام کرد که فقط ۱۵ برند از ۱۲۹ برندی که در حال حاضر، خودرو‌های برقی و پلاگین هیبریدی در چین می‌فروشند، با توجه به رقابت شدید که برخی را به ادغام و خروج از بازار مجبور کرده است، تا سال ۲۰۳۰ از نظر مالی پایدار خواهند بود.

به گزارش صنعت ماشین،

 این شرکت مشاوره‌ای، بدون ذکر نام برند‌ها اعلام کرد که پیش بینی می‌شود این ۱۵ برند تا پایان دهه جاری، تقریبا ۷۵ درصد از بازار خودرو‌های برقی و پلاگین هیبریدی چین را تشکیل دهند و هر کدام به‌طور متوسط سالانه یک میلیون دستگاه خودرو بفروشند.

با این حال، «استفن دایر»، رئیس بخش خودروی الیکس پارتنرز در آسیا، گفت: انتظار می‌رود ادغام شرکت‌ها در چین کندتر از سایر بازار‌ها پیش برود، زیرا دولت‌های محلی ممکن است به دلیل اهمیت برند‌های ناموفق برای اقتصاد‌های منطقه‌ای، رشد اشتغال و تکمیل زنجیره‌های تامین، از آنها حمایت کنند.

استفن دایر ادامه داد: با وجود جنگ‌های شدید قیمتی، نوآوری سریع و ورود مداوم شرکت‌های جدید به بازار، چین یکی از رقابتی‌ترین بازار‌های خودرو‌های انرژی نو در جهان شناخته می‌شود. این فضا، بستر خوبی برای بروز پیشرفت‌های چشمگیر در فناوری و بهره وری هزینه ایجاد کرده، اما همچنین بسیاری از شرکت‌ها را برای دستیابی به سودآوری پایدار با مشکل مواجه کرده است. بازار خودروی چین به عنوان بزرگ‌ترین بازار جهان، در حال حاضر با جنگ قیمت و ظرفیت مازاد چشمگیری روبه‌رو است که هر دو سودآوری را تحت تاثیر قرار می‌دهند. هیچ کدام از سازندگان خودرو‌های برقی چینی که متعلق به شرکت‌های سهامی عام هستند، به غیر از شرکت‌های بی وای دی و لی آتو، به سودآوری کامل سالانه دست نیافته است. طبق گزارش رویترز، نهاد‌های نظارتی چین از خودروسازان خواسته‌اند که جنگ قیمت را متوقف کنند. با این‌حال، استفن دایر گفت: این جنگ از طریق عوامل پنهان مانند اختصاص یارانه بیمه و تامین مالی بدون بهره به جای کاهش مستقیم قیمت، احتمالا ادامه خواهد یافت. استفن دایر همچنین اظهار کرد: میزان استفاده از ظرفیت‌های موجود در کارخانه‌های خودروسازی چین، در سال میلادی گذشته به‌طور متوسط به ۵۰ درصد کاهش یافت که پایین‌ترین میزان در یک دهه گذشته است و سود را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

source

توسط chaarcharkh.ir